لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

ناتو: عملیات نظامی علیه ایران در دستور کار ما قرار ندارد


جیمز آپاتورای، نماینده ویژه ناتو در مسائل مربوط به قفقاز و آسیای مرکزی
جیمز آپاتورای، نماینده ویژه ناتو در مسائل مربوط به قفقاز و آسیای مرکزی
ناتو می‌گوید قصد ندارد در مواجهه با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی وارد فاز نظامی شود و بر اعمال فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی تأکید دارد. این در حالی است که رسانه‌های اسرائیل گزارش می دهند که حضور نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس به شدت افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه، جیمز آپاتورای، نماینده ویژه ناتو در مسائل مربوط به قفقاز و آسیای مرکزی، روز جمعه در جلسه پرسش و پاسخی در دانشگاه باکو، در پاسخ به سوالی در خصوص دخالت یا عدم دخالت ناتو در کمپین اقدام نظامی علیه ایران، تأکید کرد که مسئله هسته‌ای ایران در دستور کار ناتو قرار ندارد و این مسئله در محافل دیگری می‌تواند مطرح باشد.

وی با تأکید بر این‌که پیمان آتلانتیک شمالی همچنان بر اعمال فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی اصرار دارد، این دست اقدامات را موثر دانست و افزود که انتظار می‌رود این فشارها شدت بگیرند.

در کنار تحریم‌های شدید غرب علیه جمهوری اسلامی، در چند وقت اخیر برخی مقام‌های اسرائیل، بحث احتمال حمله نظامی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران در صورت شکست تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران را مطرح کرده‌اند.

با این‌حال فرانسه، روسیه، آمریکا و برخی از همپیمانان اسرائیل نسبت به عواقب مخرب حمله نظامی هشدار داده‌اند و جمهوری اسلامی نیز بارها اعلام کرده است که در صورت هر گونه تعرض به خاک ایران، دست به اقدامی متقابل خواهد زد.

جیمز آپاتورای روز جمعه تأکید کرد که تمام جهان، از جمله اعضای ناتو خواستار پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی‌اش در قبال انرژی هسته‌ای هستند و می‌خواهند اطمینان خاطر حاصل کنند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز و از اهداف نظامی به دور است.

وی افزود که عدم همکاری ایران با جامعه جهانی در زمینه هسته‌ای نگرانی‌هایی ایجاد کرده است و افزود که اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، تمام منطقه ثبات خود را از دست می‌دهد.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دارای بعد نظامی است و قصد دارد با اعمال تحریم‌های شدید جلوی پیش‌روی فعالیت هسته‌ای ایران را متوقف کند.

با این‌حال ایران همواره با تأکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ایش، دستیابی به انرژی هسته‌ای را حق خود دانسته و تأکید کرده است که این فعالیت‌ها را متوقف نخواهد کرد.

رسانه‌های اسرائیل: حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس به شدت افزایش یافته است

در کنار بالا گرفتن بحث احتمال حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران در محافل خبری، رسانه‌های اسرائیلی گزارش کرده‌اند که در یک هفته گذشته تعداد پروازهای نیروی هوایی ایالات متحده در منطقه خلیج فارس «به طرز قابل توجهی» افزایش یافته است.

به گزارش اینترفاکس به نقل از رسانه‌های اسرائیلی، ایالات متحده و همپیمانانش در حال انتقال نیروی و تجهیزات نظامی به منطقه هستند.

این رسانه‌ها از پرواز هواپیماهای نظامی آمریکا بر فراز شبه‌جزیره سینا در جهت خلیج فارس خبر داده‌ و افزوده‌اند که این نیروها و تجهیزات نظامی آمریکایی به مقصد جزیره «مصیره»، متعلق به عمان، در حرکتند.

جزیره مصیره که در جنوب شرق تنگه هرمز واقع است، محل استقرار یکی از پایگاه‌های نیروی هوایی آمریکا در منطقه است.

در عین حال رسانه‌های اسرائیل می‌گویند حدود ۱۰ هزار نیروی نظامی آمریکایی به اسرائیل آمده‌اند تا سیستم دفاع موشکی این کشور را مورد آزمایش قرار دهند.

این گزارش‌ها همچنین حاکی است که گروه‌های ویژه متعلق به نیروهای دریایی و هوایی بریتانیا و فرانسه نیز به عربستان سعودی و امارات اعزام شده‌اند.

چندی پیش نیز ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» با همراهی چندین ناو جنگی عازم ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین شدند و چهار روز را در منطقه گذراندند.

علاوه بر بحرین آمریکا دارای پایگاه‌های نظامی دیگری، اعم از هوایی، دریایی و زمینی در کویت، قطر، امارات و عمان است.

به گزارش اینترفاکس ایالات متحده در پایگاه‌های خود در کویت در مجموع دارای ۱۵ هزار نیرو است و تأکید کرده است که رسانه‌های جمهوری اسلامی نیز می‌گویند آمریکا «شش بمب‌افکن استراتژیک» و تعداد زیادی هواپیمای نظامی در پایگاه هوایی «العبید» قطر مستقر کرده است.
XS
SM
MD
LG