لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

شرکت چینی زد تی ای: مناسبات تجاری با ایران را کاهش می‌دهیم


در پی انتشار گزارشی درباره فروش فناوری‌های پیشرفته شنود و ردیابی از سوی شرکت مخابراتی «زد تی ای» به ایران، این شرکت اعلام کرد تجارت خود با ایران را محدود خواهد کرد.

پیشتر خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که شرکت «زد تی ای» یک قرارداد ۱۳۰.۶ میلیون دلاری در دسامبر سال ۲۰۱۰ با شرکت مخابرات ایران به امضا رسانده و از جمله سیستم پیشرفته شنود و ردیابی مکالمه‌های تلفنی و اینترنتی به ایران فروخته است.

یک روز پس از انتشار این گزارش، دیوید شو، سخنگوی «زد تی ای» در گفت‌وگوی تلفنی به رویترز گفت: «ما می‌خواهیم فعالیت خود در ایران را محدود کنیم.»

خبرگزاری رویترز در گزارش خود قید کرده بود که با وجود ممنوعیت فروش نرم‌افزار به ایران از سوی ایالت متحده، در اقلامی که این شرکت چینی به ایران فروخته است، تولیدات شرکت‌هایی چویی مایکروسافت، هیولت-پکارد، اوراکل، سیکو، دل، جونیپر و سیمانتیک وجود داشته است.

رویترز می‌نویسد که این شرکت‌های آمریکایی از چنین معامله‌ای با ایران ابراز بی‌اطلاعی کرده و گفته‌اند که این موضوع را بررسی می‌کنند.

دیوید شو، سخنگوی شرکت چینی «زد تی ای» اکنون به رویترز گفته است که این شرکت «مدتی پیش» تصمیم گرفته که از میزان تجارت خود با ایران بکاهد. وی با این حال اظهار داشت که این شرکت هنوز درباره جزییات تصمیمی نگرفته است.

سخنگوی شرکت «زد تی ای»در عین حال از دلیل تصمیم به کاهش ارتباط با ایران ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

سخنگوی «زد تی ای» همچنین تاکید کرده است که حجم روابط تجاری این شرکت در مقایسه با دیگر شرکت‌ها بسیار کوچک‌تر است.

شرکت «زد تی ای» دومین شرکت مخابرات و فناوری اطلاعاتی چین است و سهام‌‌دار اصلی آن دولت چین است.

فروش فناوری‌های پیشرفته مخابراتی، به ويژه پس از آن حساسیت‌زا شد که شماری از مخالفان دولت در ایران پس از انتخابات ۱۳۸۸اعلام کردند که از طریق شنود یا رهگیری اینترنتی دستگیر شده‌اند.

وزارت اطلاعات ایران بارها اعلام کرده است که در حوزه اینترنت اشراف مطلوبی دارد.

به گفته نیروهای مسلح ایران، به زمین نشاندن هواپیمای جاسوسی آمریکا، در ایران نیز، از طریق هک کردن این هواپیما صورت گرفته بود.
XS
SM
MD
LG