لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۷

حکم ۲۵ ضربه شلاق به دلیل کشیدن کاریکاتور در استان مرکزی


خبرگزاری کار ايران، ايلنا، شنبه گزارش داد محمود شکرايه، کاريکاتوريست نشريه «نامه امير» که در استان مرکزی منتشر می شود، به خاطر ترسيم کايکاتور احمد لطفی آشتيانی، نماينده اصولگرای مجلس هشتم از اراک، کميجان و خنداب، به تحمل ۲۵ ضربه شلاق محکوم شده است.

نشريه «نامه امير» دهمين سال فعاليت مطبوعاتی خود را می‌گذراند و به گفته خود این نشریه و همچنین برخی از سايت های داخل ايران، پرتيراژترين نشريه استان مرکزی و نشريه‌ای با مشی انتقادی است.


به گزارش ايلنا، در جلسه دادگاه، اعضای هيئت منصفه پس از شنيدن دفاعيات وکيل شاکی و ابوالفضل نیک‌عهد، مديرمسئول نشریه «نامه امير»، در نهايت این هفته نامه را در زمينه درج کاريکاتور احمد لطفی آشتيانی، نماینده اراک، کميجان و خنداب که به مجلس نهم راه نیافت، مجرم شناخته شد

این دادگاه در عین حال نشريه «نامه امير» را مستحق تخفيف در مجازات دانست.

همچنين بنابر اعلام قاضی عدالتخواه رئيس دادگاه مطبوعات استان مرکزی، اتهام ترسيم کاريکاتور توسط محمود شکرايه کاريکاتوريست نشريه «نامه امير»، در دادگاه ديگری به صورت مجزا مورد بررسی قرار گرفته و آقای شکرايه به خاطر ترسيم کاريکاتور به تحمل ۲۵ ضربه شلاق محکوم شده است.

هفته‌نامه «نامه امیر» مرداد ماه ۱۳۸۲ کار خود را آغاز کرد و به گفته مسئولان آن، مشی این نشریه توجه بیشتر و دقیقتر به حوزه اجتماعی و داشتن دیدی انتقادی است.

در وبسایت این هفته‌نامه آمده است: «این نشریه در زمینه سیاسی از هیچکدام از احزاب موجود سیاسی تبعیت و حمایت نکرده و همواره اصلاح‌طلبی واقعی و مستقل خود را حفظ نموده است و به همین دلیل مغضوب احزاب چپ و راست و محبوب عموم جامعه بوده است.»

مطبوعات در ایران با سانسور روزافزون روبرو هستند و اخیرا گزارشگران بدون مرز به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات بار دیگر ایران را در زمره کشورهای دشمن آزادی و اطلاع‌رسانی قرار داد.

برخی از کاریکاتوریست های ایرانی از جمله مانا نیستانی و نیک آهنگ کوثر، در گذشته به دلیل ترسیم کاریکاتور به زندان افتاده اند.

XS
SM
MD
LG