لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

میت رامنی: بیت المقدس پایتخت اسرائیل است


میت رامنی روز یکشنبه از دیوار باستانی ندبه در بیت المقدس دیدار کرد.
میت رامنی روز یکشنبه از دیوار باستانی ندبه در بیت المقدس دیدار کرد.
ميت رامنی، نامزد جمهوريخواهان در کارزار انتخاباتی رياست جمهوری آمريکا، روز يکشنبه در يک سخنرانی در مرز شرق و غرب بيت المقدس، اين شهر مورد نزاع اسرائيل و فلسطينی ها را «پايتخت اسرائيل» ناميد و با تاکيد دوباره بر حمايت قاطع خود از اسرائيل، به جمهوری اسلامی ايران هشدار داد.

ميت رامنی که از شامگاه شنبه در اسرائيل بسر می برد، در اين سخنرانی گفت: «هرگز اظهارات سران ايران را در زمينه نابودی اسرائيل از ياد نخواهيم برد».

آقای رامنی که ساعاتی پيش از آن با بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل و نيز با شيمون پرز رييس جمهوری اين کشور و شائول موفاز رهبر اوپوزيسيون اسرائيل ديدارهای جداگانه انجام داده بود، با اشاره به چهلمين سالروز قتل يازده ورزشکار اسرائيلی که در المپيک مونيخ سال ۱۹۷۲ کشته شدند، آن را با «تهديدهای امروز از سوی ايران عليه اسرائيل» مرتبط ساخت.

وی گفت: «هنگامی که رهبران ايران از نابودی اسرائيل دم می زنند، تنها افرادی ساده لوح می توانند اين اظهارات را لفاظی های بی ارزش تعبير کنند. مبادا اشتباه کنید. آيت الله ها دارند ما را امتحان می کنند؛ می خواهند بدانند چه کسانی از جدی بودن اين حرف ها غافل می شوند و خود را به آن راه می زنند ولی ما هرگز غفلت نخواهيم کرد و همواره با شور و تعهد در کنار اسرائيل خواهيم بود».

نامزد جمهوريخواهان و فرماندار پيشين ايالت ماساچوست آمريکا، ايران را «کشور پيشگام در صدور ترور و بی ثباتی» ناميد؛ اين همان اظهاراتی است که بنيامين نتانياهو دهها بار در مورد جمهوری اسلامی ايران به کار برده است.

آقای رامنی در سخنرانی خود افزود: «وظيفه، وجدان و اخلاق به ما حکم می کند که مانع از دستيابی رژيم ايران به جنگ افزار هسته ای شويم، واين امر، بايد هدف اصلی در سياست آمريکا در امور امنيتی باشد».

نامزد جمهوریخواهان اين را نيز گفت که «بايد گزينه نظامی (در برابر ايران) روی ميز باشد» و افزود «ما حق اسرائيل را برای دفاع از خود به رسميت می شناسيم و آمريکا موظف است که در کنار اسرائيل بايستد».

وی در طعنه ديگری به باراک اوباما که به گفته او، «نسبت به دولت اسرائيل رفتار سردی داشته است»، گفت «برائت ديپلماتيک و انتقادهای علنی عليه اسرائيل تنها دشمنان مشترک ما را قوی می کند»».

آقای رامنی اسرائيل را «يک دمکراسی برتر در منطقه و جهان، صاحب فن آوری های نوين و صادرکننده تکنولوژی های قابل تحسين در برابر تروريسم دشمنانش و الگويی ستايش انگيز برای همه ملل جهان» توصيف کرد.

وی در «ميشکانوت شانانيم»، يک ساختمان باشکوه و قديمی در محلی مشرف بر ديوارهای باستانی قلعه داوود که تا پيش از جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ مرز شرق و غرب بيت المقدس محسوب می شد، سخنرانی می کرد.

نير برکت، شهردار اورشليم و نيز شماری از يهوديانی که می توانند در ميان افزايش دهندگان کمک مالی به کارزار انتخاباتی نامزد جمهوريخواهان باشند، در رديف حضاری بودند که اين سخنرانی آقای رامنی را با کف زدن های ممتد قطع می کردند؛ يکی از اين کمک کنندگان مالی يهودی، شلدون ادلسون بازرگان مشهور يهودی آمريکايی و از حاميان مهم بنيامين نتانياهو بود.

رسانه های اسرائيل در روزهای اخير نوشته بودند که آقای ادلسون پول هنگفتی خرج می کند تا يهوديان آمريکا را که به طور سنتی حامی حزب دموکرات و نامزد آن در انتخابات های آمريکا هستند، به سوی حمايت از ميت رامنی بکشاند.

میت رامنی از مسيحيان مورمون است که يک مقر مهم مذهبی آنها نيز در تپه های شرق اورشليم واقع است؛ مسيحيان مورمون از ستايشگران موجوديت اسرائيل هستند.

ميت رامنی در جدول فشرده کاری روز يکشنبه خود از ديوار ندبه يهوديان نيز بازديد کرد و يک کاغذ کوچک دعا را در لابلای شکاف های اين ديوار باستانی قرار داد.

آقای رامنی در سخنرانی احساساتی خود از گفتن اينکه آيا در صورت رسيدن به رياست جمهوری ساختمان سفارت آمريکا را به اورشليم منتقل خواهد کرد يا خير، خودداری کرد، هر چند که در مصاحبه چند روز پيش در شبکه سی.ان.ان از انتقال سفارت آمريکا از تل آويو به اورشليم حمايتی گرم کرد.

میت رامنی در گفت و گو با سی ان ان گفته بود که به گمان او در صورت درخواست اسرائیل، سفارت آمریکا باید به اورشلیم منتقل شود.

مساله انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم یکی از موضوعاتی است که از سال ۱۹۶۷ (۴۵ سال پیش) در سیاست خارجی آمریکا تاثیرگذار بوده است

موضوع برخورد با ايران و لزوم شدت بخشيدن به تحريم ها عليه ايران ضمن لزوم مطرح بودن جدی گزينه نظامی در برابر ايران، در صدر تمامی ديدارهای يکشنبه این نامزد جمهوریخواهان با سران اسرائيل بود.

دان سنور مشاور آقای رامنی در امور بين الملل روز يکشنبه به خبرنگاران در اسرائيل گفته بود که اگر دولت اسرائيل به سوی عملی کردن حمله به ايران برود، رامنی از آن حمايت خواهد کرد.

در همين حال، شيمون پرز در ديدار با میت رامنی و در حالی که بر خلاف پروتکل تشريفات خود تا آستانه اقامتگاه رياست جمهوری به استقبال رامنی آمده بود، بار ديگر گفت که او به رويه باراک اوباما در قبال ايران اعتماد دارد و مطمئن است که اوباما نيز به جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح اتمی متعهد است.

آقای رامنی پس از ديدارها با سران اسرائيل، تنها ديداری کوتاه در رام الله در کرانه باختری با سلام فياض نخست وزير تشکيلات فلسطينی به عمل آورد و از ملاقات با محمود عباس رييس اين تشکيلات خودداری کرد.

فلسطينی ها از اظهارات آقای رامنی در مورد «اورشليم به عنوان پايتخت اسرائيل» شديداً انتقاد کردند؛ صائب عريقات مقام ارشد فلسطينی شامگاه يکشنبه گفت چنين سخنانی به منافع آمريکا لطمه می زند و خوب است که آقای رامنی با سنجش بيشتری سخن بگويد.

ميت رامنی در سومين و آخرين ايستگاه از سفر سياسی خارجی خود، پس از بريتانيا و اسرائيل به لهستان می رود و سپس برای ادامه کارزار انتخاباتی به آمريکا بازمی گردد؛ جايی که نظرسنجی های جديد روز اين يکشنبه رسانه های آمريکايی نيز همچنان برتری باراک اوباما را بر ميت رامنی، هم در ميان عامه شهروندان آمريکايی و هم در ميان يهوديان اين کشور، نشان می دهد.
XS
SM
MD
LG