لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۹

دولت: تصمیم سه برابر کردن قیمت بنزین را تکذیب می‌کنیم


دولت ایران روز دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت، با انتشار اطلاعیه‌ای مسئله تصمیم دولت برای فروش بنزین به قیمت لیتری دو هزار تومان را تکذیب کرده و اعلام کرد که «این اظهارات کاملاً عاری از حقیقت است.»

علی لاریجانی، رئیس مجلس روز جمعه، ۱۵ اردیبهشت، در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس مخالف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌هاست، به خبرگزاری مهر گفت: «مسئله یارانه‌ها فقط مسئله پرداخت پول نیست. دولت اگر پول دارد، هر قدر می‌خواهد بپردازد، ما مشکلی نداریم. مشکل این است که می‌خواهند از طریق تغییر قیمت حامل‌های انرژی این کار انجام شود یعنی بنزین ۲ هزار تومان شود، گاز دو برابر شود و گازوئیل ۳ برابر شود. خب، قطعا مجلس روی این موضوع حساس است که تبدیل به اوج گرانی در کشور نشود.»

در واکنش به این اظهارات، مرکز ارتباطات اطلاعات و تبلیغات دفتر رئیس‌جمهور روز دوشنبه در اطلاعیه‌ای نوشت: «در پی انتشار اظهاراتی مبنی بر تصمیم دولت برای فروش بنزین به قیمت لیتری دو هزار تومان، مجددا یادآور می‌شود که این اظهارات کاملا عاری از حقیقت است.»

این اطلاعیه که در وب‌سایت دولت منتشر شده ادامه می‌دهد: «دولت هیچ گاه و در هیچ یک از برنامه‌های خود چنین ارقامی را در نظر نداشته و در تمام طرح‌های خود کلیه اطلاعات لازم را مستقیما در اختیار مردم قرار داده و خواهد داد.»

این اطلاعیه می‌افزاید: «از همگان انتظار دارد که با درک شرایط کشور از انتشار مطالب غیر واقعی که موجب نگرانی مردم و التهاب کاذب می‌‌شود خودداری کنند.»

رسانه‌های ایران روز ۱۳ فروردین گزارش دادند که دولت احمدی‌نژاد در حال بررسی دو سناریوی «حذف سهمیه‌بندی بنزین و عرضه سوخت تک‌نرخی» یا «تداوم روند سهمیه‌بندی و افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی» قیمت بنزین است.

از زمان اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه‌ها، بنزین معمولی یارانه‌ای ۴۰۰ تومان و بنزین معمولی آزاد ۷۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود که در صورت افزایش ۴۰ درصدی این فرآورده نفتی در فاز دوم، قیمت بنزین معمولی یارانه‌ای و آزاد به ترتیب به ۵۶۰ و ۹۸۰ تومان خواهد رسید.

طرح هدفمندسازی یارانه‌ها آذرماه ۱۳۸۹ به اجرا درآمد و هم‌اینک بر اساس مصوبه مجلس، اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تا تیرماه سال جاری به تعویق افتاده‌ است.

سال گذشته صندوق بین‌المللی پول از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها توسط دولت ایران که هدف از آن کاهش مصرف سوخت و کاهش فشار تورم اعلام شده‌بود تمجید کرده‌بود؛ اما هم‌اینک منتقدان می‌گویند که ادامه پرشتاب برنامه هدفمند کردن یارانه‌ها باعث تورم شدید شده‌است و افزایش تورم را نیز به دنبال خواهد داشت.

با این وجود محمود احمدی‌نژاد خواستار آغاز سریع مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها است و آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز طرح هدفمندی یارانه‌ها را «گامی مهم» توصیف کرده‌است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه، ۱۵ فروردین، پرداخت یارانه جدید از سوی دولت را «خلاف صریح قانون» دانست و ضمن هشدار نسبت به افزایش تورم بر اثر این اقدام، خبر داد که درباره اجرای گام دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها به رهبر جمهوری اسلامی نامه نوشته‌است.
XS
SM
MD
LG