لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۴

آمریکا به دنبال استقرار سپرهای دفاعی در آسیا و خاورمیانه


سکوی پرتاب موشک زمین به هوای پاتریوت آمریکا در لهستان
سکوی پرتاب موشک زمین به هوای پاتریوت آمریکا در لهستان
خبرگزاری رویترز روز دوشنبه در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد در وزارت دفاع ایالات متحده خبر داد که این کشور به دنبال استقرار سامانه‌های محلی برای دفاع موشکی در آسیا و خاورمیانه است. در این گزارش از مذاکرات آمریکا با ژاپن و کره جنوبی و استرالیا خبر داده شده است.

گزارش رویترز تنها چهار روز پس از آن منتشر شده است که رئیس جمهور روسیه بار دیگر نگرانی و مخالفت کشور خود با سامانه دفاعی ناتو به رهبری آمریکا را مطرح کرد.

دیمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه، چهارم فروردین‌ماه در یک سخنرانی برای چندمین بار هشدار داد که سامانه دفاع موشکی آمریکا در خاک اروپا می‌تواند «همسانی اتمی موجود» میان دو کشور را برهم زند و به مقابله به مثل از طرف روسیه منجر شود.

حال مادلین کریدن، از معاونان وزیر دفاع آمریکا، در گفت‌وگویی خبر داده است که ایالات متحده در پی آن است سامانه‌ای مشابه سامانه دفاع موشکی اروپا در آسیا و خاورمیانه نیز به راه بیندازد.

به گفته خانم کریدن، دولت باراک اوباما برای اجرای این طرح خود قرار است دو رشته مذاکرات داشته باشد: یکی با ژاپن و استرالیا و دیگری با ژاپن و کره جنوبی.

به گفته این مقام ارشد در وزارت دفاع آمریکا، سپرهای موشکی در آسیا و خاورمیانه قرار است ایالات متحده و متحدانش را از تهدید موشکی ایران و کره شمالی در امان نگه دارد.

پیشتر تاکید آمریکا بر استقرار سامانه دفاعی با هدف مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی واکنش تند مقامات در تهران را به دنبال داشته و حتی یکی از آنها تا آنجا پیش رفت که تهدید کرد ایران این سامانه دفاعی را منهدم خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این تلاش آمریکا به احتمال زیاد بر روابط ایالات متحده با روسیه و چین اثر خواهد گذاشت، دو کشوری که از این واهمه دارند سامانه‌های دفاعی آمریکا بر امنیت آنها اثر منفی داشته باشد.

در همین زمینه رئیس جمهور روسیه روز جمعه گذشته گفت: «هنوز کسی به من توضیح نداده است که چرا باید باور کنیم سامانه جدید در اروپا به سوی ما هدف‌گیری نخواهد شد.»

موضوع استقرار سامانه دفاع موشکی ناتو به رهبری ایالات متحده در خاک چند کشور اروپایی مدت‌هاست که محل بحث و مناقشه روسیه با این کشور است و علاوه بر این واکنش تند جمهوری اسلامی را نیز در پی داشته است.

به گفته مادلین کریدن، معاون امور استراتژیک جهانی در وزارت دفاع آمریکا، دولت آقای اوباما برای سامانه دفاعی خود در خاورمیانه با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، عربستان سعودی، کویت، بحرین، قطر، امارات متحده عربی و عمان، وارد گفت‌وگو خواهد شد.
XS
SM
MD
LG