لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۹

فروش نفت ايران به شرکت های انگليسی و فرانسوی متوقف شد


سخنگوی وزارت نفت جمهوری اسلامی ايران اعلام کرد که فروش نفت به شرکت های نفتی انگليسی و فرانسوی متوقف شده است و ایران نفت خام صادراتی را به جای اين شرکت ها به مشتريان جديد تحويل خواهد داد.

عليرضا نيکزاد رهبر در سخنانی که سايت رسمی وزارت نفت ايران منتشر کرده، گفته است: «پيشتر وزير نفت بر احتمال قطع صادرات نفت خام به برخی کشورهای اروپايی تاکيد کرده بود و در پی اعلام رسمی وزارت امور خارجه، وزارت نفت نيز از تحويل نفت خام به شرکت های انگليسی و فرانسوی خودداری کرده است.»

وی می گويد که ايران در فروش و صادرات نفت خام خود مشکلی ندارد و افزوده است: «ما مشتريان نفت خود را داريم و موارد جايگزين برای فروش نفت اين شرکت ها در نظر گرفته شده است و نفت خام صادراتی را به جای شرکت های انگليسی و فرانسوی به مشتريان جديد تحويل خواهيم داد.»

تصميم ايران به قطع صادرات نفت به بريتانيا و فرانسه پس از آن عملی می شود که رستم قاسمی، وزير نفت جمهوری اسلامی، روز ۱۵ بهمن ماه، گفت: «هم اکنون کشورهايی متقاضی خريد نفت از ايران هستند و قراردادهايی با آنها منعقد خواهيم کرد، ضمن آنکه فروش نفت به برخی از کشورهای اروپايی را حتما قطع می کنيم.»

۱۱ روز پس از اين اظهارات، وزارت امور خارجه ايران سفيران شش کشور اروپايی را احضار کرد و به آنها اطلاع داد که صادرات نفت خام ايران به اين کشورها قطع خواهد شد.

بر اساس گزارش رسانه ها، هلند، اسپانيا، ايتاليا، فرانسه، يونان و پرتغال، شش کشوری هستند که ایران تهدید به قطع صادرات نفت خود به آنها کرده است.

کميسيون اروپايی هفته گذشته اعلام کرد در صورتی که ايران صادرات نفت خود را قطع کند خللی در وضعيت کشورهای اروپايی ايجاد نخواهد شد، چرا که آنها برای ۱۲۰ روز ذخيره نفتی دارند.

منابع تجاری در اتحاديه اروپا روز ۱۶ فوريه به خبرگزاری رويترز گفتند که خريداران عمده نفت پيش از اجرايی شدن تحريم نفت ايران واردات خود را از اين کشور کاهش داده اند، به گونه ای که ميزان واردات برای ماه مارس را به ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسانده اند.

اتحاديه اروپا پس از چين دومين واردکننده نفت از ايران است و در ده ماه اوليه سال ۲۰۱۱ روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام از ايران وارد کرده است.

بر اساس گزارش های منتشره، ۳۴.۲ درصد از واردات يونان، ۱۴.۹ درصد از واردات نفتی اسپانيا و ۱۲.۴ درصد از واردات ايتاليا از محل صادرات نفت ايران تامين می‌شود.

اقدام ايران در واکنش به تصميم وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا صورت می گيرد که روز ۲۳ ژانويه طرح تحريم خريد نفت از ايران را تصويب کردند.

با اين حال، اتحاديه اروپا اعلام کرد که به منظور کاهش فشار اقتصادی بيشتر به کشورهايی که از ايران نفت وارد می‌کنند، تا يکم ژوييه سال ۲۰۱۲ به آنها فرصت داده شده تا به قراردادهای موجود با ايران پايان دهند.

عربستان سعودی اعلام کرده است که در صورت هرگونه کاهش ميزان نفت در بازارهای جهانی بر توليد خود خواهد افزود. ايران از اين پيشنهاد عربستان به شدت انتقاد کرده است.
XS
SM
MD
LG