لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

محمد مرسی: مردم سرچشمه مشروعیت هستند


محمد مرسی در میدان التحریر
محمد مرسی در میدان التحریر
محمد مرسی رئیس جمهور منتخب مصر جمعه ۹ تیر در سخنانی در جمع هزاران نفر از هواداران خود در میدان التحریر قاهره بر ادامه «انقلاب» مصر تا تحقق همه اهداف آن تاکید کرد.

این نخستین سخنرانی مرسی در جمع عمومی از زمان اعلام پیروزیش در انتخابات ریاست جمهوری است. پیش از این ساعاتی پس اعلام ریاست جمهوریش، از راه تلویزیون دولتی مصر با مردم این کشور صحبت کرده بود.

رئیس جمهور منتخب مصر در آغاز سخنرانی خود از تمام شرکت کنندگان در انقلاب سال گذشته این کشور که به سرنگونی نظام محمد حسنی مبارک رئیس جمهور پیشین مصر انجامید قدردانی کرد. نظام حسنی مبارک در روز ۲۲ بهمن ۱۳۸۹ سقوط کرد.

محمد مرسی دلیل حضورش در میدان التحریر را ایمانش به این مسئله دانست که «مردم سرچشمه مشروعیت قدرت هستند و هیچ مشروعیتی بالا‌تر از مشروعیت مردم نیست.»

او خطاب با حاضران در میدان التحریر که بیشتر آنها از هواداران گروه اسلامگرای اخوان‌المسلمین هستند گفت: «هیچ شخصی، هیچ نهادی و هیچ نهادی بالا‌تر اراده شما نیست. این شمایید که تصمیم می‌گیرید چه کسی را منصوب کنید و چه کسی را برکنار کنید. به همه نهاد‌ها، به ارتش، به وزارتخانه‌ها، به تمام مصری‌ها در داخل و خارج که صدای من را می‌شنوند می‌گویم که هیچ قدرتی بالا‌تر از اراده مردم نیست.»

رئیس جمهور منتخب مصر با تاکید بر اینکه «به پیمانی که با مردم بسته پایبند است» خطاب به حاضران در میدان التحریر گفت: «آیا شما همراه من هستید؟ آیا تا انتهای مسیر با من هستید تا به حقوقمان و حقوق شما دست یابیم؟»

این سخنان مرسی با فریاد «بله، بله» حاضران در میدان التحریر روبرو شد.

مرسی با تاکید بر اینکه از کسانی که او را برگزیده‌اند و کسانی که مخالف او هستند، به یک فاصله می‌ایستد و کسی را بر دیگری برتری نمی‌دهد اظهار داشت: «این دموکراسی است. اکنون زمان سازندگی رسیده است. ‌ای کسانی که اینجا هستید، ‌ای کسانی که در شهر‌ها و روستاهای دیگر مصر هستید، شما اصلید و دیگران وکیل شما هستند. پس اگر وکیل یا نماینده شما امکان حضور نداشته باشد، نزد شما خواهم آمد و سوگند خواهم خورد.»

او سپس سوگند ریاست جمهوری را به شکلی نمادین یاد کرد.

اشاره مرسی به حکم صادره از سوی دادگاه عالی قانون اساسی مصر در انحلال مجلس خلق مصر است. این حکم حدود دو هفته پیش به دلیل «اشکال قانونی» در روند برگزاری انتخابات مجلس خلق صادر شده است. گروه اخوان المسلمین که بزرگ‌ترین فراکسیون را در مجلس خلق در دست داشت، همچنان با این حکم مخالف است. مرسی عضو پیشین گروه اخوان المسلمین و نامزد این گروه در انتخابات ریاست جمهوری بود.

برپایه قانون رئیس جمهور باید در مجلس خلق سوگند یاد کند. اکنون و پس از صدور حکم انحلال آن، شورای عالی نیروهای مسلح در بخشنامه‌ای اعلام کرد که رئیس جمهور باید در مقابل مجمع عمومی دادگاه قانون اساسی سوگند یاد کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مرسی قرار است روز شنبه در مقابل مجمع عمومی دادگاه قانون اساسی سوگند یاد کند که این به معنی تن دادن به حکم این دادگاه در انحلال مجلس خلق است.

شورای عالی نیروهای مسلح از زمان سرنگونی نظام حسنی مبارک اداره موقت مصر را در دست دارد.

رئیس جمهور منتخب مصر تاکید کرد که به تمام تشریفات قانونی پایبند است و خاطرنشان کرد که نیروهای انقلابی به بستن راهها، تعطیلی بازار‌ها و تخریب اموال عمومی و خصوصی پناه نمی‌برند.

او همچنین پایبندی خود را بر برپایی کشوری «مدنی، قانونگرا و مدرن» اعلام کرد و آن را هدف عالی خود دانست.

محمد مرسی در ادامه گفت که اجازه نخواهد داد هیچ کدام از اختیارات ریاست جمهوری که برپایه آن به این مقام برگزیده شده، پایمال شود.

او در این سخنان بار دیگر به بخشنامه شورای عالی نیروهای مسلح اشاره کرد که از اختیارات رئیس جمهور کاسته و بر اختیارات خود افزوده است. بحث تدوین قانون اساسی، انتخاب وزیر دفاع، جنگ و صلح و دستور فرمان حرکت به نیروهای امنیتی، از جمله اختیاراتی است که شورای عالی نیروهای مسلح برای خود محفوظ نگاه داشته است. اخوان المسلمین و شماری دیگر از گروه‌ها و احزاب سیاسی مصر با این بخشنامه مخالف هستند.

رئیس جمهور منتخب مصر همچنین تاکید کرد به وعده خود برای قصاص از کسانی که در قتل تظاهر کنندگان در جریان انقلاب دست داشتند، پایبند خواهد بود.

او با طرح برنامه‌های خود در پیشرفت بخش‌های مختلف کشور، از صنعتی گرفته تا کشاورزی، گفت که از این پس مصر در سیاست خارجی و ارتباطات خود مستقل خواهد بود و از هیچ قدرتی تبعیت نخواهد کرد.
XS
SM
MD
LG