لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۵

فشار بر صندوق جهانی پول برای قطع رابطه با ایران


مقر صندوق بین‌المللی پول در واشینگتن
مقر صندوق بین‌المللی پول در واشینگتن
صندوق بین‌المللی پول از طرف یک گروه لابی حقوقی امریکایی بنام «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» به رهبری مارک والاس سفیر سابق امریکا در سازمان ملل تحت فشار قرار گرفته تا رابطه خود با ایران را محدود کند.

آقای والاس در نامه‌ای خطاب به کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول خواسته است که این مؤسسه بین‌المللی در راستای همگامی با تحریمات اتحادیه اروپا و امریکا، کلیه ارتباطات خود با بانک مرکزی ایران را قطع و حساب بانک مرکزی ایران در این سازمان را مسدود کند.
اتحادیه اروپا و امریکا، هر دو بانک مرکزی ایران را تحریم کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، این گروه لابی، متشکل از چندین مقام رسمی بلندپایه سابق و کنونی امریکا، درصدد هستند که جبهه جدیدی برای فشار بر ایران و منزوی کردن آن باز کنند تا ایران مجبور شود دست از غنی‌سازی اورانیوم بکشد و با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای همکاری کامل کند.
آقای والاس در نامه خود به ارتباط بانک مرکزی ایران با «برنامه هسته‌ای نامشروع ایران»، پولشویی، حمایت مالی از تروریسم بین‌المللی و اعمال «فشارهای بی‌رحمانه علیه مردم ایران» اشاره کرده است.
در این نامه ادعا شده است که دارایی و سپرده بانک مرکزی ایران در صندوق بین المللی بالغ بر یک میلیارد دلار است، حساب بانک مرکزی ایران در این صندوق بایستی بسته شود و این مبلغ اگر به دلار، واحد پول ملی امریکا باشد، طبق قوانین اتحادیه اروپا و امریکا، باید ضبط شود.
ویلیام موری سخنگوی رئیس صندوق بین‌المللی پول در واکنش به این نامه گفته است که فعالیت‌های این صندوق کاملا منطبق بر قانون است و روابط عادی خود را با کشورهای عضو ادامه خواهد داد.
صندوق بین‌المللی پول می‌گوید که دارایی‌ها و سهام ایران نزد این صندوق به ریال و معادل دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار است و طی چند دهه اخیر دست نخورده باقی مانده است. طبق آمار صندوق بین المللی پول، ایران از ژانویه ۱۹۸۴ هیچ معامله مالی با صندوق نداشته است.

آقای ویلیام موری همچنین گفته است که اتحادیه اروپا و امریکا صندوق بین‌المللی پول را به خاطر اینکه یک نهاد بین‌المللی است از تحریم‌های خود معاف کرده‌اند.
وی همچنین گفته است که قطع رابطه صندوق با ایران و لغو عضویت ایران در این نهاد بین‌المللی در صلاحیت کریستین لاگارد رئیس صندوق بین‌المللی نیست و بایستی این تصمیم توسط کشورهای عضو در صندوق بین‌المللی پول اتخاذ شود.
جان سالیوان یکی از سخنگویان وزارت خزانه‌داری امریکا نیز به خبرگزاری بلومبرگ گفته است که نهادهای بین‌المللی که با بانک مرکزی ایران تعامل دارند، مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول از تحریم‌های امریکا معاف هستند.

به گفته صندوق بین‌المللی پول تنها پول و سهام ایران را نزد خود نگه داشته است و هیچ معامله‌ای با ایران انجام نمی‌دهد.
XS
SM
MD
LG