لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

قيمت دلار در ايران بار ديگر از مرز ۲۰۰۰ تومان گذشت


گزارش منابع خبری در ايران حاکی است که قيمت دلار بار ديگر از مرز دو هزار تومان گذشته و قيمت سکه نيز به رقم ۷۵۰ هزار تومان رسيده است. همزمان بانک مرکزی خواستار خريد دلار و سکه از صرافی های مجاز شده است.

خبرگزاری مهر پنجشنبه، ۱۲ مرداد، در گزارشی از وضعيت بازار دلار و سکه در تهران نوشته است که قيمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح قديم در روز پنجشنبه، دوازدهم مردادماه، به ۷۴۸ هزار تومان و هر دلار نيز در بازار آزاد به دو هزار و ۱۶ تومان رسيده است.

قيمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح جديد نيز ۷۴۵ هزار تومان معامله شده است.

بر اساس اين گزارش، قيمت هر گرم طلای ۱۸ عيار ۷۵ هزار و ۹۷۳ تومان شده است و هر يورو نيز دو هزار و ۴۷۶ تومان به فروش می رسد. هر پوند انگليس نيز در روز پنجشنبه سه هزار و ۱۵۶ تومان معامله شده است.

در همين حال، بانک مرکزی ايران در اطلاعيه ای به «بروز برخی شايعات مبنی بر وجود دلار و سکه های تقلبی در بازار» واکنش نشان داده و از مردم خواسته است تا «به منظور ارتقاء ايمنی در مبادلات روزمره و جلوگيری از ضرر و زيان های احتمالی، برای خريد ارز و سکه های خود به بانک ها وصرافی های مجاز مراجعه کنند.»

در اين اطلاعيه همچنين توصيه شده که مردم برای «حفاظت از سکه های خود» از صندوق امانت بانکی و برای حفاظت از ارز از روش سپرده گذاری ارزی در بانک های استفاده کنند.

در روزهای اخیر قيمت دلار به طور مرتب در حال افزایش بوده است که به نظر می رسد واکنش به بخشنامه هفته جاری بانک مرکزی ايران باشد. این بانک در بخشنامه خود به طور رسمی تایید کرد که ارز مسافرتی حذف شده و رقم ارز زيارتی نیز از ۴۰۰ دلار برای هر زائر به ۲۰۰ دلار کاهش یافته است.

خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، روز يکشنبه هفته جاری گزارش داد: ارز اختصاص يافته به زائران ايرانی مسافر به عربستان، عراق و سوريه با بخشنامه جديد به ۲۰۰ دلار کاهش يافته است ضمن آنکه کودکان بين دو تا ۱۲ سال که قبلا از ۵۰ درصد سهميه ارزی برخوردار بودند نيز ديگر ارزی نخواهند داشت.

تا پيش از صدور بخشنامه جديد بانک مرکزی، هر مسافر هوايی خارج از کشور می‌توانست تا سقف هزار دلار يا معادل آن به ساير ارزهای خارجی را به نرخ رسمی دولتی يعنی ۱۲۲۶ تومان تهيه کند.

محمود بهمنی، رييس بانک مرکزی ايران، روز چهارشنبه به خبرگزاری فارس گفت که حذف ارز مسافرتی باعث صرفه جويی «پنج ميليارد دلاری» خواهد شد.

مشکلات جديد ارزی در ايران پس از آن بروز کرد که باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۱ قانونی را امضاء کرد که بر اساس آن کشورها و شرکت های خريدار نفت ايران و همچنين طرف معامله با بانک مرکزی جمهوری اسلامی، هدف تحريم های واشينگتن قرار می گيرند.

به دنبال اين مصوبه و همچنين تحريم های جديد اتحاديه اروپا در زمينه خريد نفت و بيمه کشتی های حامل نفت صادراتی ايران، بازار آزاد ارز و سکه با نوسان های شديدی همراه شده و قيمت دلار در ایران چندين بار از مرز دو هزار تومان گذشته است.

تشديد تحريم ها علیه ایران که با هدف وادار کردن تهران به دست کشیدن از برنامه هسته ای خود صورت گرفته است باعث کمبود برخی کالاها، افزایش شدید مواد غذایی، کاهش درآمدهای نفتی ايران و سهميه بندی ارزی شده است.
XS
SM
MD
LG