لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۳

آمانو خواستار همکاری ایران با بازرسان آژانس شد


يوکيو آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی،روزجمعه از ايران خواسته است تا با بازرسان اين آژانس که روز شنبه به ايران می‌روند، همکاری کند.

يوکيو آمانو درگفت وگو با خبرگزاری فرانسه تصريح کرده است که تلاش های گذشته آژانس برای حصول اطمينان از صلح آميز بودن ماهيت برنامه هسته ای ايران، به دليل همکاری نکردن مقامات جمهوری اسلامی بی نتیجه مانده است.

مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی گفته است:« ما اميدواريم که آنها رويکردی سازنده در پيش بگيرند و اميدواريم که همکاری قابل توجهی بکنند.»

آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش آبانماه سال جاری خود ضمن ابراز نگرانی جدی نسبت به ابعاد «نظامی» احتمالی فعاليت های هسته ای ايران تصريح کرده بود که اطلاعات معتبری در اختيار دارد که نشان می دهد ايران احتمالا در ارتباط با توسعه سلاح هسته ای تحقيقاتی انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،آژانس نگرانی خود را در ۱۲ مورد از جمله در خصوص طراحی توليد چاشنی انفجار با قدرت بالا و همچنين طراحی مجدد موشک شهاب ۳ برای نصب کلاهک هسته ای احتمالی بر روی آن بيان کرده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه با اين حال، آقای آمانو تصريح کرده است، بسيار زود است که به طورقطعی گفته شود که ايران به دنبال دستيابی به سلاح هسته ای است.

ولی درهمین حال، آقای آمانو اضافه کرده است: «ما اطلاعاتی در اختيار داريم که نشان می دهد که فعاليت هايی در زمينه های مرتبط با توسعه دستگاه انفجار هسته ای انجام داده است.»

مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی گفته است:«ما از ايران در خواست کرديم تا وضعيت را روشن کند. و برای همين منظورپيشنهاد کرديمکه يک هيات را اعزام کنيم و آنها نيز پذيرفته اند تا اين هيات به ايران سفرکند.»

آقای آمانو اضافه کرده است:«مقدمات سفر به خوبی انجام شده است، ولی با اين حال بايد ديد چه اتفاقی خواهد افتاد وقتی اين هيات می رسد.»

هفته گذشته نيزعلی اصغر سلطانيه، نماينده دايم ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی گفته بود که هيات آژانس نهم بهمن ماه به سرپرستی «هرمن ناکارتس» به ايران می آيد و موضوع اصلی آن، «برگزاری نشستی برای رفع ابهامات و نيز گفت وگوی توام با تفاهم، بر مبنای تعهدات دو طرف در حوزه مباحث فنی و تخصصی» خواهد بود.

هرمن ناکارتس، رييس بازرسان آژانس هم سال گذشته به ايران سفر کرده بود.

علی اصغر سلطانيه در مورد سفر نزديک آقای ناکارتس و تيم همراهش به ايران گفته است: «اين اقدام ايران نشان دهنده شفافيت و همکاری جمهوری اسلامی ايران با آژانس و خنثی کردن توطئه‌های دشمنان در فرافکنی و ايجاد جو سياسی عليه ايران است.»

شورای امنيت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحريمی از ايران خواسته فعاليت های مرتبط با غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورده و صحت صلح آميز بودن فعاليت های هسته ای خود را به آژانس بين المللی انرژی اتمی ثابت کند
XS
SM
MD
LG