لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۲

آمريکا درباره فروش تجهيزات مخابراتی به ايران تحقيق می کند


وزارت بازرگانی ايالات متحده بررسی پرونده فروش تجهيزات مشمول تحريم توليد آن کشور را که توسط يک شرکت چينی به ايران انجام شده در دستور کار خود قرار داده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رويترز»، شرکت چينی فوق «زد تی ای» نام دارد که متهم است محصولات رايانه ای مشمول تحريم های ايالات متحده آمريکا را به ايران فروخته است.

تحقيق درباره فروش تجهيزات غير مجاز به ايران پس از آن آغاز شده که در ماه مارس و آوريل سال جاری ميلادی خبرگزاری رويترز گزارش کرد که شرکت چينی «زد تی ای» قراردادهايی جهت فروش ميليون ها دلار سخت افزار و نرم افزار توليدی چند شرکت معروف آمريکايی را به شرکت مخابرات ايران (TCI) به امضا رسانده است. شرکت مخابرات ايران بزرگترين ارائه دهنده خدمات مخابراتی و ارتباطی در آن کشور به شمار می آيد.

سخنگوی شرکت «زد تی ای» در «شنژن» چين از ارائه هرگونه توضيح درباره اين مسئله خودداری کرد.

در ميان نام توليدکنندگان آمريکايی که محصولاتشان از طريق اين شرکت چينی به ايران فروخته شده نام های معروفی مانند مايکروسافت، آی بی ام، هيولت پکارد (اچ پی)، اوراکل و دِل به چشم می خورد. همه اين شرکت ها اعلام کرده اند که از فروش محصولاتشان به ايران اطلاعی نداشته اند. وزارت بازرگانی آمريکا نيز تأييد کرده است که هيچ سندی دال بر دست داشتن اين شرکت ها در عقد قرارداد شرکت چينی «زد تی ای» با مخابرات ايران وجود ندارد.

ايالات متحده مدتهاست که فروش محصولات فن آوری ساخت آمريکا را به ايران ممنوع کرده است.

بر اساس قانون وزارت بازرگانی آمريکا شرکت «زد تی ای» با مجازات های مختلفی، از جمله جريمه ای معادل دو برابر کل ارزش محصولات آمريکايی به فروش رفته، مواجه خواهد شد. با اين حال، به گفته يک مقام وزارت بازرگانی، انتظار می رود تحقيق درباره پرونده «زد تی ای» ماه ها به طول انجامد.

خبرگزاری رويترز در ۲۲ ماه مارس طی گزارشی از فروش محصولات نرم افزاری و سخت افزاری آمريکايی به ارزش ۱۲۳.۴ ميليون دلار در ماه دسامبر سال ۲۰۱۰ به شرکت مخابرات جمهوری اسلامی خبر داده بود. بنابر اين گزارش محصولات ارسالی به ايران شامل قطعات رايانه و چاپگرهای «اچ پی»، نرم افزار ويندوز شرکت «مايکروسافت»، سويچ های ساخت «سيسکو»، نمايشگرهای صفحه تخت «دِل»، تجهيزات پايه های داده «اوراکل» و نرم افزار ويروس ياب «سايمنتک» بوده است.

در تاريخ دهم ماه آوريل نيز «رويترز» در گزارش ديگری از توافق جديد شرکت «زد تی ای» در ماه ژوئن سال ۲۰۱۱ با مخابرات ايران پرده پرداشت. بر اين اساس «زد تی ای» با ارسال محموله ای ديگر به ارزش ميليون ها دلار محصولات ساخت آمريکا، از جمله سِرورهای «آی بی ام»، به ايران موافقت کرده بود. طرف قرارداد اين بار «آرياسِل» بود که يک واحد از کنسرسيومی است که کنترل مخابرات ايران را در دست دارد. ارزش محصولات ساخت آمريکا در اين قرارداد حدود ده ميليون دلار برآورد شده است.

در پاسخ، يک سخنگوی «زد تی ای» اعلام کرده که پس از آنکه «متوجه شديم قرارداد دربرگيرنده برخی محصولات مشول تحريم های ايالات متحده می شود،» اين شرکت قصد دارد قرارداد با طرف ايرانی را «فسخ» کند.
XS
SM
MD
LG