لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

سازمان ملل: نیروهای اسد از کودکان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌ کنند


حمل یک کودک مجروح در دمشق به سوی آمبولانس.
حمل یک کودک مجروح در دمشق به سوی آمبولانس.
سازمان ملل با انتشار گزارشی اعلام کرد که نیروهای بشار اسد اقدام به بازداشت، شکنجه، قطع عضو و تجاوز جنسی به کودکان کرده و «از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند».

گزارش تازه سازمان ملل در مورد کودکان در مناطق نبرد که براساس اظهارات ده‌ها شاهد عینی تنظیم شده می‌نویسد که «پسران و دختران بین هشت تا ۱۳ سال توسط سربازان دولتی سوریه از خانه‌هایشان ربوده می‌شوند».

این گزارش می‌افزاید: در جریان حملات دولتی به روستاهای ناآرام، از این کودکان ربوده‌شده به عنوان سپر انسانی استفاده می‌شود و آنها را «به شیشه‌های اتوبوس‌های حامل نظامیان می‌بندند» تا از تیراندازی به این اتوبوس‌ها پیشگیری شود.

«رادیکا کوماراسوامی»، نماینده ویژه سازمان ملل در امور کودکان، روز سه‌شنبه به شبکه جهانی بی‌بی‌سی گفت: تیم او که به تازگی از سوریه بازگشته گزارش‌های «هولناکی» را با خود آورده‌است.

وی با ذکر موارد استفاده از کودکان به عنوان سپر انسانی بر روی تانک‌های دولتی هم‌چنین از «ارتش آزاد سوریه»، اصلی‌ترین گروه مسلح مخالف دولت سوریه، به خاطر «سربازگیری در میان کودکان» انتقاد کرد.

به گفته نماینده ویژه سازمان ملل، «ارتش آزاد سوریه» از کودکان در بخش‌های پزشکی و خدمات استفاده می‌کند و این کار حتی در خطوط اول جبهه نبرد نیز انجام می‌شود.

ناظران حقوق بشر می‌گویند که از زمان آغاز اعتراضات علیه بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، در این کشور ۱۴ هزار نفر جان باخته‌اند که این تعداد شامل نظامیان دولتی نیز می‌شود.

گزارش تازه سازمان ملل می‌گوید که بنا بر برآوردها ۱۲۰۰ نفر از این جان‌باختگان کودک هستند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، همزمان با انتشار این گزارش، نیروهای دولتی، بامداد سه‌شنبه ۲۳ خرداد در استان دیرالزور مناطقی که ساکنان آنها به نشانه اعتراض به قتل کودکان دست به تظاهرات زده‌بودند را گلوله‌باران کردند که در نتیجه آن دست‌کم ۳۰ نفر از جمله تعدادی کودک جان باختند.

گزارش سازمان ملل در فهرست سالانه خود موسوم به «فهرست شرم» که در مورد قتل و شکنجه کودکان در مناطق جنگی جهان است، رژیم بشار اسد را «یکی از بدترین ناقضان حقوق بشر» نامیده‌است.

تصاویر ویدیویی که روز شنبه، ششم خرداد، منتشر شد صفی از اجساد خونین را در مسجدی در منطقه «حوله» واقع در شمال غربی شهر حمص سوریه نشان می‌دهد که به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ناظران سازمان ملل در سوریه گفته‌اند که دست‌کم ۳۲ تن از این اجساد متعلق به کودکانی با کمتر از ۱۰ سال سن است.

سازمان ملل متحد، ایالات متحده، بریتانیا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس این کشتار نیروهای دولتی سوریه را محکوم کرده اند.
XS
SM
MD
LG