لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۸

درخواست شورای امنیت از سوریه برای دسترسی امدادگران به مناطق بحران‌زده


شورای امنیت سازمان ملل متحد پنجشنبه ۱۱ اسفند در بیانیه‌ای از حکومت سوریه خواست «اجازه دسترسی گروه‌های کمک‌رسان به تمام مناطقی که ساکنان آنها نیازمند کمک‌های بشر دوستانه هستند» را بدهد.

روسیه و چین که پیشتر‌ قطعنامه‌های شورای امنیت در محکومیت خشونت‌های دولتی در سوریه را وتو کرده بودند، با این بیانیه موافقت کردند. این بیانیه پس از آن صادر شد که دولت سوریه مانع از ورود والری آموس یکی از مسئولان کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد به این کشور شد. سوریه گفت زمانی که آموس برای ورود به کشور انتخاب کرده غیر مناسب است.

به گزارش آسوشیتدپرس در بیانیه‌ای که مارک لیال، سفیر دائم بریتانیا در سازمان ملل متحد خواند، آمده است: «اعضای شورای امنیت ناخرسندی خود از ممانعت از ورود آموس به سوریه از سوی دولت این کشور را اعلام می‌کنند.»

شورای امنیت همچنین از دولت سوریه خواست فورا و بدون هیچ مانع تراشی اجازه ورود آموس به خاک این کشور را بدهد.

این بیانیه شورای امنیت الزام آور نیست. در عین حال لیال گرانت گفت، نقطه قوت بیانیه در این است که ۱۵ عضو شورای امنیت با آن موافقت کرده‌اند.

در همین حال هاشم حسن، سخنگوی سازمان جهانی صلیب سرخ در مصاحبه با رویترز گفت که این سازمان اجازه مقام‌های سوریه برای ورود به محله بابا عمرو حمص را دریافت کرده است.

محله بابا عمرو حدود ۲۵ روز در معرض شدید‌ترین حملات نیروهای ارتش سوریه بود. پنجشنبه جدا شدگان از ارتش سوریه که در این محله مقاومت می‌کردند، در اقدامی که خود آن را «تاکتیکی» توصیف کردند، عقب نشینی کردند.

پیشتر مقام‌های سوریه با ورود نیروهای صلیب سرخ به محله مخالفت می‌کردند. اما کانون سخنگوی این سازمان گفته است: «سازمان عربی هلال احمر و سازمان جهانی صلیب سرخ چراغ سبز مسئولان سوری برای ورود به بابا عمرو را به منظور رساندن کمک‌های بشر دوستانه ساکنان آن از جمله غذا، دارو و خارج کردن آسیب دیدگان، دریافت کردند.»

گزارش‌ها وضعیت انسانی محله‌های حمص را «بحرانی» توصیف می‌کند. دارو و غذا در برخی از محله‌ها رو به اتمام است و امکان درمان زخمی‌ها وجود ندارد.
XS
SM
MD
LG