لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

رسانه های مصری: افشای نقشه ایران برای ترور سفیر عربستان در قاهره


سفارت عربستان سعودی در قاهره پس از تظاهرات اعتراضی مقابل این سفارت در دوازدهم آوریل سال جاری
سفارت عربستان سعودی در قاهره پس از تظاهرات اعتراضی مقابل این سفارت در دوازدهم آوریل سال جاری
یک مشاور حقوقی سفارت پادشاهی عربستان سعودی در مصر روز سه شنبه در گفت وگو با رسانه های این کشور گفته چند ماه پیش نقشه ای که از سوی سه ایرانی برای ترور سفیر عربستان سعودی در قاهره طراحی شده بود، پیش از اجرا فاش شد و این برنامه ناکام ماند. وزارت خارجه ایران این اتهام را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «سامی جمال» در گفت وگو با روزنامه الحیات گفته است: «چند ماه پیش که این نقشه برملا شد، سه ایرانی در مصر دستگیر شدند که مشخص شد برنامه داشتند «احمد قطان» سفیر عربستان سعودی در قاهره را ترور کنند.»

وی افزوده است: «پلیس و نیروهای امنیتی مصر از این نقشه خبر داشتند و با دستگیری این سه تن، تمامی برنامه آن ها و مستندات و مدارک را به وزارت خارجه پادشاهی عربستان سعودی تحویل دادند. البته عربستان سعودی سه ماه پیش به طور کامل از این جریان مطلع شد ولی تصمیم گرفت مسئله را مسکوت بگذارد و به آن اشاره ای نکند.»

روزنامه الشرق هم روز سه شنبه به نقل از سامی جمال نوشته است: «البته آن زمان این نگرانی وجود داشت که طرف های خارجی سعی کنند جماعت مصری را به سمت آشوب سوق داده و مشکلاتی برای کارکنان سفارت عربستان در قاهره ایجاد کنند.»

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در تهران و مورد این گزارش با رد مسائل مطرح شده گفت: «این ها همه اتهام های نادرست و غیرواقعی است.»

آقای مهمانپرست گفت: «ساخته و پرداخته کردن چنین مسائلی فقط به شکاف میان کشورهای مسلمان و به نفع رژیم صهیونیستی (اسرائیل) منتهی می شود.»

روابط عربستان سعودی و مصر در حال حاضر دچار تنش جدی است. پس از دستگیری یک وکیل حقوق بشر مصری در عربستان، اعتراض قاهره مطرح شد و ریاض سفیر خود از این کشور را فراخواند.

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، سفارت این کشور در قاهره و نیز کنسولگری های عربستان سعودی در اسکندریه و سوئز در حال حاضر تعطیل است.

سال گذشته مشابه چنین اتهامی در آمریکا مطرح شده و گفته شد افرادی مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران قصد داشتند برنامه ای برای ترور سفیر عربستان سعودی درو اشینگتن پیاده کنند.

عربستان سعودی ۲۳ مهرماه سال پیش، به طور رسمی از بان‌ گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، درخواست کرد تا شورای امنیت را در جریان آنچه «توطئه نفرت‌بار» برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشینگتن نامید، قرار دهد.

ترکی الفیصل، رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان و برادرزاده ملک عبدالله، پادشاه عربستان، در واشینگتن، گفته بود که «شواهد فراوان و اسفباری» در دست است که نشان می‌دهد ایران در پشت قضیه طرح ترور سفیر عربستان است.

در مقابل آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در واکنش به این اتهام، آن را «مهمل و بی‌معنا» خوانده و گفته‌است که «این توطئه نیز نگرفت و نخواهد گرفت.»
XS
SM
MD
LG