لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۲

آمریکا: ۱۱ کشور واردات نفت خود از ایران را به‌شدت کاهش داده‌اند


هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه اعلام کرد که در راستای اعمال تحریم بر صنعت نفت ایران، ۱۱ کشور، واردات نفت خود از ایران را به شدت کاهش داده اند.

هیلاری کلینتون نام این کشورها را بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، ژاپن، هلند، لهستان، اسپانیا و بریتانیا اعلام کرد.

او در بیانیه ای در همین رابطه گفت که این کشورها با سختی‌هایی برای کاهش واردات نفت روبرو بوده اند، اما با این اقدام، تعهد بین المللی خود را نسبت به مسئله ایران نشان دادند.

در این بیانیه همچنین آمده است: «اقدام کشور ژاپن در کاهش چشمگیر میزان خرید نفت خام از ایران با در نظر گرفتن چالش های بخش انرژی و دیگر مسائلی که این کشور در سال گذشته با آن روبرو بوده از اهمیت به سزا و ویژه ای برخوردار است. ما اقدامات همه این کشورها را می ستاییم و از دیگر کشورهایی که از ایران نفت وارد می کنند می خواهیم از رفتار آنها پیروی کنند.»

خانم کلینتون افزود «در گزارش خود به کنگره ایالات متحده آمریکا اظهار خواهم داشت که مؤسسات مالی مستقر در این کشورها به مدت ۱۸۰ روز، قابل تمدید از زمان ارائه این گزارش، از تحریم معاف هستند.»

به گزارش آسوشيتد پرس، ۱۲ کشور ديگر هستند که هنوز از ايران نفت می خرند ولی در فهرست معافيت های آمريکا قرار نگرفته اند. در ميان اين کشورها می توان به چين، هند و آفريقای جنوبی اشاره کرد.

در همین حال، «تيموتی گايتنر»، وزير خزانه داری ايالات متحده، روز سه شنبه اعلام کرد دولت آمریکا در تلاش خود برای بازداشتن حکومت ايران از دستيابی به تسليحات هسته ای، به تازگی قول همراهی برخی شرکای بزرگ تجاری ايران را دريافت کرده است.

به گزارش رويترز، آقای گايتنر که در برابر کميته خدمات مالی سنای آمريکا گزارش ارائه می داد، اعلام کرد: «ما در حال بررسی روش هايی هستيم که بتوانيم از آن طريق فشار بيشتری بر ايران وارد کنيم. هم اکنون پيشرفت های اساسی در اين زمينه را شاهد هستيم و اميدواريم که بتوانيم در نهايت موفق شويم بر محاسبات رژيم ايران در پيگيری ساخت تسليحات هسته ای تأثير بگذاريم.»

عربستان سعودی، بزرگترين صادر کننده نفت جهان، اعلام کرده که هرگونه نیاز فوری ناشی از تحريم نفت ايران را تأمين خواهد کرد. تيموتی گايتنر اين حرکت سعودی ها را «پيامی بسيار سازنده» توصيف کرده است.

آمریکا در سال گذشته شمسی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را هم مورد تحریم قرار داد. همچنین آمریکا و اتحادیه اروپا قطع ایران از شبکه سوییفت را دنبال می کردند که از این هفته به اجرا درآمده است.

معافیت از تحریم های یاد شده مرتبط با تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا است. باراک اوباما سال گذشته قانون تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را امضا کرد که به موجب آن هر نهاد مالی و تجاری که با بانک مرکزی رابطه داشته باشد، از سوی آمریکا مجازات می شود.
XS
SM
MD
LG