لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۴

آمریکا از نقض حکم اعدام حکمتی در دیوان عالی کشور ایران، استقبال کرد


ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه با استقبال از نقض حکم اعدام امیر میرزا حکمتی توسط دیوان عالی کشور در ایران، آن را «پیشرفتی خوشایند» خواند و گفت: «ما از ابتدا و از وقتی که حکم اعدام را داده بودند، بسیار نگران این پرونده بودیم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم نولند گفت: «اگر این خبر درست باشد، پس نتیجه آن دادگاهی دیگر است که امیدواریم نتیجه آن این باشد که وی زودتر به خانواده خود ملحق شود.»

غلامحسين محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاييه، روز دوشنبه اعلام کرد که حکم اعدام امير ميرزا حکمتی که متهم به جاسوسی برای آمريکا شده است، در ديوان عالی کشور نقض شده است.

آقای اژه ای گفت: «تا آنجا که خاطرم است اين پرونده با اعتراض محکوم عليه به ديوان عالی کشور رفت و سرانجام در ديوان عالی کشور حکم لغو شد.»

به گفته سخنگوی قوه قضاييه، بررسی پرونده اين آمريکايی ايرانی تبار به «شعبه هم عرض» دادگاه بدوی صادر کننده حکم ارسال شده است.

امير ميرزا حکمتی متولد سال ۱۹۸۳ در ايالت آريزونای آمريکا و مقيم ايالت ميشيگان است و در گذشته در نيروی دريايی ايالات متحده مترجم بوده‌ است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت دیپلمات های بخش حافظ منافع آمریکا در سفارت سوییس در تهران، هنوز نتوانسته اند با آقای حکمتی دیدار کنند چرا که ایرانی ها (مقامات قضایی) وی را یک شهروند ایران، و نه یک شهروند آمریکا می شناسند.

ویکتوریا نولند گفت: «اگر قرار باشد ما هم در جریان این پرونده قرار بگیریم، بهترین راه تماس با ما همان دفتر حفاظت منافع در سفارت سوییس است اما (امیر میرزا حکمتی) از سوی ایران شهروند آمریکایی تشخیص داده نمی شود و آن ها او را ایرانی می دانند.»

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی گفته است که آقای حکمتی را در پايگاه آمريکايی بگرام در افغانستان شناسايی کرده و او را زير نظر داشته‌ است.

مقام‌های جمهوری اسلامی اواخر آذرماه اعلام کردند که وی با «دولت متخاصم آمريکا و سرويس جاسوسی سيا عليه نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران» همکاری کرده ‌است و به همين دليل او را بازداشت کرده ‌اند.

خانواده اين تبعه آمريکايی اتهام جاسوسی علیه او را رد کرده و گفته اند که دادگاه فرزندشان در ايران دادگاهی «عادلانه» نبوده و وی از حق دادرسی عادلانه برخوردار نبوده است.

صدور حکم اعدام برای امير ميرزا حکمتی با واکنش تند آمريکا و سازمان عفو بين الملل روبرو شد و آنها از ايران خواستند تا اين حکم را لغو و وی را آزاد کند.
XS
SM
MD
LG