لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۹

اعتصاب نامحدود محمد صديق کبودوند


محمد صديق کبودوند
محمد صديق کبودوند
«دريچه» نگاهی دارد به وقايع حوزه حقوق بشر در ايران طی هفته گذشته.

حسين رونقی ملکی وبلاگ نويس زندانی که به دليل اعتراض به مخالفت مسئولان با مرخصی استعلاجی و ادامه درمانش از حدود دوهفته پيش دست به اعتصاب غذا زده در پی وخامت حالش در بيمارستان بستری شد.

او که تاکنون ۴ بار تحت عمل جراحی کليه قرار گرفته به تشخيص پزشکان يکی از کليه هايش از کار افتاده و نياز به جراحی مجدد و پيوند کليه دارد.

حسين رونقی ملکی که از حدود دو سال و نيم پيش زندانيست به اتهام تبليغ عليه نظام وعضويت در گروه اينترنتی ايران پراکسی به تحمل ۱۵ سال زندان محکوم شده است.
سازمان عفو بين الملل و شماری از نهادهای حقوق بشری نسبت به وضعيت حسين رونقی ملکی ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی او شده اند.

دروری دايک کارشناس و سخنگوی بخش ايران در سازمان عفو بين الملل:
«متاسفانه مقامات ايران حسين رونقی ملکی را به خاطر استفاده از حق آزادی بيان دستگير کردند. خواسته اصلی ما اين است که او را بی قيد و شرط آزاد کنند.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:10:56 0:00
لینک مستقیم



محمد صديق کبودوند رئيس سازمان حقوق بشر کردستان در اعتراض به مخالفت مسئولان برای ديدار او با فرزندش که به دليل بيماری در بيمارستان بستری است، دست به اعتصاب غذا زده و گفته تا زمان موافقت مسئولان با مرخصی اش به اعتصاب غذايش ادامه می دهد.
آقای کبودوند که ناراحتی قلبی دارد، از حدود ۵ سال پيش زندانيست و به اتهام تاسيس "سازمان حقوق بشر کردستان" به ۱۱ سال زندان محکوم شده است.

پريناز حسنی همسر محمدصديق کبودوند:«آقای کبودوند اعلام کرده دست به اعتصاب غذا می‌زند منتها اين بار اعتصاب غذايش نامحدود است تا وقتی که جواب قاطعی برای مرخصی اش بگيرد. وضعيت همسر و فرزندم هر دو نگران کننده است و اين حق قانونی آقای کبودوند است که بتواند در اين موقعيت پيش فرزندش باشد. آيا خدا و پيغمبر و اسلام اين بی عدالتی را قبول می‌کنند؟ من ديگر نمی‌دانم چه بايد بگويم.»

نرگس محمدی نايب رئيس کانون مدافعان حقوق بشر که هم اکنون در زندان زنجان به سر می برد هفته پيش برای ملاقات با افراد خانواده اش قادر به راه رفتن نبوده و ماموران او را با صندلی به اتاق ملاقات بردند.

نرگس محمدی که از حدود دوماه پيش زندانی است به اتهام اجتماع و تبانی عليه امنيت کشور و عضويت در کانون مدافعان حقوق بشر به تحمل ۶ سال زندان محکوم شده است.

تقی رحمانی همسر نرگس محمدی:«کاشکی با صندلی چرخدار بود. او را روی صندلی معمولی نشانده و چهار نفر از همبندی‌هايش به اتاق ملاقات آورده بودند. حالش خوب نبوده و گفته هر روز حالت فلج عضلانی به او دست می‌دهد و هيچ امکاناتی وجود ندارد و فقط هر از گاهی می‌آيند و به او يک آمپول مسکن می‌زنند. او حتی برای انجام کارهای روزمره خود مانند دستشويی رفتن به کمک همبندی‌هايش نياز دارد و زير بغلش را می‌گيرند و او را دراين موارد کمک می‌کنند. حال او مدام دارد بدتر می‌شود. خانواده بارها تقاضا کرده‌اند او برای مداوا به بيمارستان ايرانمهر منتقل شود يا برايش مرخصی استعلاجی صادر کنند يا لااقل نرگس به زندان تهران منتقل شود که امکانات بهداری در آن بيشتر است. اما ما هنوز در اين مورد جوابی نگرفته‌ايم.»

جواد عليخانی فعال دانشجويی که ناراحتی کليه و خونريزی داخلی دارد هفته پيش چند ساعتی به بيمارستان منتقل شد اما به گفته خانواده اش ماموران درمانش را نيمه کاره گذاشته و او را به زندان برگردانده اند.

جواد عليخانی از خرداد ماه ۸۹ برای گذراندن حکم ۳ سال زندانش به اتهام اقدام عليه امنيت ملی و توهين به رهبری زندانی است.

ذوالفقارعليخانی پدر جواد عليخانی: «او نياز به دکتر و درمان دارد. مادرش نامه نوشته و درخواست کرده که يا خودتان درمانش کنيد يا اجازه دهيد ما او را درمان کنيم. هر از گاهی او را به بهداری می‌برند و داروی مسکن می‌دهند که همان لحظه آرامش می‌کند ولی هيچ نتيجه ای ندارد. او را برای عکسبرداری برده‌اند و دکتر گفته نتيجه نشان می‌دهد مشکل جسمی دارد و نياز به درمان، اما او را برای درمان نبرده‌اند. کسی هم به حرف ما گوش نمی‌دهد.»

هفته پيش شيرين عبادی حقوقدان و برنده جايزه صلح نوبل، سازمان گزارشگران بدون مرز و فدراسيون بين المللی جوامع مدافع حقوق بشر با انتشار اطلاعيه ای رفتار جمهوری اسلامی را با زندانيان سياسی عقيدتی و از جمله مدافعان حقوق بشر، ‌روزنامه نگاران و وب نگاران محکوم کردند.

اين مدافعان حقوق بشری در اطلاعيه شان نوشته اند زندگی بسياری از زندانيان عقيدتی در ايران در خطر است و دراين باره به مقام های جمهوری اسلامی هشدار داده اند.

جاويد هوتن کيان وکيل دادگستری که از حدود بيست ماه پيش زندانی است در نامه ای که برای وکيلش نوشته وضعيتش در زندان را وخيم توصيف کرده و گفته ماموران او را به بند معتادان مواد مخدر منتقل کرده اند.

جاويد هوتن کيان وکيل مدافع سکينه محمدی آشتيانی زن محکوم به سنگسار بود که پس از مصاحبه با خبرنگاران خارجی درباره پرونده موکلش بازداشت شد.

او به اتهام تبليغ عليه نظام به تحمل ۶ سال زندان محکوم شده است.

درباره وضعيت جاويد هوتن کيان بيشتر بشنويم از نقی محمودی يکی از وکلای او که هم اکنون ساکن ترکيه است:«آقای هوتن کيان از تاريخ بازداشت به مدت چند ماه مورد شکنجه‌های شديد روحی و جسمی قرار گرفته و در ملاقاتی که با او داشتم آثار شکنجه را بر روی دستها و پاهايش مشاهده کردم. از آبان‌ماه سال گذشته هم او را به بند متادون يعنی بند مخصوص نگهداری معتادان مواد مخدر منتقل کرده اند. او در حال حاضر هم از نظر روحی به شدت افسرده و نابسامان است و هم از نظر جسمی مشکل دارد.»

اميرحسين علوی از اعضای سازمان ادوار تحکيم وحدت از حدود دو هفته پيش که به اداره اطلاعات زنجان احضار شد بازداشت شده و هنوز علت بازداشتش معلوم نيست.
شيرالله درگاهی پدربزرگ آرش صادقی فعال دانشجويی هم سه روز پيش توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد.

آقای درگاهی ۸۰ ساله است و به گفته خانواده اش شرايط جسمی نامناسبی داره و ماموران هنوز علت بازداشتش را اعلام نکرده اند.

مهرداد سجادی و همسرش فروغ دشتيانی دو نوکيش مسيحی اند که حدود دو هفته پيش بازداشت شده اند و هنوز از محل نگهداری شون اطلاعی در دست نيست.

از منصور برجی يکی از مسئولان کليسای ايرانيان در لندن درباره اين زوج نوکيش مسيحی بيشتر بشنويم:«اين دستگيری‌ها چيز تازه‌ای نيست و پيش از اين هم افرادی از کليساهای مختلف در شهر تهران دستگير شده بودند که بعضی از موارد گزارش نشده يا رسانه‌ای نشده بود. مدتی است که کليساها تحت فشار هستند تا فعاليت خود را محدود کرده و جلسات عبادی خود را در روزهای جمعه تعطيل کنند. اينها نه تنها کليساهای خانگی بلکه کليساهای رسمی را هم که جلساتشان به زبان فارسی برگزار می‌شود تحت فشار قرار داده‌اند و محدوديت برايشان اعمال می‌شود.»

ابوالفضل قديانی عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی هفته پيش برای پرونده چهارمش به بازپرسی اوين رفت و تفهيم اتهام شد.

او که تاکنون در سه پرونده مجزا به اتهام تبليغ عليه نظام و توهين به رهبری جمعاً به تحمل ۵ سال زندان محکوم شده، با وجود ناراحتی قلبی و کهولت سن از حدود دوسال پيش زندانی است.

زهرا رحيمی همسر ابوالفضل قديانی:«او را برده بودند بازپرسی اوين برای تفهيم اتهامات تبليغ عليه نظام و توهين به رهبری. در ضمن شکايتی هم که مطرح شده توسط شورای عالی امنيت ملی و آقای جليلی آن را امضا کرده مربوط به مصاحبه‌ای است که آقای قديانی در دوران مرخصی انجام داده بود. هنوز دادگاه تشکيل نشده، البته آقای قديانی قبلا به قاضی مقيسه گفته بود که شما هر چقدر می‌خواهيد برای من حکم تعيين کنيد، من حرفم را می‌زنم و نظر انتقادی دارم نسبت به مسايل. اين پرونده سازی است برای يک اتهام تاکنون چهار پرونده برای او تشکيل داده‌اند در حالی که او به عنوان يک شهروند حق انتقاد دارد. اگر قرار باشد الان هم مانند زمان شاه حق انتقاد ممنوع باشد، پس شرايط چه تفاوتی کرده و آن همه مبارزات برای چه بود؟»
XS
SM
MD
LG