لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۸

مجروح شدن یک محیط‌بان گلستانی به ضرب گلوله شکارچیان


یک محیط‌بان ایرانی
یک محیط‌بان ایرانی
یک محیط‌بان استان گلستان در پی درگیری با شکارچیان غیر مجاز در پارک ملی گلستان، از سوی آن‌ها مورد اصابت گلوله قرار گرفته و تحت چند عمل جراحی واقع شده است.

به گزارش خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی، ابوالفضل جلالی راد، محیط‌بان در استان گلستان، شامگاه پنجم فروردین‌ماه هنگام انجام وظیفه و مقابله با «شش شکارچی غیر مجاز» از سوی آن‌ها و از فاصله «سه متری» مورد اصابت «۵۸ گلوله ساچمه‌‌ای» قرار گرفت.

پزشک معالج محیط‌بان مجروح به خبرگزاری مهر گفته است که پس از معاینه محیط‌بان مجروح و عکس‌برداری از شکم او، متوجه وجود ۵۸ ساچه در شکم این محیط‌بان شده است که به گفته وی پس از عمل جراحی اول، هشت ساچمه از بدن وی خارج شده است.

به گفته این پزشک تعدادی ساچمه نیز به روده و کبد این محیط‌بان اصابت کرده و مابقی ساچمه‌ها در قسمت‌های ماهیچه‌های زیر پوست ناحیه شکم و سینه قرار گرفته‌اند که آن‌گونه که این پزشک می‌گوید، بیرون کشیدن تمامی این ساچمه‌ها نیازمند انجام چند عمل جراحی است.

مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست استان گلستان به خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفته است که عملی جراحی این محیط‌بان موفقیت آمیز بوده و به اعتقاد پزشکان معالج، وی از مرگ نجات یافته است.

گزارش‌ها حاکی است که تا این لحظه از شش شکارچی غیرمجاز، چهار تن از آنان دستگیر و تحویل مقام‌های قضایی شده‌اند و تلاش برای دستگیری دو شکارچی دیگر ادامه دارد.

شلیک به سمت این محیط‌بان در حالی صورت گرفته است که آذرماه سال گذشته نیز یک محیط‌بان شیروانی به نام سعید پرهام توسط شکارچیان غیرمجاز در منطقه‌ای جنگلی در شهرستان شیروان بجنورد مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان باخت.

مورد اصابت گلوله شکارچیان قرار گرفتن اما تنها معضلی نیست که محیط‌بانان ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و مسائل قضایی را نیز باید به آن اضافه کرد.

به عنوان مثال اسد تقی‌زاده، محیط‌بان در استان کهگیلویه و بویراحمد، مردادماه ۱۳۸۶ در منطقه حفاظت شده دنا و در پی درگیری با پنج شکارچی غیرمجاز به سمت آن‌ها تیراندازی کرده بود که در نتیجه این تبادل آتش، یک نفر از شکارچیان کشته شد.

به دنبال این حادثه آقای تقی‌زاده به زندان افتاد و مهرماه سال گذشته حکم اعدام وی از سوی قوه قضائیه تأیید شد. این حکم که از سوی حامیان محیط زیست مورد اعتراض‌های گسترده قرار گرفته، هنوز اجرا نشده است.

به گزارش وبسایت‌های خبری حامیان محیط زیست ایران، سال ۱۳۸۸ نیز حین درگیری میان باقر زارع، همیار محیط‌بان استان هرمزگان و چند شکارچی، یکی از شکارچیان زخمی شد و پس از آن آقای زارع به شش‌ماه زندان و پرداخت جریمه ۵۰ میلیون تومانی محکوم شد.

محمد درویش، از فعالان محیط زیست در ایران ۲۲ اسفند‌ماه سال ۹۰ در وبلاگ خود نوشت که با کمک سازمان محیط زیست هرمزگان و خیرین و حامیان آقای زارع، در نهایت نیمی از مبلغ این جریمه (مبلغ لازم برای آزادی آقای زارع از زندان)، تهیه شده است.

در ایران ۲۷۰۰ محیط‌بان فعالیت دارند و تا کنون بیش از صدتن از محیط‌بانان حین انجام وظیفه جان خود را از دست داده‌اند.

خبرگزاری فارس آذرماه سال ۹۰ تعداد محیط‌بانان کشته شده توسط شکارچیان را «۱۰۵ نفر» اعلام کرده و تأکید کرده‌ بود که خانواده‌های آنان نه شاهد مجازات قاتلان بوده‌اند و نه از حقوق «خانواده شهدا» بهره‌مند شده‌اند.
XS
SM
MD
LG