لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

آغاز دور دوم مذاکرات هسته ای در مسکو؛ «فضای گفت و گوها مثبت نیست»


نشست هسته‌ای ایران و ۵+۱ در مسکو
نشست هسته‌ای ایران و ۵+۱ در مسکو
دور دوم مذاکرات هسته ای ایران و گروه پنج به علاوه یک عصر روز دوشنبه از سر گرفته شد و بر اساس گزارش‌های منتشره، ایران همچنان بر حق خود برای غنی‌سازی پای می‌فشارد و غرب خواهان توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران است.

یک عضو هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی گفته است که فضای این گفت‌و‌گوها «مثبت نیست».

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، نمایندگان جمهوری اسلامی در نشست مسکو بار دیگر تاکید کرده اند که خواهان همراهی طرف غربی با پیشنهادات پنجگانه ایران هستند، پیشنهاداتی که به گفته شبکه خبری «پرس‌ تی‌وی»، به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی ایران و رسیدگی به مسائل منطقه‌ای نظیر مسائل سوریه، بحرین، عراق و افغانستان از محورهای آن است.

از سوی دیگر، یک سخنگوی کاترین اشتون اعلام کرد که طرف های غربی در تلاش هستند تا ایران را متقاعد کنند که غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد را به حال تعلیق در آورد و مرکز غنی سازی فردو را تعطیل کند.

در این میان، روزنامه روسی «کومِرسانت» می‌گوید که غرب در نظر دارد به ایران پیشنهاد دهد تا «به طور تدریجی» غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی خود را تا سطح ۳.۵ درصد کاهش دهد.

یکی از اعضای هیات مذاکره کننده ایرانی به خبرگزاری فرانسه گفته است که «تا این لحظه فضای مذاکرات مثبت نیست» و افزوده است که مشکل اصلی تدارک دیدن یک «چارچوب» برای این مذاکرات است.

خبرگزاری فارس نیز گزارش داده که «مسئله چارچوب مهم‌ترین مسئله‌ای است که اکنون روی میز مذاکرات قرار دارد».

فارس که خبرنگار خود را به محل مذاکرات اعزام کرده، گفته است: «از دید طرف ایرانی... گروه ۵+۱ در واقع به دنبال پیدا شدن راه حل کلانی برای مسئله نیست، بلکه فقط بر گرفتن یک امتیاز تاکتیکی تمرکز کرده و بعد از آن هم احتمالا دوباره حرف‌های سابق خود را تکرار خواهد کرد».

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، نیز در این خصوص گزارش داده که بر اساس شنیده‌ها، طرف غربی در تلاش بوده است تا مذاکرات را به دورهای بعدی بکشاند که به گفته ایرنا، طرف ایرانی این پیشهاد را رد کرده است.

دور تازه گفت‌و‌گوهای هسته‌ای میان ایران و نمایندگان گروه پنج به علاوه یک پس از ۱۵ ماه وقفه فروردین ماه سال جاری در استانبول آغاز شد و پس از آن در بغداد در پی گرفته شد. هیچ یک از این مذاکرات نتیجه ای در برنداشته است.

نشست هسته‌ای مسکو روز سه شنبه به پایان خواهد رسید.
XS
SM
MD
LG