لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۹

پیشنهاد جدید ۵+۱ به ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم


سعید جلیلی، ، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در کنار کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا- بغداد، سوم خردادماه ۱۳۹۱
سعید جلیلی، ، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در کنار کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا- بغداد، سوم خردادماه ۱۳۹۱
در حالی که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۵+۱ جریان دارد، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ارائه پیشنهاد تازه‌ای از جانب گروه ۵+۱ به ایران خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مایکل من، سخنگوی کاترین اشتون، روز چهارشنبه، سوم خردادماه، گفت این بسته پیشنهادی به حل نگرانی‌ها در ارتباط با غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم مربوط می‌شود.

وی گفت: «من وارد جزئیات این پیشنهاد نمی‌شوم، اما البته که ما در پیشنهادی که مطرح می‌کنیم منافع ایران را نیز در نظر می‌گیریم.»

سخنگوی کاترین اشتون همچنین در گفت‌و‌گو با رادیوفردا در توضیح این‌که آیا در این بسته پیشنهادی به کاهش تحریم‌ها علیه ایران نیز اشاره شده است، ضمن تأکید بر این‌که نمی‌تواند به جزئیات این بسته اشاره کند، تحریم‌ها علیه ایران را «قانون» خواند و گفت تنها زمانی که ایران گام‌های مشخصی در مسیر حل نگرانی‌های هسته‌ای بردارد می‌توان تغییراتی در تحریم‌ها ایجاد کرد.

وی فضای گفت‌و‌گوها در بغداد را خوب توصیف کرد و گفت به باور وی خانم اشتون و سعید جلیلی با اعتمادی دوجانبه گفت‌و‌گوها را آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مایکل من گفته است که نباید از نشست امروز در بغداد، انتظار بیش از حد داشت.

مذاکرات هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی امروز چهارشنبه، سوم خردادماه، در بغداد آغاز شد. برگزاری این مذاکرات به دلیل وضعیت نامناسب هوا و تأخیر برخی از طرفین مذاکره ساعاتی به تأخیر افتاد.

پیشتر قرار بود این مذاکرات ساعت ۱۱ صبح چهارشنبه به وقت محلی آغاز شود که به همین منظور سعید جلیلی، مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، و هیئت همراهش روز سه‌شنبه وارد بغداد شدند، اما ورود کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به بغداد به دلیل گرد و غبار بغداد به تأخیر افتاد.

گزارش‌ها حاکی است که حدود ۱۵ هزار نیروی پلیس برای تأمین امنیت این مذاکرات در بغداد مستقر شده‌اند.

دور اول مذاکرات هسته‌ای اخیر ایران با گروه ۵+۱ در استانبول برگزار شد، گفت‌و گوهایی که مایکل من در گفت‌و گو با رادیو فردا آن را «موفق» ارزیابی کرد.

از جزئیات دقیق دور اول گفت‌وگوها در استانبول خبری منتشر نشده، ولی دیپلمات‌های آگاه به رویترز گفته بودند که قرار شده دو طرف «نقشه راهی» آماده کرده و در جریان بعدی مذاکرات درباره آن گفت‌وگو کنند. گفته می‌شود بر اساس این نقشه راه قرار است در ازای همکاری‌های ایران، برخی از تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی لغو شود.

روز سه‌شنبه سعید جلیلی پس از ورود به بغداد اعلام کرد که با توجه به این‌ که مذاکرات بر مبنای همکاری طرفین پیش می‌رود، امیدوار است این گفت‌و‌گوها آغازگر «فضای جدیدی» باشد.

مذاکرات روز چهارشنبه در حالی برگزار می‌شود که ایران همچنین گفت‌وگوهایی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دنبال می‌کند و دوم خرداد اعلام شد توافقی میان ایران و آژانس به دست آمده است.

غرب و اسرائیل تهران را متهم می‌کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد. ایران همواره این اتهامات را رد کرده و برنامه اتمی خود را صلح‌آمیز می‌خواند.
XS
SM
MD
LG