لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۳

ترکيه: واردات نفت از ايران را متوقف نمی کنيم


گذر نفتکش های دریایی ترکیه از تنگه بسفر
گذر نفتکش های دریایی ترکیه از تنگه بسفر
وزارت انرژی ترکيه روز دوشنبه اعلام کرد هيچ گونه تصميمی برای بستن راه صادرات نفت ايران ندارد و همچنين خريد نفت از ايران را متوقف نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، سخنگوی وزارت انرژی ترکيه گفت: «ما فقط تحريم های سازمان ملل را اجرا می کنيم چون به لحاظ بين المللی به آن پايبند هستيم ولی تحريم های يکجانبه اتحاديه اروپا و يا آمريکا برای ما الزام آور نيست. در نتيجه قصد نداريم دست به هرگونه تحريم نفت ايران بزنيم.»

روز يکشنبه هم احمد داوود اوغلو، وزير خارجه ترکيه گفته بود ترکيه تحريم های يکجانبه ديگر کشورها عليه ايران را اجرا نمی کند و از سوی ديگر تلاش می کند گفت وگوها را دنبال کرده و از راه ديپلماتيک مسئله هسته ای جمهوری اسلامی ايران را حل کند.

طبق آخرين آماری که دولت ترکيه در مورد واردات انرژی منتشر کرده، ترکيه در ۱۱ ماه گذشته ۱۶.۹۹ ميليون تن نفت خام وارد کرده که از ميان ۸.۳۵ ميليون تن يا حدود ۴۹ درصد آن از سوی ايران وارد شده است. اين گزارش حاکی است پالايشگاه نفت «توپراس» در ترکيه، اصلی ترين مقصد نفت وارداتی از ايران است.

سخنگوی وزارت انرژی ترکيه گفته است: «پالايشگاه نفت توپراس در اختيار بخش خصوصی است و آن ها آزد هستند از هر منبعی که می خواهند، نفت مورد نياز خود را تامين کنند. اين شرکت فقط وقتی که دولت ترکيه تحريم ها را اجرا کند، نبايد از ايران نفت تهيه کند که دولت ترکيه چنين قصدی ندارد.»

به گزارش خبرگزاری آلمان، شرکت نفتی توپراش ترکيه مشغول گفت وگو با عربستان سعودی است تا در صورت بروز مشکل، نفت مورد نياز خود را جايگزين کند. به گزارش خبرگزاری آلمان، شرکت توپراس حاضر به واکنش در مورد اين خبر نشده است.

سلجوق اونال، سخنگوی وزارت خارجه ترکيه هم پيشتر گفته بود که آنکارا هيچ اجباری در اجرای تحريم هايی که از سوی يک يا چند کشور عليه ايران اعمال می شود ندارد و فقط طبق قوانين بين المللی، تحريم هايی را که از سوی سازمان ملل اعمال شود، به اجرا خواهد گذاشت.

تحريم های جديد آمريکا عليه ايران و به ويژه تحريم بانک مرکزی، کار را برای ديگر شرکای تجاری و انرژی ايران که با آمريکا رابطه دارند، دشوار می کند. طبق اين قوانين، شرکت ها و يا افرادی که با ايران و بانک مرکزی رابطه داشته باشند، از بازار داخلی آمريکا حذف خواهند شد.

در حالی که آمريکا و اتحاديه اروپا تحريم های بيشتری عليه ايران اعمال کرده اند، چين و روسيه از تحريم های يکجانبه آمريکا و اتحاديه اروپا عليه ايران انتقاد کرد و آن را «غيرسازنده و ناکارآمد» خوانده اند. ترکيه به تازه گی قرارداد خريد نفت از ايران در سال جاری ميلادی، سال ۲۰۱۲ را تمديد کرده است.

«تانر ييلديز» وزير انرژی ترکيه پيشتر گفته بود: «در حال حاضر همه چيز ميان ايران و ترکيه طبق قرارداد پيش می رود و خريد نفت ما از ايران برقرار است. موارد مطرح شده از سوی آمريکا را بررسی می کنيم و اگر قرار شد تغييری ايجاد شود، آن را بعدا اعلام خواهيم کرد.»
XS
SM
MD
LG