لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۴

«حماس در جنگ اسرائيل و ايران دخالت نمی کند»


نیروهای حماس
نیروهای حماس
مقام های ارشد «حماس» گفته اند در صورت بروز جنگ بين ايران و اسرائيل، اين گروه به نفع جمهوری اسلامی وارد چنين درگيری نخواهد شد.

«صلاح برداويل»، عضو اداره سياسی اين سازمان در شهر غزه در مصاحبه با روزنامه بریتانیایی «گاردين» اعلام کرده است: «اگر جنگی بين دو قدرت درگيرد، حماس وارد اين جنگ نخواهد شد.»

«صلاح برداويل» با رد اين گمانه که در پی حمله اسرائيل، حماس به درخواست تهران برای حمله راکتی به اسرائيل پاسخ مثبت خواهد داد، می گويد: «حماس در هيچ پيمان اتحاد نظامی در منطقه عضويت ندارد،» اين مقام رسمی حماس تصريح می کند: «استراتژی ما دفاع از حقوق خودمان است.»

روزنامه «گاردين» از تکرار سخنان «صلاح برداويل» توسط ديگر رهبران حماس خبر داده و می نويسد: يک مقام ارشد ديگر حماس که خواست نامش فاش نشود، نيز می گويد: «در هرگونه جنگی که بين ايران و اسرائيل اتفاق بيفتد دخالت نخواهيم کرد.»

گمانه زنی ها در اسرائيل درباره تبعات حمله نظامی عليه ايران حول محور احتمال انجام حملات راکتی حماس در غزه و حزب الله در لبنان عليه اسرائيل می گردد. مقام های رسمی اسرائيل هر دو سازمان ياد شده را «عوامل» رژيم ايران می دانند. با اين وجود، به گفته «صلاح برداويل»، حماس هيچگاه نسبت به تهران ابراز «وفاداری تام» نکرده، و با اشاره به اکثريت شيعه مذهب جمعيت ايران می گويد: «روابط ميان حماس و جمهوری اسلامی [تنها] بر پايه منافع مشترک بوده است.»

طبق اين گزارش، جمهوری اسلامی نيز در پی عدم تمايل اين گروه فلسطينی به حمايت از رژيم سوريه در جريان خيزش يک سال اخير عليه حکومت بشار اسد، پشتيبانی های مالی خود از حماس را قطع کرده است.

به گفته يک استاد دانشگاه در غزه که در زمينه جنبش های اسلامی تخصص دارد، اين تصميم قطع کمک های مالی جمهوری اسلامی به حماس به مبلغ ۲۳ ميليون دلار در ماه را نيز در بر می گيرد. ابو عامر، که در سه سال تحصيل دوره دکتری در دمشق سکونت داشته و با هر دو طرف ماجرا يعنی حماس و سوريه در تماس بوده، شکاف ايجاد شده ميان اين دو را به «طلاق» تشبيه می کند و می گويد: «سوريه برای حماس به گذشته پيوسته است. طلاق کامل صورت نگرفته، اما عشق هم ديگر به رابطه بازنخواهد گشت. هر دو طرف هم اين مسئله را درک می کنند.»

اين شخصيت دانشگاهی در ادامه توضيح می دهد که حماس مايل است به بخشی از بهار عربی تبديل شود: «انقلاب های جهان عرب و بالاگرفتن جنبش های اسلامی حماس را تحت تأثير قرار داده است. مسئله ای که حماس به خوبی متوجه آن هست.»

اين سازمان فلسطينی، به تازگی در تلاش بوده خود را با جنبش های اسلامگرا هماهنگ کند که گرايش بيشتری به انتخابات و تمايل به غرب نشان می دهند تا مقاومت مسلحانه. ابو عامر در عين حال اضافه می کند که:«نمی توان از حماس خواست که تاريخ ۲۵ ساله اش را در يک روز پاک کند. اما روند تحولات به آن سو در حرکت است.»
XS
SM
MD
LG