لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۸

«بازجویی از هفت ایرانی ربوده شده در لیبی توسط یک گروه شبه نظامی»


 تیم هلال احمر ایران که در لیبی ربوده شده‌اند. عکس از وبسایت هلال احمر
تیم هلال احمر ایران که در لیبی ربوده شده‌اند. عکس از وبسایت هلال احمر
خبر گزاری فرانسه به نقل از یک مقام لیبی گزارش داده است،‌هفت ایرانی عضو جمعیت هلال احمر که توسط افراد مسلح در شهر بنغازی لیبی ربوده شده‌اند، هم اکنون توسط شبه نظامیان محلی بازجویی می‌شوند.

این خبر را روز چهارشنبه ۱۱ مرداد، یک مسئول امنیتی لیبیایی که خواسته نامش فاش نشود، در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است.

این مقام مسئول یادآور شده است که بازجویی در خصوص فعالیت‌ها و اهداف این هفت ایرانی و احتمال ارتباط آن با تبلیغ مذهب تشیع است.

برخی از مسلمانان لیبی مذهب تشیع که دومین مذهب بزرگ دین اسلام است را «شرک» می‌دانند. اکثر مسلمانان در لیبی سنی مذهب هستند.

مسئول امنیتی لیبیایی با تاکید بر اینکه ایرانی‌های ربوده شده در معرض سوء برخورد قرار نگرفته‌اند تاکید کرد پس از پایان تحقیقات آزاد خواهند شد.

او از ذکر نام گروهی که اعضای هیئت هلال احمر ایران را ربوده‌اند خود داری کرد اما تاکید کرد که افرادی خوش نام هستند و از تندورهای اسلامگرا نیستند.

روز سه شنبه هلال احمر لیبی اعلام کرد که هفت تن از اعضای هیئت اعزامی هلال احمر ایران که از مناطق شرقی بازدید می‌کردند، نیمه‌های شب در مسیر هتل تبستی توسط افراد مسلح در شهر بنغازی ربوده شدند.

سازمان عفو بین الملل چهارشنبه خواستار آزادی هفت ایرانی عضو جمعیت هلال احمر شد.

حسیبه حاج صحراوی قائم مقام مدیر سازمان عفو بین الملل در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تاکید کرد که باید به افراد ربوده شده اجازه تماس با جهان خارج داده شود.

او تاکید کرد: «ربودن این افراد نشان می‌دهد که دولت لیبی باید برای منع فعالیت شبه نظامیان مسلح اقدام کند.»

گروه‌های حقوق بشری از جمله سازمان عفو بین الملل پیشتر از مدیریت بازداشتگاه‌هایی توسط گروه‌های شبه نظامی که سال گذشته علیه نظام معمر قذافی رهبر پیشین لیبی مبارزه کردند، ابراز نگرانی کرده بودند.

هیات هلال احمر ایران به دعوت سازمان هلال احمر لیبی به این کشور رفته است.

از سویی جمعیت هلال احمر ایران با اعلام نام اعضایش که در لیبی ربوده شده‌اند، اعلام کرد که آن‌ها ۵ محموله اهدایی به مردم لیبی را با خود برده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، این کمک‌ها شامل ۲ محموله برای آوارگان لیبیایی مستقر در مرز تونس، دو محموله به بنغازی و یک محموله هم به طرابلس بوده است.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران از دولت و جمعیت هلال احمر لیبی، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر می‌خواهد در اقدامی فوری نسبت به پیگیری این موضوع اقدام کند.
XS
SM
MD
LG