لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

انتشار دومین گزارش ماهانه عبادی از وضع حقوق بشر در ایران


شیرین عبادی، حقوقدان و برنده ایرانی جایزه صلح نوبل
شیرین عبادی، حقوقدان و برنده ایرانی جایزه صلح نوبل
شیرین عبادی، حقوقدان و برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، در دومین گزارش ماهانه خود از وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه تیر ۱۳۹۱، با ارائه فهرستی از نقض حقوق شهروندان در حوزه‌های مختلف از مقام‌های مسئول جمهوری اسلامی خواست تا به «حقوق و آزادی‌های فردی و کرامت انسانی شهروندان» احترام بگذارند.

شیرین عبادی از خردادماه سال جاری خبر داد که تصمیم دارد در پایان هر ماه، گزارشی از وضعیت حقوق بشر در ایران را تنظیم و به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر کند که هم‌اینک گزارش ماهانه تیرماه دومین گزارش ماهانه منتشر شده او در این زمینه است.

گزارش حاضر به سه بخش «حقوق مدنی و سیاسی»، «حقوق اقتصادی و اجتماعی»، و «میراث فرهنگی و محیط زیست» تقسیم شده و در آن به مواردی چون اعدام‌های «غیرشفاف»، وخیم بودن وضعیت زندانیانی چون محمدصدیق کبودوند و نرگس محمدی، و فشار بر خانواده‌های روزنامه‌نگاران ایرانی شاغل در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور اشاره شده‌ است.

در بخش‌هایی دیگر از این گزارش به حصر خانگی مهدی کروبی، ممنوع‌الخروجی فعالان سیاسی بدون مشخص و اعلام شدن اتهام‌ها علیه آنان، لغو مراسم جان‌باختگان رویدادهای پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ ریاست جمهوری، و ادامه فشارها بر دراویش گنابادی اشاره شده‌ است.

در بخشی دیگر به برخوردار نبودن نمایندگان مجلس شورای اسلامی از مصونیت قضایی اشاره شده و آمده‌ است که «دادستان تهران از علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی به دلیل اظهاراتش در مجلس اعلام جرم کرد».

گزارش شیرین عبادی می‌افزاید: «در اطلاعیه دادستانی مصونیت قضایی برای این نماینده مجلس رد شده‌ است. رئیس قوه قضائیه نیز گفت که مصونیت قضایی نمایندگان یک توهم است.»

فشار بر احمد هاشمی، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، نوید گرگین، فعال دانشجویی، مصطفی معین، کاندیدای هشتمین دوره ریاست جمهوری، سعید مدنی، عضو شورای فعالان ملی- مذهبی، احمد صدر حاج سیدجوادی، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران، و بسیاری دیگر از مواردی است که گزارش خانم عبادی به جزئیات آن پرداخته‌ است.

نقض حقوق بشر و برخورد تبعیض‌آمیز با مردم در استان‌های کردستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان از دیگر موارد مورد اشاره در این گزارش است.

شیرین عبادی می‌نویسد: «نارضایتی مردم در خوزستان و سایر استان‌های جنوبی ایران به علت تبعیض‌های مذهبی و قومی و برخوردهای خشن عوامل حکومتی رو به افزایش است. از همین رو عدم توجه به خواست‌های منطقی مردم این مناطق می‌تواند زمینه‌ساز ناآرامی‌های بیشتری باشد.»

فشار بر خانواده افراد مختلف از دیگر موارد نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی در تیرماه سال جاری است و گزارش شیرین عبادی در این زمینه یادآور می‌شود که «یاشار خامنه، دانشجوی ایرانی ساکن هلند، پس از بازداشت پدرش در ایران در نامه‌ای از این بازداشت با عنوان گروگانگیری خانواده‌اش به دلیل فعالیت‌هایی که انجام داده، یاد کرد.»

گزارش ماهانه خانم عبادی می‌افزاید: «این در حالی است که در گذشته نیز بر اساس گفته مدیران دو رسانه بی‌بی‌سی و رادیوفردا برخی از خانواده‌های روزنامه‌نگاران شاغل در این رسانه‌ها به نهادهای امنیتی احضار شده‌اند. همچنین مهدی محمودیان، عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی و روزنامه‌نگار، از وزارت اطلاعات به دلیل آن چه دخالت در حریم خصوصی و خانوادگی و همچنین فشار بر همسر سابقش می‌نامد، شکایت کرده‌ است.»

محکومیت رضا شهابی، فعال کارگری، و محبوس کردن محمود باقری، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان ایران، در کنار بیکار شدن ۴۰۰ کارگر در کارخانه «حدید مبتکران» پاکدشت و ۲۵ نفر از کارگران کارخانه منابع تغذیه الکترونیک از موارد مربوط به حوزه کارگری در تیرماه است که گزارش حاضر به آن اشاره کرده‌ است.

در همین حال این گزارش یادآور می‌شود که حدود ۷۰۰ نفر از کارگران کارخانه سیمان سپاهان، بیش از ۱۰۰ نفر از کارکنان مرکز اطلاعات تلفن ۱۱۸ مخابرات شیراز و جمعی از کارگران قراردادی نساجی ایران برک رشت به شرایط کاری و حقوقی خود اعتراض کردند.

در حوزه اجتماعی، این گزارش یادآور می‌شود که طی تیرماه، ۷۶ نفر در تفرجگاه‌های تهران دستگیر شده‌اند، ۵۳ کافی‌شاپ به علت آن چه عدم رعایت شئون اسلامی نامیده شده، پلمپ شدند، و پریا ع.، دختر وبلاگ‌نویس ۱۴ ساله در کرمانشاه از سوی پلیس اینترنتی مورد شناسایی قرار گرفت و با تشکیل پرونده مواجه شد.

اعمال سانسور بر کتاب‌ ازجمله کتاب‌های مربوط به ادبیات جهان همچون کتاب‌ «قمارباز» اثر داستایوفسکی، لغو مجوز کنسرت‌های مختلف و فیلتر شدن سایت «الف» از دیگر موارد نقض حقوق اجتماعی شهروندان است که در گزارش تیرماه شیرین عبادی به آن اشاره شده‌ است.

نگرانی از وضعیت میراث فرهنگی در اصفهان و وضعیت جنگل ابر در شاهرود و دریاچه ارومیه از نمونه‌های وخامت وضعیت محیط زیست در ایران هستند که در این گزارش از آنها یاد شده و در این گزارش از عدم اقدام جدی برای مهار ریزگردها و بازسازی تالاب‌ها در غرب و جنوب غرب ایران انتقاد شده‌ است.

برنده ایرانی جایزه صلح نوبل در پایان این گزارش ماهانه توجه مقام‌های مسئول جمهوری اسلامی را «به اجرای تعهدات بین‌المللی خود در زمینه اجرای ضوابط حقوق بشر» جلب کرده و یادآور شده‌ است که «منافع ملی و رفع بحران فعلی در گرو احترام به حقوق و آزادی‌های فردی و کرامت انسانی شهروندان است.»
XS
SM
MD
LG