لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۲

نوه آيت الله خمينی: اجباری کردن حجاب موفق نخواهد شد


نعیمه اشراقی، نوه آیت الله خمینی، شرايط فعلی ايران برای برداشتن اجبار حجاب را مناسب ندانسته است. (عکس از سایت جماران)
نعیمه اشراقی، نوه آیت الله خمینی، شرايط فعلی ايران برای برداشتن اجبار حجاب را مناسب ندانسته است. (عکس از سایت جماران)
نوه آيت الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی ايران، با انتقاد از اجباری شدن «حجاب» در ايران گفته است که ما با اجباری کردن حجاب، می خواستيم حاشيه امنيت جامعه را بالا ببريم اما دقيقا برعکس عمل کرديم و امنيت را پايين آورديم.

نعيمه اشراقی در گفت و گو با پايگاه اطلاع رسانی و خبری «جماران» که نزديک به خانواده آيت الله خمينی است، اظهار داشت: «حجاب قطعا شرعی است. صرفا اجباری بودن حجاب است که شايد شرعی نباشد. البته حجاب به اين شدتی که بعضی از علما بر آن پافشاری می کنند، نيست و ما يک کم غلظت آن را زياد کرده ايم».

وی با بيان اينکه «حجاب زنان پيغمبر با حجاب زنان ديگر فرق می کرده و برای بقيه سختگيرانه نبوده است» به انتقاد از چادر پرداخته و گفته است: «ما خودمان، حجاب را سخت کرديم. برای مثال، استفاده از چادر برای کسی که فعاليت اجتماعی می کند، پوشش سخت و نامناسبی است زيرا عملا يک دست را از او گرفته است، زيرا دست او بايد به چادرش باشد».

نوه آيت الله خمينی که خود نيز چادر به سر می کند در ادامه افزوده است: «من نسبت به حجاب نگاه مثبتی دارم و شخصا حجاب را دوست دارم اما حقيقتا به چادر علاقه ندارم، چون هم سختی برايم ايجاد می کند و هم وقتی سر تا پای يک خانم سياه است، چندان ديد قشنگی در نگاه آدم ايجاد نمی کند. همچنين راحتی چادر خيلی کم است و فرد گاهی با چادر برای خودش خطر ايجاد می کند».

نعيمه اشراقی که سايت «جماران» وی را مهندس پتروشيمی و کارشناس ارشد صنايع از دانشگاه امير کبير معرفی کرده است، فرزند آيت الله شهاب الدين اشراقی و صديقه مصطفوی، دختر ارشد آيت الله خمينی، است.

وی در بخش ديگری از مصاحبه خود گفته است: «به نظر من بسيار بهتر بود که ما حجاب را اجباری نمی کرديم. به خاطر اينکه ما با اجباری کردن حجاب، می خواستيم حاشيه امنيت جامعه را بالا ببريم اما دقيقا برعکسش عمل کرديم و امنيت را پايين آورديم. وقتی ما در جامعه حجاب را اجباری کرديم، محدوديت و ممنوعيت ايجاد کرديم، روابط دختر و پسر را ممنوع کرديم، همه اين مسائل از خيابان ها به درون خانه ها رفت».

نوه آيت الله خمينی که می گويد در شهرهای لندن و تورنتو زندگی کرده است به تفاوت های اين شهرها با تهران پرداخته و تاکيد می کند: «مشکلات دختر جوانی که در تهران از منزل خارج می شود و مسيری را طی می کند تا به مقصد برسد، خيلی بيشتر از مشکلات دختر جوانی در شهری مانند تورنتو است...حرمت يک دختر در شهری مثل تهران بيشتر پايمال می شود تا در شهری که آزادی بيشتر است. به نظر من، با اجباری کردن و محدوديت گذاشتن ما به اين وضعيت دچار شده ايم».

خانم اشراقی درباره ديدگاه های پدر بزرگش پيرامون مسئله «حجاب» گفته است: «هيچ جا به روشنی ديده نشده که ايشان می خواستند يا نمی خواستند که حجاب اجباری شود يا نه. من هم به ياد نمی آورم که امام برای اجباری شدن حجاب نظر خاصی داشته باشند اما می دانم که با خشونت مخالف بودند.»

اين اظهارات در حالی بيان می شود که سايت «جماران» از يک سخنرانی آيت الله خمينی که در شماره روز ۱۶ اسفند ۵۷ روزنامه «کيهان» منتشر شده است نقل و قول کرده که گفته است: «الان وزارتخانه ها باز همان صورت زمان طاغوت را دارد. وزارتخانه اسلامی نبايد در آن معصيت بشود. در وزارتخانه های اسلامی نبايد زن ها لخت بيايند. زنها بايد بروند اما با حجاب باشند.»

نوه آيت الله خمينی در پاسخ به اين نقل و قول تاکيد کرده که اجباری شدن حجاب در ادارات «به آن معنا نيست که در کل جامعه اجرا شود.»

وی با اشاره به انقلاب بهمن ۱۳۵۷ در ايران اظهار داشت: «در کشوری که دچار انقلاب شده است، بعد از انقلاب، فکرها سطحی و احساسی است و فکر درست در آن صورت نمی گيرد. اگر فکر درستی اتفاق می افتاد، اتفاقا بايد کشف حجاب رضاخانی برای انقلابيون درس عبرت می شد. همان طور که کشف حجاب و اجباری کردن بی حجابی موفق نبود، اجباری کردن حجاب هم موفق نمی شود. اما متاسفانه در سال ۵۸، همه کارها انقلابی بود و دينی و عاقلانه نبود».

خانم اشراقی در عين حال شرايط فعلی ايران برای برداشتن اجبار حجاب را مناسب ندانسته و گفته است که اين کار باعث می شود تا «جامعه دچار شوک شود و امکان عوض کردن اين امر به سادگی نيست».

اظهارات نوه آيت الله خمينی درباره حجاب اجباری و چادر در تضاد با قرائت رسمی جمهوری اسلامی از موضوع حجاب است. مقام های جمهوری اسلامی و بويژه آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، بارها بر رعايت حجاب در جامعه تاکيد کرده و چادر را «حجاب برتر» دانسته اند.

پيشتر نيز سيد حسن خمينی، نوه رهبر پيشين ايران، در روز هشتم خردادماه سال جاری با مبرا دانستن نقش آيت الله خمينی در اجباری کردن حجاب در ايران گفته بود: «کمتر موردی از امام سراغ داريد که بگويد با حجاب شويد اما جامعه از اواسط سال ۵۸ همه با حجاب شدند. دانشجويان دانشگاهها روسری سر کردند در حاليکه امام هرگز امر به حجاب نکرده بود. البته حکم شرعی را می‌گفت».

موضوع حجاب به يکی از تابوهای جمهوری اسلامی ايران تبديل شده است و نيروی انتظامی و افراد بسيج به شدت با هرگونه بی حجابی و يا آنچه که بدحجابی خوانده می شود مقابله می کنند.

در هفته های اخير نيروی انتظامی طرح های مختلفی را برای برخورد با موضوع حجاب دختران و زنان به مرحله اجرا در آورده است و افرادی که اين مسئله را رعايت نکنند بازداشت و جريمه می شوند.
XS
SM
MD
LG