لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۳

هشدار روسیه و چین در مورد اقدام نظامی علیه ایران


ون جیابائو، نخست وزیر چین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بر حل و فصل سیاسی مسئله هسته ای ایران تاکید کردند
ون جیابائو، نخست وزیر چین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بر حل و فصل سیاسی مسئله هسته ای ایران تاکید کردند
روسیه و چین در بیانیه مشترکی اعلام کرده اند با هرگونه توسل به زور یا تحریمات یکجانبه علیه ایران مخالفند.

در این بیانیه که روز چهارشنبه در پی دیدار رئیس جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین با رهبران چین صادر شد، آمده است، روسیه و چین مخالف استفاده از نیروی نظامی یا تهدید توسل به زور علیه ایران هستند و اِعمال تحریمات یکجانبه علیه ایران را تأیید نمیکنند.

در همین حال، نخست وزیر چین «ون جیابائو» روز چهارشنبه به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، گفت که چین مخالف دستیابی هر یک از کشورهای خاورمیانه به جنگ افزارهای هسته ای است.

این در حالی است که ایران همواره اعلام کرده که برنامه هسته ای اش غیرنظامی و در راستای اهداف صلح آمیزست.

کشورهای غربی نسبت به برنامه هسته ای ایران ظنین هستند و بیم دارند ایران در پی ساخت جنگ افزارهای هسته ای باشد.

شورای امنیت سازمان ملل با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است غنی سازی اورانیوم را بحال تعلیق درآورد. تهران تاکنون از این دستور سرپیچی کرده و غنی سازی را حق خود می خواند.


به گزارش خبرگزاری «شین هوا» چین، ون جیابائو افزوده است که چین بر این موضع است که مسئله هسته ای ایران باید از طریق کانال های دیپلماتیک، به شکلی بی طرفانه رسیدگی شود.

بگزارش خبرگزاری رویترز، محمود احمدی نژاد به ون جیابائو گفته است: «قصد ما این است که روابط مان را با چین بطور جامع توسعه دهیم و بسیار خوشحالیم که موفقیت چین را مشاهده میکنیم.»

محمود احمدی نژاد همچنین گفت: «مناسبات دوجانبه ما جوانبی منفی ندارد و بسیار خوشحالیم که مناسباتمان را همچنان توسعه میدهیم.»

روسیه و چین در بیانیه خود خواهان گفتگو جهت یافتن یک راه حل دیپلماتیک برای مسئله هسته ای ایران شده اند.

دو کشور بزرگ و پایه گذار سازمان همکاری شانگهای در بیانیه خود هشدار داده اند که ادامه رویارویی پیرامون ایران میتواند به پیآمدهایی منفی نه تنها برای کشورهای منطقه بلکه کل جامعۀ جهانی منتهی شود.
XS
SM
MD
LG