لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

سومین قهرمانی پیاپی ایران در جام جهانی کشتی فرنگی


تیم ملی کشتی فرنگی ایران با برتری ۵-۲ مقابل ترکیه در فینال جام جهانی ۲۰۱۲ کشتی فرنگی، جام قهرمانی این رقابت‌ها را نصیب خود کرد. این تیم برای راهیابی به فینال از سد تیم‌های جمهوری آذربایجان، بلاروس، بلغارستان و روسیه عبور کرده بود.

پیش از فرنگی‌کار‌ها تیم ملی کشتی آزاد ایران هم در جمهوری آذربایجان با غلبه بر تیم میزبان، روی سکوی قهرمانی رقابت‌های جام جهانی ایستاده بود.

جام جهانی کشتی فرنگی که مهم‌ترین مسابقات این رشته ورزشی تا قبل از المپیک لندن محسوب می‌شود، امسال به میزبانی روسیه برگزار شد.

کره‌جنوبی در دیدار رده‌بندی با نتیجه ۵-۲ از سد جمهوری آذربایجان گذشت تا روی سکوی سوم قرار بگیرد. در این رقابت‌ها که با حضور ۱۰ تیم بر‌تر جهان به انجام رسید، روسیه ۷-۰ مجارستان را مغلوب کرد تا به عنوان پنجم بسنده کند. بلغارستان، قزاقستان، بلاروس و ارمنستان هم در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

اگر روسیه با ایران هم‌گروه نمی‌شد امکان فینالیست شدن داشت. به باور کار‌شناسان کشتی، این تیم اگر در گروه مقابل قرار می‌گرفت از بخت غلبه بر ترکیه و حضور در فینال نیز برخوردار بود.

به این ترتیب ایران برای سومین بار متوالی با سرمربیگری محمد بنا روی سکوی نخست جام جهانی ایستاد. این تیم در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ نیز در همین مسابقات و به میزبانی ارمنستان و بلاروس به مقام قهرمانی رسیده بود. این سومین بار متوالی است که ایران جام زرین را نصیب خود می‌کند.

برتری مقابل ترکیه و ایستادن روی سکوی قهرمانی در شرایطی رقم خورد که تا روز اعزام به خاطر عدم صدور روادید برای دو فرنگی کار از سوی سفارت روسیه در تهران، ایران تا آستانه تحریم ناخواسته رقابت‌ها نیز پیش رفت.

درخشش ستاره‌های کشتی فرنگی ایران

در روز آخر رقابت‌های کشتی فرنگی، حمید سوریان باز هم موفق ظاهر شد تا تنها لغزش او در این رقابت‌ها،‌‌ همان شکست خفیف مقابل الچین علی‌یف از جمهوری آذربایجان باشد که در سه تایم، رقم خورد.


امید نوروزی در وزن دوم، مرد بی‌شکست ایران در این رقابت‌ها بود. او مثل نعمت‌پور، هر پنج مسابقه‌اش را با پیروزی پشت سر گذاشت. نوروزی نشان داد که مانند مسابقات جهانی استانبول و قهرمانی‌اش در آن رقابت‌ها، همچنان جدی‌ترین مدعی این وزن در المپیک لندن است.

نعمت‌پور نیز پیروزی‌های درخشانی کسب کرد. عبور از سد سلجوق جبی از ترکیه قهرمان ۷۴ کیلوگرم جهان و الیم سالیموف از بلاروس که در همین وزن قهرمان دنیا شده است، در کنار برتری او مقابل سامان طهماسبی ملی پوش ایرانی تیم ملی جمهوری آذربایجان، نام او را در زمره موفق‌ترین فرنگی کاران این دوره از رقابت‌ها قرار می‌دهد.

در ۸۴ کیلو غیر از نعمت‌پور، حبیب اخلاقی نیز ضمن کسب سهمیه المپیک در رقابت‌های گزینشی، مدعی قرار گرفتن در ترکیب تیم ملی است. او در جام جهانی حضور نداشت و حالا با درخشش نعمت‌پور، محمد بنا برای لندن در هیچ وزنی مانند وزن پنجم با دردسر گزینش نهایی مواجه نیست.

اخلاقی در وضعیت مبارزه در حالت سرپا و نعمت‌پور در وضعیت خاک، از بر‌ترین فرنگی کاران این وزن در جهان محسوب می‌شوند.

سعید عبدولی در ۶۶ کیلوگرم هم فقط به نماینده روسیه باخت و جالب آنکه روس‌ها در وزن او موفق به کسب سهمیه المپیک نشده‌اند. متقابلاً ایران نیز در ۷۴ کیلو نتوانسته سهمیه المپیک را بگیرد و در این رقابت‌ها هر پنج مسابقه‌اش را در این وزن باخت.

یعنی اگر ایران با ترکیب ناقص و فقط شش نفر در جام جهانی حضور می‌یافت نیز باز هم می‌توانست فاتح مسابقات شود!

در سنگین وزن و در ۹۶ کیلوگرم، ایران از وجود قاسم رضایی در این مسابقات استفاده نکرد. داود گیل نیرنگ اگرچه دو شکست را متحمل شد اما دو پیروزی حساس را نیز رقم زد. محمدرضا اکبری هم فقط مقابل سیمافی دزیچنکا از بلاروس در ارنج تیم قرار گرفت و شکست خورد.

در فوق سنگین، بشیر باباجان‌زاده در هر چهار مسابقه مقدماتی‌اش پیروز شد اما در فینال، این امیر قاسمی منجزی بود که به صلاحدید محمد بنا روی تشک رفت و مغلوب رضا کایالپ قهرمان سال ۲۰۱۱ جهان شد.

نتایج انفرادی مسابقه فینال بین ایران و ترکیه به شرح زیر است.

۵۵ کیلوگرم: حمید سوریان ۲ فاتیح اچونچو ۰
۶۰ کیلوگرم: امید نوروزی ۲ مصطفی ساگلام ۰
۶۶ کیلوگرم: سعید عبدولی ۲ آتکان یوکسل ۰
۷۴ کیلوگرم: هادی علیزاده پورنیا ۰ شرف تفنگ ۳
۸۴ کیلوگرم: طالب نعمت‌پور ۳ سلجوق سبی ۰
۹۶ کیلوگرم: داود گیل نیرنگ (برنده با ضربه فنی) سنک ایلدریم ۰
۱۲۰ کیلوگرم: امیر قاسمی منجزی ۰ رضا کایالپ ۵
XS
SM
MD
LG