لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۰

اعتراض به روند انتخاب رييس جديد دانشگاه آزاد همزمان با معارفه دانشجو


مراسم معرفی رییس جدید دانشگاه آزاد.از راست: فرهاد دانشجو، کامران دانشجو، عبدالله جاسبی و وحید حقانیان
مراسم معرفی رییس جدید دانشگاه آزاد.از راست: فرهاد دانشجو، کامران دانشجو، عبدالله جاسبی و وحید حقانیان
همزمان با مراسم معارفه فرهاد دانشجو ، رييس جديد دانشگاه آزاد اسلامی در روز دوشنبه دبيرخانه هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی اعتراض خود را نسبت به روند انتخاب رييس جديد اين دانشگاه اعلام کرده است.

دبيرخانه هيات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در بيانيه روز دوشنبه بارديگر تصريح کرده است که روند صدور حکم رياست دانشگاه آزاد برای فرهاد دانشجو توسط برادرش کامران دانشجو، وزير علوم، «غيرقانونی»، فاقد اعتبار و مخالف اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

اين در حالی است که مراسم معارفه فرهاد دانشجو به عنوان رييس جديد دانشگاه آزاد در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. در اين مراسم وحيد حقانيان، از اعضای بيت رهبری، کامران دانشجو، مجتبی هاشمی ثمره مشاور ارشد محمود احمدی نژاد، محمد محمديان، رئيس نهاد نمايندگی ولی فقيه در دانشگاهها و عبدالله جاسبی، رييس سابق اين دانشگاه حضور داشتند.

محمود احمدی نژاد از زمانی که به عنوان رییس جمهور انتخاب شده ، ریاست دانشگاه ازاد را هدف انتقادات خود قرار داده است. وی در آبان سال ۱۳۸۵ دانشگاه آزاد را تهديد به «اقدام انقلابی» کرد و يک ماه پس از آن اکبر هاشمی رفسنجانی، به صراحت از «برخی موذی‌گری‌ها» و «شرارت‌ها» عليه اين دانشگاه سخن گفت.

دبيرخانه هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی در بيانيه روز دوشنبه خود به تشريح اختلافات بر سر رياست دانشگاه آزاد پرداخته و نوشته است که تغييرات در اساسنامه دانشگاه آزاد با هدف گسترش نفوذ دولت در اين موسسه «غير دولتی» صورت گرفته است .

در اين بيانيه آمده است:«مجموعه اين اقدامات نشانگر فشارهای پنهان و پيدايی است که ورود بی قيد و شرط دولت را در امر اداره دانشگاهی غيردولتی تسهيل می کند و اجازه می دهد تا با شکل دهی دلخواهانه به اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی و تغيير زنجيروار مصوبات خود، متصديان دولتی به جای ارکان قانونی و رسمی آن دانشگاه تصميم گيری کنند که اين امر در تناقض آشکار با اصل ۴۴ قانون اساسی است.»

هيات موسس دانشگاه آزاد به چگونگی معرفی فرهاد دانشجو به عنوان رييس جديد دانشگاه آزاد پرداخته و می گويد، سلب حق رای از عبدالله جاسبی زمينه را برای برابر کردن آرا در هيات امناء فراهم کرد.

درادامه اين بيانيه آمده است که در ابتدای جلسه هيات امناء در ۲۱ ديماه اکبر هاشمی رفسنجانی به اعضای این هيات پيشنهاد می‌کند تا ۱۲ نامزد رياست دانشگاه که رزومه خود را برای وزارت علوم فرستاده‌اند، با حضور در جلسه برنامه‌های خود را معرفی کنند، آنگاه رای‌گيری در اين خصوص انجام شود.

اما به گفته هیات موسس دانشگاه آزاد «گروه طرفدار دولت» با این پیشنهاد مخالفت می کند.

دبيرخانه هيات موسس می گويد، معرفی فرهاد دانشجو و «نحوه اقدام» اعضا جديد حکايت از برنامه ريزی قبلی و براساس طرحی از «پيش تعيين شده توسط جمعی از اعضاِ هیأت امنا» بوده است.

در اين بيانيه آمده است:«در حين مباحثات مخفيانه رای خودشان را نوشتند و اعلان کردند و فورا هم بدون اطلاع رئيس هيات امناء، نتيجه اين اقدام خلافشان را به اطلاع يکی از خبرگزاری ها رساندند.»

اين بيانيه تصريح کرده است:«با امعان نظر به مصوبه مورخ ۲۱ دیماه ۹۰ هيات امناء، رييس هيات امناء به عنوان بالاترين رکن اين هيات و يا دبير هيات امناء با استناد به تبصره ۳ از ماده ۱۱ اساسنامه تنها ارکان قانونی برای تنظيم صورتجلسه هيات امنا و انعکاس آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند و اقدام وزير علوم در تدوين و ارسال صورتجلسه ای مجعول بدون امضا رئيس و دبير هيات امنا خلاف موازين قانونی و غير قابل استناد است و آنچه به شورای عالی فرهنگی ارائه شده صورتجلسه و رای هيات امناء يعنی بر اساس مفاد ماده تبصره ۳ ماده ۱۱ اساسنامه دانشگاه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی نيست.»

به رغم خودداری اکبر هاشمی رفسنجانی از امضای حکم فرهاد دانشجو طی این مدت، روزنامه رسمی ايران روز يکشنبه ۲۳ بهمن حکم رياست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد را منتشر کرد.

در نهايت روز يکشنبه فرهاد دانشجو به نيابت از محمود احمدی نژاد به عنوان رئيس شورای عالی انقلاب فرهنگی، حکم رياست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد اسلامی را صادر و ابلاغ کرد.

اين در حالی است که هيات موسس می گويد، برابر با اساسنامه دانشگاه آزاد، حکم ریيس اين دانشگاه تنها پس از امضای رييس هيئت امنا (اکبر هاشمی رفسنجانی) معتبر خواهد بود.

خبرگزاری فارس در گزارشی پیشتر گفته بود، تغيير در اساسنامه دانشگاه آزاد انجام شده و تبصره‌ای به آن اضافه شده که به موجب آن، ديگر به امضای اکبر هاشمی رفسنجانی برای رياست فرهاد دانشجو نيازی نخواهد بود.
XS
SM
MD
LG