لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۴

«کشورهای خلیج فارس» به مخالفان مسلح بشار اسد حقوق می‌دهند


افراد ارتش آزاد سوریه در ادلیب
افراد ارتش آزاد سوریه در ادلیب
شورای ملی سوریه که در آن طیف‌های گسترده‌ای از معترضان این کشور حضور دارند، اعلام کرد مخالفان مسلح بشار اسد رئیس جمهور سوریه از این پس حقوق ماهیانه دریافت خواهند کرد.

در همین زمینه خبرگزاری‌ها و منابع اعلام کردند که کشورهای عربی خلیج فارس آمادگی خود را برای ارائه میلیون‌ها دلار به عنوان کمک به شورای ملی سوریه برای پرداخت حقوق به نیروهای «ارتش آزاد سوریه» اعلام کرده‌اند.

برهان غلیون رئیس شورای ملی سوریه روز یکشنبه ۱۳ فروردین در سخنان خود در دومین کنفرانس دوستان مردم سوریه که در استانبول ترکیه برگزار شد گفت: «شورای ملی پرداخت حقوق ثابت به تمام افسران، سربازان و مقاومان عضو ارتش آزاد سوریه را بر عهده خواهد گرفت.»

او همچنین از حاضران در کنفرانس دوستان مردم سوریه خواست، شورای ملی را به عنوان «تنها نماینده مشروع مردم سوریه» به رسمیت بشناسند.

دومین کنفرانس دوستان مردم سوریه یکشنبه با حضور بیش از ۷۰ کشور و سازمان بین المللی در استانبول ترکیه برگزار شد.

غلیون در سخنان خود همچنین به شکل نظامی که سوری‌ها در صورت سرنگونی نظام بشار اسد برپا خواهند کرد پرداخت و آن را نظامی «مدنی» و «دموکراتیک» برپایه «رای مردم»، «رعایت اصول حقوق بشر» و «به دور از تعصبات مذهبی» توصیف کرد که در آن حقوق اقلیت‌ها به رسیمت شناخته می‌شود.

او گفت که در این نظام دستگاه قضایی مستقل از نظام سیاسی عمل می‌کند و ارتش و دستگاه‌های امنیتی حق دخالت در مسائل سیاسی را نخواهند داشت.

سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سخنان خود در کنفرانس دوستان مردم سوریه بر ضرورت «کمک به سوری‌ها برای دفاع از خود در مقابل ماشین کشتار بشار اسد» تاکید کرد.

او در این باره گفت: «ملت سوریه که همچنان از کشتار، نسل‌کشی و آوارگی رنج می‌برد، از کنفرانس استانبول می‌خواهد نقطه تحولی در نحوه تعامل با بحران سوریه باشد. باید در کنار تلاش برای کاهش رنج‌های انسانی سوری‌ها، کمترین ابزار آلات دفاع مشروع از خود را برای آن‌ها فراهم کرد تا بتوانند در مقابل ماشین سرکوب نظام از خود دفاع کنند.» او ادامه داد: «تنها این گونه خواهد بود که هزینه سرکوب برای نظام بالا خواهد رفت و پس از آن است که می‌توان درباره راه حل‌های سیاسی و گفت‌و‌گو سخن گفت و فرصت‌های بهتری برای فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران فراهم خواهد شد.»

سعود الفیصل شنبه در کنفرانس خبری مشترک خود با هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در ریاض، بر ضرورت کمک تسلیحاتی به معترضان سوریه تاکید کرده بود.

در کنفرانس استانبول، حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر هم بر ضرورت ارسال نیروی حافظ صلح بین المللی و عربی به منظور نظارت بر آتش بس در سوریه برپایه طرح صلح کوفی عنان تاکید کرد.

کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب است که طرحی شش ماده‌ای برای حل و فصل بحران این کشور ارائه داده. این طرح را دولت و معترضان سوریه پذیرفته‌اند.

اولین بند این طرح آتش بس میان طرف‌های درگیر در سوریه و خارج کردن نیروهای ارتش و ادوات سنگین نظامی از مناطق مسکونی است. دولت سوریه همچنان از اجرای طرح سر باز می‌زند.
XS
SM
MD
LG