لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۶

«طرح ترور ناکام ايران در جمهوری آذربايجان»


الهام علی یف، رئیس جمهور آذربایجان
الهام علی یف، رئیس جمهور آذربایجان
وزارت امنيت ملی آذربايجان طی اعلاميه ای از ناکام گذاشتن طرح تروری خبر داد که از طرف اشخاصی وابسته به وزارات اطلاعات ايران برنامه ريزی شده بود.

تلويزيون دولتی آذربايجان، «آز تی وی» نيز با پخش اعترافات دو فرد متهم به دست داشتن در ترور، گزارش داد که رهبر اين گروه بنام «بالاقارداش داداش اف»، شهروند جمهوری آذربايجان، هم اکنون در شهر اردبيل ايران زندگی می‌کند و با وزارت اطلاعات ايران همکاری دارد.

بنابر گزارش وزارت امنيت ملی آذربايجان، داداش اف در ماه اوت سال ۲۰۱۱، طی ديداری با «راسيم علی يف» برادر همسرش که به اردبيل سفر کرده بود، پيشنهاد داده است که در ازای دريافت ۱۵۰ هزار دلار، برخی اشخاص خارجی، منجمله مديران مرکز آموزشی يهوديان در باکو را به قتل برساند.

اين گزارش می افزايد که علی يف بعنوان رابط نيروهای امنيتی ايران به همراه شخصی بنام علی حسين‌اف به عنوان مجری طرح، برای قتل برخی اشخاص خارجی در باکو برنامه ريزی کرده، مقادير زيادی سلاح، مواد منفجره، تفنگ سنايپر (تفنگ دوربين دار روسی)، صدا خفه کن، تپانچه و چاشنی انفجاری را از ايران مخفيانه وارد خاک آذربايجان کرده و در کيلومتر ۱۵۰ جاده آستارا - باکو در نزديکی شهر مرزی بيله‌سوار مخفی کرده اند.

داداش اف، قبلا نيز به اتهام آدم ربايی، اخاذی و عضويت در باندهای تبهکار تحت تعقيب دولت آذربايجان قرار گرفته بود.

بعد از افشای طرح توسط نيروهای امنيتی آذربايجان و دستگيری حسين اف و علی يف، بر اساس اعتراف متهمين، محل اختفای سلاحها افشا شده است.

تاکنون دولت ايران نسبت به اطلاعيه وزارت امنيت ملی آذربايجان واکنشی نشان نداده است.

اين برای چندمين بار است که گروههای جنايتکار «مرتبط با ايران» در رابطه با طرح ترور مقامات و شهروندان اسرائيلی در آذربايجان دستگير می شوند.

در اوايل سال ۲۰۰۹ دو شهروند لبنانی بنامهای علی کرکی و علی نجم‌الدين و يک شهروند ايرانی به نام خانوادگی «فضلی» به اتهام برنامه ريزی برای ترور در جمهوری آذربايجان دستگير شدند و به گزارش دفتر مطبوعاتی دادگستری آذربايجان، هر سه فرد اعتراف کردند که قصد داشتند سفارت اسرائيل در باکو و پايگاه قبله را منفجر کنند.

اين افراد در مجموع به ۴۵ سال زندان محکوم شدند و بر اساس گزارش وزارت عدليه جمهوری آذربايجان، اتباع لبنانی با گذرنامه‌های ايرانی به اين کشور سفر کرده بودند. اما دولت آذربايجان، سال گذشته اين افراد را به همراه ۹ تبعه ايرانی ديگر که گفته می شد در رابطه با قاچاق مواد مخدر دستگير شده اند، با دو نفر تبعه آذربايجان به نام های رشيد علی يف دانشمند فيزيک ليرزی و النور حسن اف مترجم وخبرنگار آذربايجانی که به اتهام جاسوسی در ايران دستگير شده بودند، مبادله کرد.

دولت آذربايجان قبل از آن، يک گروه تروريستی ۱۶ نفره به رهبری «سعيد داداشبيلی» دستگير کرده بود.

دادستانی آذربايجان اعلام کرد که داداشبيلی و افرادش توسط نيروی قدس - گروه ويژه عمليات های برون مرزی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ايران- کمک های مالی و آموزشی دريافت کرده است.

راسم موسی بيگ اف، نماينده پارلمان آذربايجان در گفتگو با راديو فردا می گويد که ايران با منزوی شدن در عرصه جهانی سعی دارد فشارها را بر آذربايجان بيفزايد تا حداقل در پاره ای از مسائل بتواند دولت آذربايجان را با فشار با خواسته های خود همراه سازد. بگفته اين کارشناس آذربايجانی، ايران در راس ليست خواسته های خود، کاهش روابط آذربايجان با امريکا و اسرائيل را قرار داده است که به هيچ وجه قادر به بر هم زدن روابط باکو با اين کشورها نخواهد بود.

موسی بيگ اف در ادامه می گويد که آذربايجان در مقابل ايران تنها و درمانده نيست، اما به هر حال افزايش تنشها و اقدامات ضد امنيتی برای هر دو طرف منازعه خطرناک و مشکل ساز خواهد شد. دولت آذربايجان به هيچ وجه از افزايش تنش با ايران حمايت نمی کند.

محمد باقر بهرامی سفير ايران در آذربايجان نيز روز دوشنبه، بدون اشاره به ادعای آذربايجان مبنی بر افشای گروه تروريستی مرتبط با دولت ايران، در مصاحبه با سايت رسمی سفارت ايران در باکو با تمجيد از اظهارات وزير خارجه آذربايجان در رابطه با محکوم کردن ترور دانشمندان هسته ای ايران، روابط دو کشور همسايه را برادرانه دانسته است.

اخيرا روابط دو کشور ايران و آذربايجان هر چه بيشتر رو به سردی نهاده است. هفته گذشته، ۲۰ سايت اينترنتی ارگانهای رسمی آذربايجان توسط هکرها به مدت دو ساعت از کار انداخته شد. وزير ارتباطات و اطلاعات آذربايجان، در پی اين حادثه اعلام کرد که همه حمله های اينترنتی (بجز يک مورد که از نيوزلند انجام شده) از ايران بوده اند.
XS
SM
MD
LG