لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

«چین و ترکیه به ایران در دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کنند»


 ديلی تلگراف: نفوذ سپاه در بانک مرکزی جمهوری اسلامی روز بروز بيشتر می شود.
ديلی تلگراف: نفوذ سپاه در بانک مرکزی جمهوری اسلامی روز بروز بيشتر می شود.

روزنامه بريتانيايی ديلی تلگراف در گزارشی اختصاصی نوشته است که چين و ترکيه برای دور زدن تحريم ها به جمهوری اسلامی ايران کمک می کنند.

به نوشته اين روزنامه، چين و ترکيه امکاناتی در اختيار ايران گذاشته اند که جمهوری اسلامی و به ويژه سپاه پاسداران بدون دخالت مستقيم ،کالاهای مورد نياز خود را از طريق بانک ها و موسسات مالی اين کشورها خريداری کرده و به ايران می فرستند.


روزنامه ديلی تلگراف بنقل از مقامات اطلاعاتی غربی نوشته است که چين نقش مهمی در کمک به ايران برای دور زدن تحريم ها بازی می کند. چين که بزرگترين مشتری نفت ايران است کالاهای مورد نياز جمهوری اسلامی را خريداری کرده و به ايران می فرستد.

يکی از مقامات امنيتی غربی به ديلی تلگراف گفته است اين سيستم قديمی معامله پاياپای، راه حل بسيار خوبی برای دورزدن تحريم هاست. به گفته او پولی که بايد برای خريد نفت به ايران پرداخت شود در بانک های چينی ذخيره می شود و با اين پول کالاها و مواد مورد نياز ايران خريداری شده و به ايران ارسال می شود.

چين بزرگترين شريک تجاری ايران است و تاکنون با تحريم های يکجانبه آمريکا و اتحاديه اروپا عليه جمهوری اسلامی مخالفت کرده است.

به نوشته ديلی تلگراف، مقامات امنيتی غربی در ترکيه هم چندين موسسه مالی را که برای دور زدن تحريم ها به ايران کمک می کنند، شناسايی کرده اند.

ترکيه که تلاش می کند مناسبات ديپلماتيک نسبتا خوب خود رابا ايران حفظ کند به دليل داشتن روابط تجاری گسترده با اروپا می تواند در اين زمينه برای تهران مفيد باشد.

به نوشته این روزنامه، مدارکی بدست آمده که نشان می دهد بازرگانان ترکیه در کشور های اروپايی دست به خريد موسسات مالی زده اند تا ايران بتواند از آن طريق کالاها و مواد مورد نياز خود را خريداری کند.

به گزارش دیلی تلگراف، مقامات امنيتی غربی هم که مسئول کنترل اجرای تحريم ها عليه ايران هستند می گويند سپاه پاسداران مسئول اقداماتی است که برای دور زدن تحريم ها انجام می شود.

سپاه بخش بزرگی از اقتصاد ايران را کنترل می کند و به نوشته ديلی تلگراف نفوذ آن در بانک مرکزی جمهوری اسلامی روز به روز بيشتر می شود. يک مقام امنيتی غربی حتی گفته است بانک مرکزی اين روزها همانند يک عمليات اطلاعاتی اداره می شود.

آمريکا و اتحاديه اروپا بانک مرکزی ايران را تحريم کرده اند و نقل و انتقال ارز حاصل از فروش نفت که بخش بزرگی از آن توسط بانک مرکزی انجام می شد، با مشکلاتی جدی روبرو شده است.

به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، ايران در صدد است به بانک های آلمان که يکی از بزرگترين مراکز نقل و انتقال يورو در جهان هستند، دسترسی داشته باشد.

به نوشته ديلی تلگراف وزارت خزانه داری آمريکا هم تعدادی از نقل و انتقال های مالی در بانک های آلمان را شناسايی کرده که به نظر می رسد سر منشا ء آنها در ترکيه بوده ولی در حقيقت کنترل ابن نوع معاملات بانکی در تهران انجام می شود.

ديلی تلگراف همچنين از تلاش ايران برای نقل و انتقال پول از طريق اوکراين و بلاروس خبر داده است. جمهوری اسلامی روابط خوبی با اوکراين و بلاروس دارد و اين دو کشور در شماری از پروژ های نفتی و صنعتی ايران شريک هستند.

XS
SM
MD
LG