لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۸

دستور ویژه احمدی‌نژاد برای ذخیره‌سازی کالاهای اساسی


حسن رادمهر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران روز جمعه ششم مردادماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته است که با دستور ویژه رئیس جمهور و تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت، ذخیره‌سازی استراتژیک کالاهای اساسی حداقل معادل سه ماه نیاز کشور، در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه طی هفته‌های گذشته با دستور اکید رئیس‌جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار بر این شد که بخش اعظم «کسری نیاز کشور» به کالاهای اساسی تامین شود، در ادامه گفته است که، موضوع ذخیره‌سازی استراتژیک، حداقل معادل سه ماه نیاز کشور، در دستور کار قرار گرفته است که شامل گندم، کنجاله، نهاده‌های دامی، روغن خام، شکر خام، برنج است.

دستور آقای احمدی‌نژاد مبنی بر واردات و ذخیره سازی غلات در حالی است که بر اساس گزارش ۱۹ آوریل سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو، انتظار می‌رود که تولید گندم ایران در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال ۲۰۱۰ به میزان یک و نیم میلیون تن کاهش یابد و ایران در سال جاری میلادی، مجموعا ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تن غلات شامل گندم، ذرت و برنج از کشورهای خارجی وارد کند. بنا بر گزارش ماه ژوئن خبرگزاری رویترز، ایران در نیمه اول سال جاری میلادی ۳ میلیون تن گندم وارد کرده است و برای نیمه دوم سال نیز در تلاش است که ۲ میلیون تن گندم دیگر وارد کند.

این درحالی است که آقای احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۷ قول داده بود که به زودی کشور در زمینه تولید غلات به خودکفایی کامل برسد. اما گزارش اخیر فائو می‌گوید که تولید غلات در ایران شامل ذرت، جو، گندم و غیره از سال ۲۰۰۷ تاکنون افزایش بسیار جزیی (مجموعا حدود ۳۸۰ هزار تن) داشته است، در حالی که طی این دوره به خاطر افزایش مصرف، واردات غلات ایران از ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسیده است.

در مورد کنجاله که خوراک اصلی مصرفی در مرغداری‌های ایران است، اخیرا گزارش‌هایی از «کمبود شدید» این نهاده در رسانه‌های ایران منتشر شد.

خبرگزاری مهر، ۱۶ تیرماه با استناد به گفته‌های یک فعال صنعت مرغداری با اشاره به کمبود خوراک مصرفی مرغداری‌ها، گزارش داد که شرکت مادر تخصصی پشتیبانی امور دام تا حالا هیچ نهاده (خوراک کنجاله و سویا) قابل محاسبه‌ای را توزیع نکرده است.

به گفته این فعال صنعت مرغداری «حدود پنج ماه است کمبود شدیدی در زمینه تامین این نهاده‌ها در کشور وجود دارد و حتی با کیلویی ۱۸۰۰ تومان نیز نمی‌توان سویا را تهیه کرد ... موضوعی که باعث شده است مرغداری‌ها با ظرفیتی بسیار کمتر از ظرفیت واقعی فعالیت کنند و قیمت مرغ به شدت افزایش یابد».

اخیرا قیمت مرغ در ایران به کیلویی بالای ۸۰۰۰ تومان سعود کرده است.

در همین زمینه، خبرگزاری رویترز اسفندماه سال گذشته گزارش داد که پنج کشتی حامل غله برای ایران در پی تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا و توقف معاملات پولی و بانکی، از تخلیه بار در ایران بازمانده و راهی کشورهایی دیگر شدند.

به گزارش رویترز، در طی سه هفته دست‌کم ۱۰ کشتی حامل غله در خارج از بندر امام خمینی در ایران معطل ماندند و به دلیل اینکه پول آنها هنوز به دست صاحبان کالا نرسیده، دستور تخلیه بار آنها صادر نشد و در نهایت به پنج کشتی دستور داده شد راهی مقاصد جدید شوند و از نزدیک بندر امام خمینی در ایران، به طرف قطر، امارات متحده عربی و سنگاپور به راه افتادند.

منشا مشکلات؛ تحریم یا سوء مدیریت

جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با موضوع بررسی گرانی‌ها در کشور، چهارشنبه ۴ مرداد با حضور رستم قاسمی وزیر نفت، صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی، مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت، سید شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصاد و دارایی و محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی و عده‌ای دیگر از مسئولان مرتبط حوزه اقتصادی کشور برگزار شد.

پیشتر مسئولان رده بالای دولتی و حکومتی از بی‌تاثیر بودن تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران خبرداده و حتی تحریم‌ها را «مفید و فرصتی برای خودکفایی کشور» خوانده بودند.

این در حالی است که بعد از جلسه غیرعلنی دولت و مجلس، به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، لطف الله فروزنده معاون پارلمانی رییس جمهور اعلام کرد که «بخش اعظم موانع و مشکلات در مسائل اقتصادی مربوط به تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی استکبار است که در این راستا ان‌شاءالله مجلس و دولت و همچنین ملت شریف ایران با مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح عبور خواهند کرد.»

اظهارات فروزنده درباره «تحریم‌های استکبار» به عنوان منشا گرانی‌ها در حالی است که به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس ایران با اشاره به اجلاس دولت و مجلسی‌ها درباره گرانی‌ها گفته است که در این جلسه طولانی پنج ساعته، موضوعات حساسی که اکنون با آن مواجهیم مانند گندم، مرغ، وضعیت صنعت و شرایط کشاورزان و دامداران، با حضور مسئولان دولتی مطرح شد و درباره این مسائل به صورت مبسوط صحبت کردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحریم‌ها علیه ایران، نقش آن را عامل اصلی در گرانی‌ها ندانست و تصریح کرد: باید ساز و کار مدیریتی کشور برای رفع این موضوع اصلاح شود.

به گزارش خبرگزاری مهر آقای لاریجانی هفته پیش نیز در مورد گرانی‌ها گفته بود: «گرانی موجود در کشور یک اشکالاتی دارد و ما نباید با مردم چند پهلو صحبت کنیم و اگر اقتصاد کشور حساب و کتاب داشت وضع امروز گرانی کشور این‌گونه نبود که این امر نشان‌دهنده ضعف مدیریت اقتصادی کشور است.»
XS
SM
MD
LG