لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۶

حملات وسيع گروه طالبان به سفارتخانه های غربی و پارلمان افغانستان


گزارش های رسيده از افغانستان حاکی است که شورشيان طالبان روز يکشنبه حملات وسيعی را عليه سفارتخانه های غربی و پارلمان اين کشور در کابل که تحت حفاظت شديد امنيتی قرار دارند، صورت داده اند.

خبرگزاری های خارجی به نقل از شاهدان عينی و مقام های افغانستان گزارش داده اند که شورشيان طالبان مسووليت حملات روز يکشنبه به سفارتخانه های غربی را در مرکز پايتخت بر عهده گرفته اند.

از حوادث روز يکشنبه به عنوان یکی از بزرگترین حملات گروه طالبان از زمان ساقط شدن حکومت آنها در سال ۲۰۰۱ ياد شده است. هنوز آماری از میزان تلفات و خسارات این حملات منتشر نشده است.

شورشيان طالبان می گويند که هدف آنها، سفارتخانه های آلمان و بريتانيا و مراکز استقرار نيروهای نظامی غربی در افغانستان به رهبری ناتو بوده است.

يک سخنگوی اين گروه همچنين اعلام کرده که شورشيان وابسته به آنها در دو ولايت افغانستان دست به حملات مشابهی زده اند.
حمله شورشیان به پایتخت افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:55 0:00

گزارش ها حاکی است که شورشيان در حملات خود اقدام به پرتاب خمپاره کرده اند که در نزديکی محل زندگی ديپلمات های بريتانيايی در منطقه موسوم به «سبز» فرود آمده است. به دنبال اين حمله دود غليظی به هوا برخاست.

دو راکت نيز به برج نگهبانی سفارت بريتانيا در کابل اصابت کرده است.

يک سخنگوی نيروی همکاری بين الملی امنيتی ناتو (ايساف) در توئيتری نوشته است که گزارشی مبنی بر بروز تلفات در نتيجه اين حملات به هفت نقطه شهر کابل دريافت نشده است.

وی گفته است که در صورت نياز، به اين اقدامات واکنش نشان خواهيم داد.

خبرگزاری رويترز می گويد که درگيری ها در نزديکی سفارتخانه های آلمان، روسيه، آمريکا و همچنين برخی از تاسيسات ايساف در جريان است و نيروهای امنيتی افغان به تقويت مواضع خود در مناطق مرکزی اقدام کرده اند.

بر اساس گزارش ها، سه راکت نيز به سوپرمارکتی در نزديکی سفارت آلمان اصابت کرده است. مهاجمان همچنين اقدام به شليک راکت به سوی ساختمان پارلمان افغانستان که در غرب شهر کابل قرار دارد کرده اند.

بسياری از نمايندگان مجلس پيش از انجام اين حملات، ساختمان مجلس را ترک کرده بودند.

رسانه های افغانستان نيز گزارش داده اند که شورشيان به هتل «استار» در نزديکی کاخ رياست جمهوری و سفارت ايران در کابل هجوم برده و دود سياهی از اين ساختمان به هوا بلند شده است.

در ولايت پکتيا نيز شورشيان اقدام به اشغال يک ساختمان چهار طبقه در نزديکی مقر رييس پليس کرده اند.

به گزارش رويترز، ذبيح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفته است که ما مسئوليت اين حملات را می پذيريم.

گروه طالبان گفته که اين عمليات طليعه آغاز حملات اين گروه در فصل بهار است.

انجام اين عمليات به نگرانی ها درباره عقب نشينی برنامه ريزی شده نيروهای رزمی خارجی از افغانستان در پايان سال ۲۰۱۴ دامن زده است.
XS
SM
MD
LG