لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۶

انتقاد شدید بین المللی از وتوی قطعنامه عليه سوريه؛ کلينتون خواستار اتحاد عليه اسد شد


عکس دریافتی از تشییع جنازه کشته شدگان روز جمعه در شهر حمص.
عکس دریافتی از تشییع جنازه کشته شدگان روز جمعه در شهر حمص.
به دنبال وتوی قطعنامه پيشنهادی درباره سوريه از سوی چين و روسيه، انتقادهای بين المللی از اين اقدام بالا گرفته و هيلاری کلينتون خواستار اتحاد «دوستان سوريه آزاد» برای اقدام عليه بشار اسد شده است. مخالفان در سوريه نيز وتوی روسيه و چين را «مجوزی برای کشتار» مردم عنوان کردند.

قطعنامه پيشنهادی اتحاديه عرب که با محکوم کردن سرکوب های خونين در سوريه، خواستار کناره گيری اسد و تشکيل دولت وحدت ملی شده بوده بود، شنبه شب از سوی روسيه و چين، دو کشور دارای حق وتو در شورای امنيت رد شد.

به دنبال اين اقدام، موج اعتراض های بين المللی عليه اين دو کشور بالا گرفته است و معترضان به سفارتخانه های سوريه در سراسر جهان حمله کردند.

در تازه ‌ترين مورد، حدود ۴۰ معترض به سفارت سوريه در استراليا حمله و وسايل آن را تخريب کردند.

مخالفان حکومت بشار اسد در دو روز گذشته در اعتراض به «کشتار در حمص» به سفارتخانه ‌های سوريه در بريتانيا، مصر، يونان، آلمان، کويت و ليبی حمله کرده‌اند.

تونس نيز که سفير سوريه را اخراج کرده است، اعلام کرد که از اين پس حکومت بشار اسد را به رسميت نمی‌شناسد.

سوزان رايس، نماينده آمريکا در شورای امنيت، چين و روسيه را متهم کرد که «مردم سوريه را می‌ فروشند تا از مستبدی شکست‌ خورده دفاع کنند.»

ژرار آرو، نماينده فرانسه در شورای امنيت، نيز گفت چين و روسيه «با سياست سرکوبی که دمشق در پيش گرفته همدست شده‌اند.»

روسيه پيش ‌نويس قطعنامه شورای امنيت در مورد بحران سوريه را «اقدامی نامناسب و يک‌طرفه در جهت تغيير رژيم سوريه» خوانده است.

در قطعنامه وتو شده از بشار اسد رييس جمهوری سوريه خواسته شده بود اختيارات خود را به معاون اول اش واگذار کند و معاون رييس جمهوری، با حضور اپوزيسيون، دولت وحدت ملی تشکيل دهد.

اين دومين بار است که روسيه و چين قطعنامه عليه بشار اسد را وتو می کنند.

روز يکشنبه علی اکبر صالحی وزيرخارجه ايران با حمايت از اين اقدام چين و روسيه گفت اين دو کشور از طراحی غربی ها برای آينده منطقه آگاه هستند.

کلينتون: اتحاد عليه حکومت اسد

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز يکشنبه در سخنانی از «دوستان سوريه آزاد» خواست تا علیه حکومت بشار اسد در سوريه متحد شده و دست به اقدام بزنند.

خانم کلينتون که به صوفيه، پايتخت بلغارستان، سفر کرده است گفت که جامعه بين المللی وظيفه دارد تا خونريزی در سوريه را متوقف کرده و به انتقال قدرت و کناره گیری بشار اسد از مقام خود کمک کند.

وی اظهار داشت: «ما با دوستان سوريه آزاد در سراسر جهان برای حمايت از برنامه سياسی و مسالمت آميز در زمینه ايجاد تغييرات در اين کشور همکاری خواهيم کرد.»

مخالفان حکومت بشار اسد نيز به شدت از اقدام روسيه و چين انتقاد کرده و وتوی اين دو کشور در شورای امنيت را «مجوزی برای کشتار» مردم سوريه عنوان کردند.

مخالفان می گويند که از ابتدای اعتراض ها به حکومت سوريه در ۱۱ ماه گذشته بيش از شش هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

بر اساس گزارش فعالان سياسی، تنها در روز جمعه هفته جاری بيش از ۲۰۰ نفر از مردم حمص بر اثر گلوله باران اين شهر توسط نيروهای ارتش سوريه کشته شدند.

شورای ملی سوريه که در برگيرنده مخالفان اين کشور است در بيانيه شديداللحن خود گفته است که سوری ها و ساير مردم جهان چشم خود را به شورای امنيت دوخته بودند تا قطعنامه قاطعانه ای را صادر کند.

در اين بيانيه تصريح شده است: «شورای ملی سوریه هر دو کشور (چين و روسيه) را مسوول کشتار و نسل کشی در این کشور می داند و اين گام غير مسوولانه را مجوزی برای رژيم سوريه می بيند تا بدون هيچگونه نگرانی ای دست به کشتار مردم بزند.»

سازمان کنفرانس اسلامی که مقر آن در جده عربستان است نيز با صدور بيانيه ای از نتيجه نشست شورای امنيت ابراز «تاسف عميق» کرده و نسبت به ورود سوريه به جنگ داخلی هشدار داده است.

در همین حال، اسلام ‌گرایان اردن از مسلمانان جهان خواستند محصولات روسیه و چین را تحریم کنند.

هَمّام سعید، رهبر اخوان‌المسلمین اردن، روز یکشنبه با اعلام اینکه روسیه و چین نشان دادند «در کشتار مردم سوریه نقش دارند»، وتوی این دو کشور را اقدامی «علیه تمامی اعراب و مسلمانان» خواند و خواستار تحریم کالاهای چین و روسیه در حمایت از مردم سوریه شد.

از سوی دیگر، توکل کَرمان، فعال یمنی برنده جایزه‌ صلح نوبل، روز یکشنبه در کنفرانس امنیت بین‌المللی در مونیخ گفت تمامی کشورها باید سفیر سوریه را از خاک خود اخراج کنند و دیپلمات‌هایشان را نیز از سوریه فراخوانند.
XS
SM
MD
LG