لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

سخنگوی عنان: ایران در جریان نتایج کنفرانس سوریه قرار خواهد گرفت


سخنگوی کوفی عنان‌، فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سوریه، روز چهارشنبه گفته است که کوفی عنان در نظر دارد ایران را در جریان کنفرانس حل بحران سوریه قرار دهد.

مارتین نسیرکی، سخنگوی فرستاده سازمان ملل در امور سوریه، روز چهارشنبه اظهار کرد که کوفی عنان و دبیر کل سازمان ملل، بر لزوم حضور ایران در تلاش‌ها برای حل بحران سوریه به صراحت اشاره کرده‌اند.

سخنگوی کوفی عنان افزود که کوفی عنان پس از نشست ژنو ایران را در جریان خواهد گذاشت و بر مشارکت ایران تاکید خواهد کرد.

این سخنان در حالی گفته می‌شود که با وجود تاکید کوفی عنان بر لزوم مشارکت ایران در تلاش‌ها برای حل بحران سوریه، ایران به کنفرانسی که روز شنبه، ۳۰ تیر، در همین باره در ژنو برگزار می‌شود، دعوت نشده است. کوفی عنان در این خصوص توضیحی نداده است.

دیگر غایب بزرگ کنفرانس روز شنبه، عربستان سعودی است. عربستان در بحران سوریه از مخالفان بشار اسد حمایت کرده و برپایه گزارش‌های منتشر شده، حتی به مخالفان مسلح سوریه حقوق می‌دهد.

روز شنبه گذشته یک دیپلمات عرب به خبرگزاری رویترز گفت که عربستان سعودی و قطر ماه‌ها است که به شورشیان سوری حقوق پرداخت می‌کنند.

به گفته این دیپلمات هدف که نخواست نامش فاش شود، دلیل این کار، تشویق سربازان سوری برای فرار از ارتش است.

نشست سی‌ام تیرماه برای حل بحرانی سوریه قرار است با حضور هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه سوریه و دیگر نمایندگان اعضای دایم شورای امنیت، نماینده اتحادیه اروپا، نماینده اتحادیه عرب، ترکیه، عراق، قطر، کوفی عنان و بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل برگزار شود.

کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا با مشارکت ایران در هرگونه تلاشی برای حل بحران سوریه مخالفند؛ آمریکا به ويژه گفته است که ایران خود بخشی از بحران سوریه است.

روز سه‌شنبه ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اظهار داشت که واشینگتن، با توجه به حمایت ایران از دمشق، مشارکت دادن ایران برای حل بحران سوریه را مناسب نمی‌داند.

با این حال، روسیه نیز که از متحدان دمشق است، از مشارکت دادن ایران برای یافتن راه‌حلی برای بحران سوریه حمایت کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز سه‌شنبه در امان پایتخت عمان بر سودمند بودن حضور ایران تاکید کرد.

وی پس از دیدار با شاه اردن، در یک کنفرانس خبری گفت که اگر ایران نادیده گرفته شود، فرآیند حل بحران سوریه پیچیده خواهد شد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز که در سفر خاورمیانه پوتین همراه او بود بار دیگر بر اهمیت حضور ایران در نشست حل بحران سوریه تأکید کرد و گفت نبود ایران در این نشست از اثربخشی این کنفرانس می‌کاهد.
XS
SM
MD
LG