لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۳

منابع مصری: حسنی مبارک پس از سکته قلبی به کما رفته است


حسنی مبارک
حسنی مبارک
منابع خبری مصر در ۲۴ ساعت گذشته گزارش های متناقضی از وضعيت سلامتی حسنی مبارک، رييس جمهوری پيشين مصر، منتشر کرده اند. بر اساس آخرين گزارش ها، وضعیت سلامتی آقای مبارک پس از سکته قلبی وی «وخيم» است و او در کما به سر می برد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حسنی مبارک روز سه شنبه، ۳۱ خردادماه، به دنبال وخامت حالش از بیمارستان زندان «طره» در قاهره، به بیمارستان نظامی در پایتخت مصر منتقل شده است.

گاردین گزارش داده است که به دنبال لخته شدن خون در مغز آقای مبارک، قلب وی از کار افتاده است که پزشکان توانسته‌اند وی را از مرگ نجات دهند، اما با توجه به وخیم‌تر شدن حالش، او را به بیمارستان ارتش منتقل کرده‌اند.

گاردین می‌افزاید که گفته می‌شود آقای مبارک در حالت کما به سر می‌برد و برای ادامه زندگی به دستگاه‌های پزشکی متکی است.

پیشتر خبرگزاری رسمی مصر، «مِنا»، اعلام کرده بود که حسنی مبارک ۸۴ ساله «از نظر بالینی مرده است»، اما پس از آن یک مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که این خبر صحت ندارد.

محسن الفنجری، یکی از اعضای شورای نظامی حاکم در مصر نیز به روزنامه عربی زبان «الشروق» گفته است که حسنی مبارک در قید حیات است، اما در وضعیت «بسیار وخیمی» به سر می‌برد.

حسنی مبارک که به دنبال ۱۸ روز ناآرامی در مصر و کشته شدن «بیش از ۸۵۰ تن»، پس از سه دهه از قدرت کناره‌گیری کرد، ۱۳ خردادماه در دادگاه مصر به جرم مشارکت در کشتار معترضان به حکومت خود، به حبس ابد محکوم شد.

پیشتر نیز گزارش‌هایی در خصوص نامساعد بودن وضعیت سلامت حسنی مبارک منتشر شده بود، اما مخالفان ظن آن می‌برند که مقام‌های امنیتی و نظامی مصر به دلیل دلسوزی با حسنی مبارک، قصد دارند وی را تحت مراقبت ویژه قرار دهند و به اعتقاد آن‌ها گزارش‌های اخیر نیز پیش‌زمینه‌ای است برای انتقال حسنی مبارک از زندان طره به یک مرکز دیگر.

گزارش‌ها در خصوص وضعیت سلامت حسنی مبارک در حالی منتشر می‌شود که اوضاع سیاسی مصر بی‌ثبات است.

به دنبال برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در مصر، هر دو نامزد این انتخابات اعلام پیروزی کرده‌اند. نتیجه نهایی این رأی‌گیری روز پنجشنبه، اول تیرماه، اعلام خواهد شد.
XS
SM
MD
LG