لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۱

انتشار نتایج سرشماری سال ۹۰؛ کاهش «شدید» رشد جمعیت در ایران


رئیس مرکز آمار ایران روز سه‌شنبه، سوم مردادماه، ضمن تشریح نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ایران در سال ۱۳۹۰ جمعیت کشور را بالای ۷۵ میلیون نفر اعلام کرد و از «کاهش شدید» در رشد جمعیت کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عادل آذر، رئیس مرکز آمار ایران، با اعلام این که رشد جمعیتی کشور بر اساس تازه‌ترین سرشماری نفوس و مسکن در ایران ۱.۲۹ درصد است اضافه کرد که «رشد جمعیتی در پنج سال اخیر به‌شدت کاهش یافته است».

به گفته آقای آذر، در سال ۱۳۸۵ رشد جمعیتی ایران ۱.۶۲ درصد بوده است، اما این رقم در عرض پنج سال به ۱.۲۹ درصد رسیده است.

بر اساس این آمار تازه، در بین استان‌های کشور کمترین رشد جمعیتی متعلق به اردبیل با ۳۳ صدم درصد، ایلام با ۴۳ صدم درصد، و لرستان با ۴۴ صدم درصد است.

سال گذشته وزیر بهداشت در دولت محمود احمدی‌نژاد نیز با اعلام رشد جمعیتی «پایین» ۱.۳ درصدی از این روند انتقاد کرده و عملا به حامیان افزایش جمعیت در ایران از رئیس جمهور و رهبر جمهوری اسلامی پیوست.

علاوه بر آقای احمدی‌نژاد که همواره به مفهوم کنترل جمعیت در کشور تاخته، علی خامنه‌ای نیز سال گذشته تاکید کرد که ایران ظرفیت داشتن جمعیت ۱۵۰ میلیونی را دارد و گفت که «من معتقد به کثرت جمعیتم.»

اما در این میان دو استان بوشهر و البرز از نظر رشد جمعیت گوی سبقت را از دیگر استان‌های کشور ربوده‌اند. نرخ رشد جمعیت در استان بوشهر ۳.۱۱ درصد و در استان البرز ۳.۰۴ درصد اعلام شده است.

در همین حال، به گفته رئیس مرکز آمار ایران، در حالی که در سال ۱۳۵۵، پیش از انقلاب، به طور متوسط در هر خانوار ایرانی پنج نفر زندگی می‌کردند، این تعداد در سال ۱۳۸۵ به چهار نفر و در سال ۱۳۹۰ به ۳.۵۵ نفر کاهش یافته است.

عادل آذر همچنین گفته است: «در سال ۹۰ خانواده‌ها ترجیح دادند ۱.۵ فرزند داشته باشند.»

به گفته آقای آذر، جمعیت افراد صفر تا ۱۴ ساله در ایران نیز در سال گذشته ۲۳.۴ درصد محاسبه شده است.

این در حالی است که در سال ۱۳۶۵ جمعیت صفر تا ۱۴ ساله‌های ایران ۴۵.۵ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌داده و در سال ۱۳۸۵ این میزان ۲۵.۱ درصد از جمعیت کشور بوده است.

بر اساس سرشماری نفوس و مسکن در ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت نهایی کشور ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۶۶۹ نفر اعلام شده است.

مرکز آمار جمهوری اسلامی شمار جمعیت ایران را در پایان سال ۱۳۸۹، کمی بیش از هفتاد و پنج میلیون نفر ارزیابی کرده بود، حال آن که بر پایه محاسبات «انستیتوی ملی مطالعات جمعیتی» فرانسه، شمار ایرانیان در نیمه سال ۲۰۱۱ به هفتاد و هشت میلیون نفر رسیده است.
XS
SM
MD
LG