لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

انتقال نرگس محمدی به بیمارستان ولیعصر زنجان


نرگس محمدی نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در پی حاد شدن بیماری فلج عضلانی اش از زندان زنجان به بیمارستانی ولیعصر زنجان منتقل شد.

او که به گفته خانواده اش در بیمارستان ممنوع الملاقات است، از حدود دو ماه و نیم پیش برای گذراندن محکومیت ۶ ساله اش به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر در زندان به سر می برد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:28 0:00
لینک مستقیم


مهتاب وحیدی راد از رادیو فردا در گفتگویی با تقی رحمانی همسر این فعال حقوق بشر از آخرین وضعیت نرگس محمدی پرسیده است.

تقی رحمانی: «آخرین خبر این است که نرگس در بیمارستان ولی عصر زنجان بستری شده است. بستری کردن نرگس یک اقدام مثبت است، منتها انتظار داریم که وقتی بستری می شود بتواند زیر نظر پزشکان معالج خودش قرار بگیرد، چون روند درمان بیماری فلج عضلانی روندی بسیار سخت است و بهبودی این بیماری زمان بر است.»

«اگر نرگس زیر نظر پزشک معالج خودش درمان شود این روند به درستی طی خواهد شد، و در آن صورت است که این بستری شدن یک راه جدی است تا مداوا صورت بگیرد، چون واقعیت این است که جدا شدن از آن بند پر استرس خودش فرصت خوبی برای معالجه است. منتها این معالجه باید با رسیدگی پزشکان کامل شود.»

«ضمن اینکه دیروز اجازه نداده اند خانواده با او دیدار کند و ممنوع الملاقات هم بوده است. که این خودش یک اقدام غیر قابل توجیه است ولی همین که بیمارستان بستری شده خودش یک اقدام مثبت است.»


آقای رحمانی در خبرها آمده بود که صورت خانم نرگس محمدی در ملاقات آخرشان هم کبود بوده است. مثل اینکه ایشان چندین بار در زندان به زمین افتاده اند. همین طور است؟

تقی رحمانی: «بله. در ملاقات اخیر که شنبه گذشته بوده است نرگس صبح همان روز در دستشویی می افتد و با صورت به زمین می خورد.»

«مشکل بیماری فلج عضلانی این است که بیمار وقتی دچار این حالت می شود در عین حال که می داند چه اتفاقی قرار است برایش بیافتد، ولی هیچ اراده ای برای جلوگیری از آن ندارد.
هفته قبل از آن هم در حمام زمین خورده بود و این هفته صبح هم در دستشویی زندان این ماجرا برایش اتفاق افتاده بود و این مسئله هم مدام تکرار می شود. به شکلی که باعث نگرانی بچه هایم شده بوده که چرا مامان هر بار صورتش زخمی و کبود است؟»

«به همین خاطر هم جای چنین بیماری در زندان نیست.»

شما قبلاً گفته بودید که خانواده پیگیر این هستند که خانم محمدی را به زندان اوین در تهران منتقل کنند،این اقدامات به چه نتیجه ای رسیده است؟

تقی رحمانی: «متاسفانه تا به حال اساسا به این اقدامات جوابی داده نشده است. در نامه نرگس هم ذکر شده، هیچ نوع تقاضایی از سوی هیچ کدام از مراجع قضایی برای رفتن نرگس به زندان زنجان صورت نگرفته ولی متاسفانه نرگس بی هیچ توجیه حقوقی به زندان زنجان منتقل شده است و این نشان دهنده بی ضابطه بودن است.»

«ضمن اینکه الان اولویت، مداوای بیماری نرگس است و به نظر من حتی اگر قرار است دوران زندان را بکشد باید در تهران باشد و این یک نوع تبعید ناخواسته است. و این تبعید هم غیر قانونی بوده است.»

و مسئولان قضایی درباره انتقال ایشان به تهران هیچ پاسخی نداده اند؟

تقی رحمانی: «رئیس زندان می گوید که به من گفته اند که تو خودت تقاضا کرده ای، در صورتی که رئیس زندان در این باره مسئولیتی ندارد. پاسخی که به رئیس زندان داده شده ، پاسخ نادرستی است.»

«نرگس هم تصریح کرده است که من تقاضا نکرده ام که به زندان زنجان منتقل شوم. و چون من تقاضایی در این مورد نکرده ام این انتقال غیر قانونی بوده است.»
XS
SM
MD
LG