لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۱

وزارت اطلاعات از دستگیری شبکه ای مرتبط با اسرائیل در ایران خبر داد


 خودرو متعلق به مصطفی احمدی روشن، از مسئولان برنامه هسته ای ایران که در تهران ترور شد.
خودرو متعلق به مصطفی احمدی روشن، از مسئولان برنامه هسته ای ایران که در تهران ترور شد.
وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه در اطلاعیه ای گفته که شبکه ای متصل به اسرائیل را شناسایی و دستگیر کرده و دستیاران این گروه هم همه شناسایی و بازداشت شده اند. این بیانیه به جزییات بیشتر و این که چند تن و کجا دستگیر شده اند، اشاره ای نکرده و فقط گفته مقادیری سلاح و بمب از این افراد کشف و ضبط شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، در بیانیه وزارت اطلاعات آمده است: «يکی از شبکه های بزرگ ترور و خرابکاری رژیم اشغالگر قدس و تعدادی از هسته های حفاظت شده عملياتی آنها شناسايی شده و گروهی از تروريست های همکاری کننده با آنها بازداشت شدند.»

در ادبیات دولتی و رسانه ای نظام جمهوری اسلامی ایران، برای اشاره به اسرائیل با عنوان «رژیم اشغالگر قدس و یا رژیم صهیونیستی» از این کشور یاد می شود.

این بیانیه همچنین می گوید «سلسله عملياتی که در چند استان مرزی و مرکزی کشور انجام شده و به بازداشت» افرادی مرتبط با اسرائیل منتهی شده و حتی «ستاد منطقه ای» مرتبط با اسرائیل «در يکی از کشورهای منطقه و عوامل فعال در آن ستاد» کشف و شناسایی شده است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران گفته در جریان عملیات خود، «چند تا از نقشه ها و برنامه ها را خنثی کرده» و همچنین از بازداشت شدگان، «مقادير قابل توجهی بمب های سنگين آماده انفجار، انواع مسلسل و سلاح های کمری و صدا خفه کن، تجهيزات نظامی، مخابراتی و ديگر ابزار آلات تروريستی کشف و ضبط شده است.»

درسال های اخير انفجارهای متعددی در مراکز نظامی و يا تاسيساتی که با برنامه های هسته ای ايران مرتبط هستند اتفاق افتاده است. منابع امنيتی غربی می گويند، انفجار ماه نوامبر در مرکز موشکی سپاه پاسداران در حومه کرج کار عوامل اسرائيل بوده است که به طور اتفاقی طی آن يکی از مسئولان برنامه های موشکی ايران نيز کشته شد.ولی گذشته از اين مورد هنوز دقيقا کسی نمی داند که دليل وقوع انفجارهای ديگر طی سالهای اخير چه بوده است.

هفته نامه آمريکايی «تايم» پیشتر و در گزارشی از قول مقامات امنيتی اسرائيلی نوشته بود که اين کشور طی ماههای اخير « بيش از ده درصد» از عمليات خرابکارانه و پنهانی خود در ايران، که با هدف ايجاد اختلال و تاخير در برنامه های هسته ای آن کشور صورت می گيرد، کاسته است.

به گفته مقامات اسرائيلی اين کاهش در تمامی عرصه ها صورت گرفته است، از عمليات مربوط به شناسايی و ترور مسئولان و دانشمندان هسته ای و يا خرابکاری و انفجار در مراکز نظامی ايران گرفته تا برنامه های مربوط به کسب اطلاعات و جذب جاسوس در داخل خاک ايران.

يکی از مقامات امنيتی اسرائيلی می گويد که اين کاهش در صفوف سازمان جاسوسی اسرائيل- موساد - نارضايتی ها را افزايش داده است. يک مقام امنيتی ديگر می گويد دليل اين کاهش، نگرانی های بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل از احتمال افشا شدن اين طرح ها و يا از کنترل خارج شدن اين قبيل اقدامات است.

ایران پیشتر هم عملیات خرابکارانه و یا ترور افراد در ایران را به عوامل خارجی نسبت داده بود. حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت جمهوری اسلامی ایران، عوامل اسرائیلی و بریتانیایی را عامل خرابکاری ها و ترورها در ایران معرفی کرده بود.

در دو سال گذشته شماری از افرادی که گفته می شود با برنامه اتمی ایران ارتباط داشته اند، مورد سوءقصد و ترور قرار گرفته اند. همچنین ویروس استاکس نت در تاسیسات اتمی ایران باعث خرابکاری شد و یکی از مراکز نظامی ایران هم شاهد انفجار بود.

کشورهای غربی بروز دخالت در هرگونه خرابکاری و ترور در ایران را رد کرده اند و اسرائیل هم سیاست نه تایید و نه تکذیب را در این موارد برمی گزیند.
XS
SM
MD
LG