لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۷

هشدار آمریکا درباره بروز جنگ نیابتی بین ایران و قدرت های منطقه در سوریه


جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد
کاخ سفيد هشدار داده است، در صورتی که بشار اسد، رييس جمهور سوريه به «کشتار وحشيانه» پايان ندهد، سوريه به عرصه‌ای برای رويارويی و جنگ نیابتی بین ايران و ديگر قدرت‌های منطقه بدل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد پنجشنبه ۱۱ خرداد در جمع خبرنگاران گفت، در صورت ادامه وضعيت کنونی در سوريه، به احتمال زياد جنگ داخلی در اين کشور آغاز خواهد شد. او خاطرنشان کرد که اين جنگ ميان نمايندگان قدرت‌های مختلف خواهد بود.

سخنگوی کاخ سفيد اضافه کرده است: ايران از خشونت ها در سوريه برای تثبت نفوذ خود بهره برداری می کند.

جی کارنی گفته است: اين واقعيت تداوم تلاش های ايران برای گسترش نفوذ شرارت بارش را در منطقه بيشتر برجسته می کند،و بيانگر بيم ايران از سوريه بدون حکومت اسد است.

جی کارنی ايران را به ايفای نقشی «خبيث» در سوريه متهم کرد و گفت که تهران به اعزام نيرو به سوريه اعتراف کرده است.

اشاره سخنگوی کاخ سفيد به سخنان هفته گذشته اسماعيل قاآنی جانشين فرمانده نيروی سپاه قدس است که گفته بود: «تا وقتی در سوريه نبوديم، کشتار‌های مردم آن توسط معارضين زياد بود، اما با حضور جمهوری اسلامی به طور فيزيکی و غير فيزيکی جلوی کشتار‌های بزرگ در سوريه گرفته شد.»

اين در حالی است که پيشتر روزنامه آمریکایی وال استريت جورنال نوشته بود، از نظر شماری از کارشناسان مسايل خاورميانه، وضعيت کنونی در سوريه به يک جنگ نيابتی تبديل شده است به اين معنی که ايران به حکومت بشار اسد برای مقابله نا آرامي ها کمک می کند در مقابل آمريکا و متحدانش از مخالفان در سوريه حمايت می کنند.

سوریه و موفقیت طرح صلح

از سوی ديگر، جهاد مقدسی سخنگوی وزارت امور خارجه سوريه پنجشنبه گفت که دولت اين کشور، خواهان موفقيت طرح صلح کوفی عنان است.

کوفی عنان فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب به سوريه، طرحی شش ماده‌ای به منظور پايان بحران اين کشور ارائه داده است. آتش بس ميان طرف‌های درگير در سوريه، نخستين بند اين طرح است که تا کنون عملی نشده است.

جهاد مقدسی در بخش ديگری از سخنان خود گفت: «ما خواهان آرام کردم اوضاع و آغاز راه حل سياسی هستيم. کسی که با راه حل سياسی مخالفت می‌کند، دولت سوريه نيست.»

او سپس اپوزيسيون سوريه را خطاب قرار داد و گفت: «من از اين تريبون با ضمانت‌های کافی از شما می‌خواهم که به سوريه بياييد و با دولت خود پشت يک ميز بنشينيد تا هر آنچه که لازم باشد برای سوريه‌مان انجام دهيم. از هر کس که با دخالت نظامی در سوريه مخالف است، برای حضور پای ميز گفت‌و‌گو استقبال می‌شود.»

از سوی ديگرف رياض الاسعد فرمانده ارتش آزاد سوريه –مخالفان مسلح بشار اسد- از کوفی عنان خواست تا شکست طرح صلح خود را اعلام کند.

اين گفته الاسعد با بيانيه‌ای که مخالفان بشار اسد در داخل در خصوص تعيين ضرب الاجل ۲۴ ساعته برای متوقف کردن حملات نيروهای دولتی صادر کرده‌اند، در تناقض است.

الاسعد که با شبکه تلويزيونی الجزيره سخن می‌گفت، افزود: «هيچ ضرب الاجلی وجود ندارد اما خواستار آن هستيم که آقای عنان شکست طرح خود را اعلام کند.»
XS
SM
MD
LG