لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۵

ناوگان پنجم آمریکا: برای مقابله با ایران آماده‌ایم


مارک فاکس
مارک فاکس
فرمانده ناوگان پنجم ایالات متحده در بحرین اعلام کرد، که نیروی دریایی آمریکا، هم‌‌اکنون آمادگی هرگونه برخورد با ایران را دارد؛ دریاسالار مارک فاکس گفت نیروی دریایی آمریکا خود را برای شرایط متفاوت آماده کرده است.

دریاسالار مارک فاکس، فرمانده ناوگان پنجم ایالات متحده، ضمن اذعان به توانایی‌های نظامی ایران، تاکید کرد که نیروی دریایی آمریکا «همین امروز» آمادگی دارد که به هرگونه تحرک ایران پاسخ دهد.

این فرمانده بلندپایه آمریکایی تصریح کرد، ناوگان تحت امرش، بر روی گزینه‌های احتمالی گسترده‌ای کار کرده‌اند.

مارک فاکس گفت: «ما جنگ‌افزارهای بسیار دقیق و مرگباری ساخته‌ایم که بسیار کارآمدند و ما آماده‌ایم.»

وی تاکید کرد: «ما برای هر احتمالی آماده‌ایم.»

دریاسالار مارک فاکس با این حال اظهار داشت ایران می‌تواند به نیروهای آمریکایی در خلیج فارس به ویژه از راه‌های غیرمتقارن مانند قایق تندرو و مین‌گذاری ضربه وارد کند.

فرمانده ناوگان پنجم ایالات متحده گفت: «ما ضدگلوله نیستیم؛ کسانی هستند که می‌توانند به ما ضربه سخت وارد آورند.»

مارک فاکس درعین حال تاکید کرد که به نیروهایش خاطر نشان ساخته که اگر به آنها حمله شود از «حق دفاع از خود برخوردارند و موظفند که از خود دفاع کنند».

این اظهارات، بیانگر مواضع دیگر مقام‌های آمریکایی و به ویژه وزیر دفاع آمریکا، لئون پانتا است که بستن تنگه هرمز را خط قرمز آمریکا دانسته بود.

خط قرمزی که پس از اظهارات معاون احمدی‌نژاد، و شماری دیگر از فرماندهان ایرانی، آمریکا بار دیگر بر آن تاکید ورزید.

‌آیت‌الله خامنه‌ای در آخرین خطبه‌های نماز جمعه خود، ضمن اینکه تهدیدها و تحریم‌های آمریکا و متحدانش علیه ایران را بی‌اثر دانسته بود، تصریح کرد که ایران‌ هم «تهدیدهایی دارد که وقتی لازم باشد ان شاء الله اعمال خواهد شد.»

در فضای تنش‌آلود مناسبات ایران و آمریکا و در حالی که نیروهای دو کشور در نزدیکی یکدیگر به سر می‌برند، نجات چند قایق ایرانی، از سوی ناوهای آمریکایی کمی فضا را تلطیف کرد و وزارت خارجه ایران هم آن را انساندوستانه دانست.
XS
SM
MD
LG