لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۵

آخرین آمار رسمی مبتلایان به ایدز: نزدیک به ۲۴ هزار نفر


طبق اعلام وزارت بهداشت دولت جمهوری اسلامی ایران، آخرین آمار رسمی و طبق موارد ثبت شده در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۰ در کشور حاکی از ابتلای ۲۳ هزار و ۹۰۲ تن به بیماری ایدز است.

به گزارش وزارت اداره کنترل ايدز در مرکز مديريت بيماری‌های واگير وزارت بهداشت، تا تاريخ یکم دی ماه سال ۱۳۹۰، در مجموع ۲۳۹۰۲ تن افراد مبتلا شناسايی شده‌اند که ۹۱درصد آنان را مردان و ۹ درصد را زنان تشکيل می‌دهند.

طبق آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، ۳۳۰۵ تن مبتلا به ايدز شناسايی شده و ۴۵۶۲ نفر از افراد مبتلا، فوت کرده‌اند. ۴۶.۵ درصد از افراد آلوده به اچ آی وی، در زمان ابتلا در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار داشته‌اند.

گزارش یاد شده همچنین به دلایل و راه های انتقال هم اشاره کرده است؛ برپایه این گزارشدر بين کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تاکنون در کشور به ثبت رسيده‌اند به ترتيب، تزريق با وسائل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (۶۹.۷ درصد)، رابطه جنسی ۱۰.۳ درصد). دريافت خون و فرآورده‌های خونی (۱ درصد) و انتقال از مادر به کودک (۰.۹ درصد) بوده است. راه انتقال در ۱۸.۱ درصد از اين گروه نامشخص مانده است.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، مرداد ماه سال پیش گفته بود که موج نخست ایدز در کشور از سال ۶۵ آغاز شده بود و یکی دو دهه موج دوم به طور عمده این بیماری در میان معتادان تزریقی و زندانیان شیوع یافت.

وی با بیان اینکه موج سوم ایدز چند سالی است که در کشور آغاز شده، اظهار داشت در موج سوم اما «الگوی انتقال آن از تزریق به روابط جنسی محافظت نشده تغییر پیدا کرده و این امر بیشتر در زنان مشاهده می‌شود.»

به گفته این مقام وزارت بهداشت تخمین زده می‌شود ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر در کشور آلوده به اچ آی وی باشند اما خود از این آلودگی خبر نداشته باشند.

سال گذشته مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت ایران، هشدار داده بود که حدود ۸۰ هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور هستند و با افزایش رفتارهای پرخطر ممکن است در آینده ایران با آتشفشانی از بیماری ایدز روبرو شود.

پیش از این مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران، تصریح کرده بود که موج سوم انتقال ایدز از طریق تماس جنسی آغاز شده و اطلاع‌رسانی در این باره حیاتی است.

وی با انتقاد از نحوه برخورد با این بیماری گفته بود گویا مسئولان بر این باورند بحث در مورد ایدز به ترویج بی‌بند و باری جنسی و تنش در جامعه منجر می‌شود اما لازم است آنها بدانند سکوت در مورد این بیماری و اطلاع‌رسانی نکردن عامل تنش و رشد این بیماری است.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران، به ویژه از مسئولان آموزش و پروش و صدا و سیما به خاطر اطلاع‌رسانی ناقص در این باره گله کرده بود.
XS
SM
MD
LG