لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۳

نتانیاهو: اسرائیل نمی‌تواند در برابر رژیم ایران مدت زیادی صبر کند


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در پایان سخنرانی در همایش «ایپک»، تشکل آمریکایی‌های دوستدار اسرائیل. ۵ مارس ۲۰۱۲.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در پایان سخنرانی در همایش «ایپک»، تشکل آمریکایی‌های دوستدار اسرائیل. ۵ مارس ۲۰۱۲.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در یک سخنرانی در پایتخت آمریکا گفت که دیپلماسی در برابر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کارساز نبوده‌است و دولت اسرائیل نمی‌تواند در برابر رژیمی که برای نابودی اسرائیل تلاش می‌کند و آشکارا به نابودی اسرائیل فراخوان می‌دهد، مدت زمان زیادی صبر کند.

آقای نتانیاهو شامگاه دوشنبه در سخنرانی در همایش «ایپک»، تشکل آمریکایی‌های دوستدار اسرائیل، گفت که جهان نباید حق دفاع از خود در برابر «تهدیدهای ایران» را از اسرائیل سلب کند.

نخست وزیر اسرائیل که ساعاتی پس از ملاقات خود در کاخ سفید با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در برابر چهارده هزار نفر از حاضران در بزرگ‌ترین همایش «ایپک» سخن می‌گفت، تکرار کرد که کشورش در برابر پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای ایران «دست به روی دست نمی‌گذارد».

آقای نتانیاهو گفت که «اسرائیل باید هم‌چنان سرنوشت خود را در دست خود داشته‌باشد.»

وی در پاسخی تلویحی اما کاملاً روشن به اظهار نظرهای بلندپایگان نظامی و سیاسی آمریکا گفت «کسانی که می‌گویند که اقدام علیه برنامه هسته‌ای ایران بیش از آنکه مفید باشد، خطرناک خواهد بود، بر اساس تجربه‌های تاریخی، اشتباه می‌کنند و ملت یهود را در برابر خطر قرار می‌دهند».

نخست وزیر اسرائیل نسخه‌هایی از مکاتبات میان کنگره جهانی یهود را با دولت آمریکا در زمان هولوکاست بر سر دست گرفت و گفت که در این نامه‌ها، کنگره یهودی به دولت وقت آمریکا التماس می‌کرد که کوره آدم‌سوزی آشویتس را بمباران کنید اما گوش شنوایی نبود.

بنیامین نتانیاهو گفت «۲۰۱۲ دیگر ۱۹۴۴ نیست و دولت آمریکا، همانگونه که در سخنرانی رئیس جمهوری اوباما (در روز یکشنبه در همایش «ایپک») شنیدید، متفاوت از دولت آن سال‌های آمریکاست؛ ملت یهود نیز دیگر آن قوم یهودی آن سال‌ها نیست».

نخست وزیر اسرائیل با تأکید بر هم‌پیمانی میان کشورش با آمریکا، افزود که در هر آنچه که با سرنوشت و دفاع از اسرائیل ارتباط دارد، اسرائیل استقلال رای و عمل دارد».

آقای نتانیاهو در آغاز همین سخنرانی با گفتن این که اسرائیل و آمریکا در زمینه جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای رویکرد یکسانی دارند و با تأکید بر «تلاش‌های دولت اوباما برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران»، کوشید تا بر نقاط اشتراک و تفاهم‌های دو کشور تأکید کند اما ادامه سخنرانی او بیانگر ادامه اختلافات در رویکردهای دو کشور در قبال خطرات ناشی از ایران بود.

نخست وزیر اسرائیل گفت «شوربختانه، تحریم‌ها اثرات لازم را نداشته و طرح‌های هسته‌ای ایران همچنان با پیشرفت روبه‌روست» و نیز گفت که کشورش «مدت زیادی صبر کرد تا جامعه جهانی به این معضل رسیدگی کند و دیپلماسی اثر کند اما دیگر کسی از ما نمی‌تواند زمانی طولانی‌تر شکیبا باشد».

آقای نتانیاهو در این بخش از سخنانش گفت که «در مقام نخست وزیر اسرائیل، هرگز نمی‌گذارم که ملت من در سایه تهدید به نابود شدن زندگی کند».

نخست وزیر اسرائیل اظهارات مکرر سران ایران و از جمله آیت الله خامنه‌ای را که به تازگی تأکید کرده بود که برنامه هسته‌ای ایران تنها برای مصارف صلح‌جویانه است، مورد استهزا قرار داد و گفت «می‌گویند که همه این کارهایشان برای تولید ایزوتوپ‌های مورد نیاز برای امور پزشکی است. آری! از هر چه که در توان دارند، استفاده می‌کنند؛ اورانیوم غنی‌سازی می‌کنند؛ تأسیسات در دل کوه بنا می‌کنند و موشک‌های دوربرد و سانتریفیوژ می‌سازند؛ همگی برای این که علم پزشکی پیشرفت کند!».

آقای نتانیاهو با کاربرد عبارت‌های آمریکایی گفت وقتی واقعیتی را در برابر خود می‌بینید، آن را به همان نام بنامید که هست؛ «اگر جانداری کاملاً همه ویژگی‌های اردک را دارد پس همان اردک است و تازه این اردک، هسته‌ای هم شده‌است».

نخست وزیر اسرائیل اساس جمهوری اسلامی ایران را «خطرناک» نامید و گفت «این حکومت از بدو راه خود بر خلاف قوانین بین المللی عمل کرده؛ حامی تروریسم بوده؛ حزب الله را در لبنان و حماس را در غزه زیر پر و بال خود گرفته؛ اکنون نیز از جنایت‌های اسد در سوریه پشتیبانی می‌کند؛ در یک دهه اخیر حکومت ایران عامل کشتار ده‌ها نفر از نیروهای آمریکایی در افغانستان بوده است؛ حکومتی است که خود آمریکا را عامل فجایع یازدهم سپتامبر می‌داند و این اتهام، همان جنونی است که در انکار هولوکاست نشان می‌دهد و به نابودی اسرائیل فراخوان می‌دهد و هر روز نیز در این راه عمل می‌کند...همه این کارهایشان در زمانی است که سران ایران بمب اتمی ندارند و اگر به آن برسند، دیگر چه خواهند کرد؟».

آقای نتانیاهو پس از این نطق و دیدار با اوباما، سه‌شنبه نیز در پنتاگون با لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا در باره ایران ملاقات می‌کند.

دیدار دوشنبه آقای نتانیاهو با رئیس جمهوری آمریکا، که در آغاز دو ساعت برای تعیین شده بود، عملاً سه ساعت طول کشید و در آغاز آن، باراک اوباما بر «تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل» تأکید نهاد.

در این دیدار، آقای نتانیاهو نیز تکرار کرد که اسرائیل از حق مستقلانه دفاع از خود برخوردار است.

پس از این دیدار، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یک منبع در کاخ سفید نوشت که ملاقات سران «دوستانه، صریح و جدی» بود اما اختلاف نظرها را برطرف نکرده‌است.

اختلاف عمده میان اسرائیل و آمریکا بر سر خط قرمز در قبال برنامه اتمی ایران است: اسرائیل تأکید دارد که ادامه تقویت قابلیت‌های هسته‌ای ایران خط قرمز است و نباید بیش از این امکان داد که برنامه هسته‌ای ایران، به عنوان حکومتی که نابودی اسرائیل را سرلوحه هدف‌های خود قرار داده‌است، پیشرفت کند.

اما آمریکا تأکید دارد که ایران با داشتن توانایی‌ها و امکانات لازم هسته‌ای، هنوز تصمیم راهبردی را برای تولید و سوار کردن بمب اتمی نگرفته‌است.

در چارچوب تلاش‌ها برای برطرف کردن این اختلاف نظرها بود که پیش از دیدار نتانیاهو-اوباما نیز در روزهای اخیر، مقامات آمریکایی و اسرائیلی سلسله دیدارهایی چه در اسرائیل و چه در آمریکا انجام دادند و از جمله باراک اوباما یکشنبه با شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل به گفت‌وگو نشست.

ملاقات نتانیاهو- اوباما و سخنرانی نتانیاهو در «ایپک» ساعاتی پس از سخنان آقای یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، صورت گرفت؛ سخنان آقای آمانو تا حد زیادی تأییدی دوباره بر نگرانی‌های اسرائیل بود.

آقای آمانو دوشنبه گفت که همچنان شواهد بیشتری در مورد فعالیت‌های هسته‌ای نظامی ایران بدست می‌آید. وی بویژه بخش پنهان فعالیت‌های اتمی ایران در منطقه پارچین، در جنوب شرق تهران را که ناظران نتوانستند در دو دیدار ماه گذشته خود از ایران، از آن بازدید کنند، مایه نگرانی دانست.

اما خبرگزاری ایسنا سه‌شنبه خبر داد که ایران امکان بازدید ناظران از پارچین را فراهم خواهد کرد.

همزمان، تلاش‌ها با هدف از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای میان کشورهای گروه موسوم به ۱+۵ با ایران، کماکان ادامه دارد.

در همین حال، آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران به تازگی دوباره تأکید کرده بود که برنامه هسته‌ای ایران تغییر مسیر نخواهد داد.
XS
SM
MD
LG