لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۲

استرداد تاجر بریتانیایی به آمریکا به اتهام فروش قطعات موشک به ایران


کریستوفر تپین (Christopher Tappin) تاجر بریتانیایی متهم به برنامه ریزی برای فروش قطعات موشک به جمهوری اسلامی.
کریستوفر تپین (Christopher Tappin) تاجر بریتانیایی متهم به برنامه ریزی برای فروش قطعات موشک به جمهوری اسلامی.
کریستوفر تَپین، تاجر ۶۵ ساله بریتانیایی که به تلاش برای فروش قطعات قابل استفاده در موشک‌های «هاوک» به جمهوری اسلامی متهم شده، روز جمعه به آمریکا مسترد شد.

او جمعه شب وارد فرودگاه هیوستون ایالت تگزاس آمریکا شد و فعلا در بازداشتگاهی در همین ایالت زندانی است.

آن طور که دفتر دادستان کل ایالات متحده اعلام کرده، اولین جلسه دادگاه آقای تپین قرار است روز دوشنبه در دادگاهی در شهر ال‌پاسو برگزار شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:21 0:00
لینک مستقیم


کریستوفر تپین تاجر بازنشسته‌ای است که متهم شده‌است که در سال ۲۰۰۶ میلادی، یعنی شش سال پیش قصد داشته تعدادی قطعات موشک به ایران بفروشد.

اما افرادی که آقای تپین قصد داشته با آنها وارد معامله شود در اصل ماموران مخفی آمریکایی بوده‌اند که خودشان را به عنوان شهروندان ایرانی مقیم آمریکا معرفی کرده بودند.

کریستوفر تپین که ملیت بریتانیایی دارد پس از متهم شدنش تلاش کرد از طریق مراجع قضایی در بریتانیا از استردادش به آمریکا جلوگیری کند، اما موفق نشد و بریتانیا او را بر پایه پیمان‌نامه استرداد متهمان بین دو کشور روز جمعه به آمریکا تحویل داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر پایه متن کیفرخواست تنظیمی و اسناد شرکتی که آقای تپین مدیر آن بوده، او قصد داشته قطعات موشکی آمریکایی را به صورت غیر قانونی و بدون داشتن مجوز به جمهوری اسلامی ایران بفروشد.

کریستوفر تپین اتهاماتش را رد کرده و گفته که ماموران آمریکایی برای او دام گسترده بودند. او همچنین گفته‌است که استرداد او به آمریکا شرم‌آور است و نباید اتفاق می‌افتاد.

دان کوک دل، وکیل مدافع آقای تپین هم گفته که تلاش می‌کند که هر چه سریعتر موکلش را با وثیقه آزاد کند، زیرا که او نه تروریست است و نه خطرناک.

در صورتی که آقای تپین در دادگاه مجرم شناخته شود، بر اساس قوانین آمریکا ممکن است مجازاتی تا ۳۵ سال زندان در انتظارش باشد.

رابرت گیبسون بریتانیایی و رابرت کالد ول، اهل ایالت اورگن آمریکا، دو متهم دیگر این پرونده هم در سال ۲۰۰۷ میلادی مجرم شناخته شده و به ترتیب به ۲۴ و ۲۰ ماه زندان محکوم شدند.
XS
SM
MD
LG