لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۵

بازداشت دو نوکیش مسیحی در تهران


طرح اختصاصی علیرضا درویش برای رادیو فردا
طرح اختصاصی علیرضا درویش برای رادیو فردا
گزارش‌ها حاکی است در حالی که از یک سو تعدادی از نوکیشان مسیحی در اصفهان پس از بیش از دو ماه حبس با قرار وثیقه آزاد شده‌اند، از دیگر سو دو نوکیش مسیحی دیگر در تهران بازداشت شده‌اند.

وبسایت محبت نیوز که اخبار مربوط به مسیحیان ایران را منتشر می‌کند، از بازداشت دو نوکیش مسیحی به نام‌‌های «لادن» و «هومن» در تاریخ ۲۶ فروردین خبر داده است.

منصور برجی، از رهبران کلیسای ایرانیان لندن در گفت‌وگو با رادیو فردا ضمن تأیید این خبر گفته است که بازداشت این افراد «ارتباط مستقیمی دارد با ایمان مسیحی آن‌ها و شرکتشان در جلسات خانگی».

در عین حال محبت نیوز از آزادی تعدادی از نوکیشان مسیحی ساکن شهر اصفهان خبر داده است.

منصور برجی با تأکید بر این‌که در مورد تعدد دقیق افراد آزاد شده اطلاعاتی در دست نیست، گفته است که تا این لحظه اسامی ۱۰ تن از این افراد منتشر شده است.

هر چند قانون اساسی جمهوری اسلامی، آئین مسیحیت را به رسمیت شناخته است، اما در سال‌های گذشته مقام‌های جمهوری اسلامی محدودیت‌های گسترده‌ای را برای اقلیت‌های مذهبی در ایران اعمال کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به بازداشت شماری از کشیشان مسیحی و محاکمه آنان اشاره کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:35 0:00
لینک مستقیم


به گفته منصور برجی از تعداد نوکیشان مسیحی زندانی در تهران آمار دقیقی در دست نیست اما بر اساس اخبار منتشر شده «حدود ۹» نوکیش مسیحی در حال حاضر در تهران در زندان هستند.

وی تأکید کرده است که تعداد بازداشتی‌ها در مواقعی نظیر اعیاد مسیحی سیر صعودی پیدا می‌کند.

دولت آمریکا اوایل فروردین‌ماه سال جاری در گزارشی اعلام کرد که طی یک سال و نیم گذشته «حدود ۳۰۰ تن» از مسیحیان نوکیش ایران بازداشت و «به شکل ناعادلانه‌ای» محاکمه شده‌اند.

برخورد با ترویج مسیحیت و نوکیشان مسیحی در تهران در سال‌های اخیر شدت گرفته است و حکومت بارها در خصوص برخورد با مسیحیان تبشیری هشدار داده است.

در همین راستا، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نیز بهمن‌ماه سال ۹۰ از کلیساهای فارسی زبان درخواست کرد تا خدمات خود به زبان فارسی را متوقف کنند.

منصور برجی در این خصوص در گفت‌وگو با رادیو فردا با تأکید بر این که کلیساهای ایران «قرن‌ها» است که به زبان فارسی خدمات ارائه می‌دهند، گفته است که طبق درخواست وزارت اطلاعات جلسات فارسی زبان روز جمعه این کلیساها متوقف شده‌ است، اما جلسات روز یکشنبه کلیساهای تهران همانند سابق به زبان فارسی برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG