لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۴

اوباما: تنش با ایران علت افزایش بهای نفت است


باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز پنجشنبه در پاسخ به انتقادهادی جمهوری‌خواهان در مورد افزایش بهای سوخت گفت عوامل بین‌المللی و از جمله تنش با ایران سبب این افزایش شده است.

در حالی که در سال جاری میلادی باراک اوباما باید، برای دور بعدی ریاست‌جمهوری با نامزد جمهوی‌خواهان رقابت کند، حزب رقیب، در روزهای اخیر سیاست‌های وی در حوزه انرژی را به باد انتقاد گرفته است.

باراک اوباما در دانشگاه میامی، تنش با ایران، افزایش تقاضا از سوی چین، هند و اقتصادهای نوظهور را از جمله عوامل افزایش بهای سوخت در این کشور دانست و گفت، برای این معضل هم هیچ راه‌حل فوری‌ای وجود ندارد.

باراک اوباما اظهار داشت، در شرایطی که بازار نفت از ثبات لازم برخوردار نیست عده‌ای در بازار بورس وال‌استریت از افزایش بهای نفت سود به جیب می‌زنند.

بهای بنزین در آمریکا در هفته گذشته با ۹ سنت افزایش به گالنی ۳ دلار و ۶۱ سنت رسید و پیش‌بینی می‌شود با فرارسیدن تابستان و افزاد تردد خودروها به گالنی ۴ دلار نزدیک شود.

جمهوری‌خواهان که مصمم هستند نگذارند اوباما برای چهار سال دیگر در کاخ سفید باشد، سیاست‌های وی را عامل این افزایش می‌دانند.

جمهوری‌خواهان می‌گویند مالیات بر سوخت و سیاست‌های محیط زیستی از جمله عوامل این افزایش بهای سوخت است که به کاهش تولید و صادرات این کشور می‌انجامد.

مخالفت باراک اوباما با خط لوله «کی‌استون» که می‌توانست نفت کانادا را به تگزاس انتقال دهد از دیگر انتقادهای جمهوری‌خواهان به سیاست‌های اوباما است.

باراک اوباما در حالی تنش با ایران را یکی از عوامل افزایش بهای نفت معرفی کرده که خود در آخرین روز از سال ۲۰۱۱ بانک مرکزی ایران را تحریم کرد که در نتیجه آن دیگر کشورها در خرید نفت ایران با مشکل مواجه شدند.

اتحادیه اروپا نیز در اقدامی همسو با واشینگتن بانک مرکزی و خرید نفت از ایران را تحریم کرد که آن نیز به نوبه خود به افزایش بهای نفت منجر شد.

به تازگی ایران اعلام کرد به تلافی اقدام اتحادیه اروپا، هرگونه فروش نفت به شرکت‌های بریتانیایی و فرانسوی را قطع کرده است که این اقدام نیز افزایش نسبی بهای نفت را به همراه داشت.

روز پنجشنبه، بهای نفت به بالاترین سطح در ۹ ماه گذشته رسید؛ بهای نفت خانم برنت دریای شمال برای تحویل در ماه آوریل، به بشکه‌ای ۱۲۴ دلار و ۵۰ سنت افزایش یافت که از ماه مه سال ۲۰۱۱ بی‌سابقه بوده است.

نفت خام سبک وست تگزاس اینترمیدیت نیز برای تحویل در ماه آوریل به بشکه‌ای ۱۰۶ دلار و ۸۰ سنت رسید.

ناظران بازار، تنش با ایران و بی ثباتی در سوریه، و افزایش اعتماد به اقتصاد آلمان را از جمله عوامل این افزایش قیمت ذکر کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG