لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۸

سعودالفيصل: روابط عربستان و بحرين ربطی به ايران ندارد


سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان،
سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان،
سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان، روز دوشنبه بیست و پنجم اردیبهشت گفته است، آنچه که بين رياض و منامه روی می دهد، ربطی به ايران ندارد، حتی اگر اين دو کشور تصميم به تشکيل يک اتحاديه بگيرند. همچنین اعلام تشکیل یک اتحادیه بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به تعویق افتاد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سعودالفيصل که در پايان نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس در رياض صحبت می کرد گفت:«آنچه که بين دو کشور (بحرين و عربستان سعودی) رخ می دهد هيچ ربطی به ايران ندارد، حتی اگر دو کشور بخواهند اتحاد بین خود را توسعه دهند.»

روز دوشنبه در نشست سران کشور های عضو شورای همکاری خليج فارس در نشست رياض تصميم گرفتند تا فرصت بيشتری به مذاکرات درباره پيشنهاد عربستان برای تشکيل يک اتحاديه بدهند. طبق اين پيشنهاد وحدت بين عربستان و بحرين نقطه آغازين تشکيل اين اتحاديه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ماهيت اين طرح پيشنهادی برای ايجاد يک اتحاديه بين شش کشور حاشيه خليج فارس همچنان مبهم است. اما مساله اتحاد عربستان و بحرين، کشوری که اکثريت شهروندان آن شيعه هستند، با واکنش های ايران مواجه شده است.

بحرين از سال گذشته شاهد اعتراضات گسترده شيعيان به ساختار سياسی در این کشور است و به دنبال ناتوانی دولت بحرين در فرو نشاندن نا آرامی ها، عربستان و ديگر کشورهای عرب عضو شورای همکاری شماری از نيروهای نظامی خود را برای آرام کردن اوضاع به بحرين اعزام کردند. اما به رغم حضور اين نيروهای نظامی، اعتراض ها در بحرين همچنان ادامه دارد.

حمد بن عيسی آل خليفه، پادشاه بحرين، نيز پيشتر به هنگام ورود به رياض گفته است: پيشنهاد برای تشکيل يک اتحاديه «پاسخی است به تغييرات و چالش هايی که درعرصه بين المللی و منطقه با آن مواجهيم.»

سميره رجب، وزير امور اطلاع رسانی دولت بحرين، نيز گفته است: چنين اتحاديه ای می تواند بر اساس مدل اتحاديه اروپا تشکيل شود.

سمیر رجب در توضيح ابعاد تشکيل اين اتحاديه گفته بود، کشور‌ها حاکميت ملی خود را از دست نداده و هر کدام به طور جداگانه عضو سازمان ملل متحد باقی خواهند ماند، ولی اين اتحاد حوزه های روابط خارجی، امنيتی، نظامی و اقتصادی را در بر خواهد گرفت.

در همين زمينه، روز دوشنبه ۱۹۰ نماینده مجلس ايران در بيانيه ای آنچه را که «طرح الحاق بحرين به عربستان» عنوان کردند محکوم کرده و خطاب به مقامات رياض گفته اند که «با زور و فشار سياسی نمی توانيد ملت ها را آرام کنيد.»

نمايندگان مجلس ايران در بيانيه خود به رهبران عربستان و بحرين هشدار داده اند که با «اقدام نابخردانه خود بدون ترديد مردم بحرين را منسجم تر و متحدتر از گذشته در مقابل اشغالگران قرار خواهد داد و بحران بحرين را به عربستان منتقل خواهد کرد و منطقه را به سوی ناآرامی بيشتر سوق خواهد داد.»

ادامه مذاکرات

در ادامه شاهزاده سعود الفيصل در خصوص توافقات به دست آمده در نشست ریاض گفته است: رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس، وزيران امور خارجه خود را مامور کردند تا گزارش های «کميسيون ويژه» در خصوص طرح پيشنهادی تشکیل اتحادیه را مورد بررسی قرار دهند.

وزير امور خارجه عربستان دليل به تعويق افتادن تشکيل اين اتحاديه را حضور ديگر کشور های عضو شورا در اين اتحاديه بيان کرده است.

وی گفته است:«هدف به تعويق افتادن اعلام تشکيل اتحاديه بين شش کشور اين بود که نه فقط با حضور دو کشور، که همه کشور به عضويت اين اتحاديه بپيوندند.»

سعود الفيصل در ادامه گفته است: انتظار می رود که وزيران امور خارجه پيشنهادهای خود را در نشت آتی در رياض ارائه کنند. وی با اين حال زمان اين نشست را مشخص نکرد.

وزير امور خارجه عربستان همچنین تاکيد کرد، به دليل اهميت خيلی زياد اين طرح، نياز است تا به طور جامعه مورد مطالعه قرار گيرد.

يک مقام شورای همکاری خليج فارس به روزنامه الحيات گفته است، انتظار می رفت در نشست مشورتی، اعضای اين شورا در بيانيه ای اهداف خود را بيان کنند.

وی اضافه کرده است، در گام اول کشورهای عربستان، بحرین، قطر و احتمالا کویت به این اتحادیه خواهند پیوست و کشورهای امارات متحده عربی و عمان که رهبران آنها در نشست رياض حضور ندارند، احتمالا بعدا به اين اتحاديه می پیوندند.
XS
SM
MD
LG