لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۱

به دنبال نشر چشمه، انتشارات ثالث هم به حال «تعلیق» درآمد


عکس تزئینی است.
عکس تزئینی است.
پس از تعلیق فعالیت نشر چشمه، گزارش‌ها حاکی از آن است که وزارت ارشاد از صدور مجوز برای کتاب‌های انتشارات ثالث هم سر باز می‌زند، بی آن که تا این‌ لحظه در این باره توضیحی ارائه کرده باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرها از اداره کتاب وزارت ارشاد حاکی از این است که این اداره دیگر هیچ کتابی از انتشارات ثالث را برای بررسی و صدور مجوز نمی‌پذیرد و این انتشارات در حال حاضر نمی‌تواند هیچ‌ یک از کتاب‌هایش را، اعم از کارهای چاپ اولی و تجدید چاپی، به این اداره ارائه کند.

خبرگزاری مهر می افزاید «به نظر می‌رسد اين ناشر هم به جمع ناشران بلاتکليف يا معلق پيوست.»

اداره کتاب وزارت ارشاد در مورد دلایل این اتفاق و مدت زمان خودداری از دریافت کتاب‌های انتشارات ثالث توضیحی ارائه نکرده است.

انتشارات ثالث یکی از ناشران مطرح و معتبر کشور است که فعالیت خود را از سال ۱۳۷۵ آغاز کرده و تاکنون، به گفته مهر، موفق به چاپ هزاران کتاب ادبی و پژوهشی در حوزه ادبیات ایران و جهان شده است.

انتشارات ثالث در حالی در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برد که پیش از این نیز فعالیت تعدادی ناشر از جمله نشر چشمه از سوی وزارت ارشاد به حال تعلیق درآمده بود.

اواخر بهمن‌ماه بهمن دری، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در خصوص دلیل صدور حکم تعلیق برای نشر چشمه گفته بود: «در مورد نشر چشمه موارد ریزتر تخلف را در حال حاضر نمی‌توانم بگویم، اما به این جمله بسنده می‌کنم که تخلف آنها هم ساختاری است و هم محتوایی که البته بخش بیشتر آن در حوزه محتواست.»

پس از آن و در تاریخ ۱۵ اسفندماه خبرگزاری مهر با اشاره به پیگیری‌های اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران از احتمال رفع تعلیق نشر چشمه خبر داد.

این خبرگزاری در همین روز خاطرنشان کرد که سه یا چهار ناشر که فعالیت‌شان متوقف شده بود نیز به زودی فعالیت خود را از سر می‌گیرند.

به گفته معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد، حکم تعلیق برای یک ناشر زمانی صادر می‌شود که مرجع قضایی به وزارت ارشاد در خصوص تخلف ناشر اعلام تخلف کند یا ناشری ضوابط چاپ و نشر را رعایت نکند و بر تخلف خود اصرار بورزد.

آن‌گونه که وزارت ارشاد می‌گوید، در حال حاضر پرونده «هشت ناشر» در هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران در دست بررسی است.
XS
SM
MD
LG