لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۳۵

پخش‌ «اعترافات» افراد متهم به شرکت در ترور دانشمندان هسته‌ای


 تصویر یکی از افراد دستگیر شده در فیلم کلوب ترور
تصویر یکی از افراد دستگیر شده در فیلم کلوب ترور
تلویزیون ایران یکشنبه شب فیلمی با عنوان «کلوب ترور» پخش کرد که در آن چندین نفر به دست داشتن در ترور دانشمندان هسته‌ای «اعتراف» می‌کنند.

در این فیلم که در آن تصاویر و اعترافات شش زن و هشت مرد نمایش داده می‌شود، شماری از این افراد می‌گویند که در پایگاهی در حومه تل‌آویو در اسرائیل و یکی از کشورهای همسایه آموزش دیده و نحوه بمبگذاری و عملیات شناسی را تعلیم دیده‌اند.

برخی از این افراد می‌گویند که در پادگانی آموزش‌های لازم را دیده‌اند که در این فیلم نام منطقه سانسور می‌شود اما به نظر می‌رسد که این افراد به مناطق کردنشین عراق اشاره می‌کنند.

تصویری که در این فیلم منتسب به پایگاه اسرائیلی آموزش این افراد است.
تصویری که در این فیلم منتسب به پایگاه اسرائیلی آموزش این افراد است.
راوی فیلم به «همکاری اقلیم مجاور» در مورد دراختیار قرار دادن خاک خود به این افراد و همچنین «همکاری» یکی از کشورهای همسایه در انتقال این افراد به «لانه عنکبوتی موساد» در اسرائیل اشاره می‌کند.

رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران بارها کردستان عراق و جمهوری آذربایجان را محل فعالیت موساد علیه ایران عنوان کرده بودند.

در این فیلم علاوه به افرادی که می‌گویند در تیم‌های ترور بوده‌اند با خانواده‌ها و نزدیکان افراد ترور شده نیز گفت‌وگو انجام گرفته است.

فیلم «کلوب ترور» مجموعه‌ای از صحنه‌های بازسازی شده ترورها را در خود دارد اما چند صحنه نیز پخش می‌شود که به گفته راوی فیلم از دوربین‌های مداربسته و لحظاتی قبل از انجام عملیات گرفته شده است. همچنین تصویری پخش می‌شود که ادعا شده پایگاه آموزش این افراد در اسرائیل است.

همچنین گفته شده است که اعضای شبکه ترور دانشمندان و محققان ایرانی، به صورت سلولی فعالیت می‌کردند و از اقدامات یکدیگر اطلاع نداشته‌اند تا عملیات لو نرود.

در این فیلم به ترتیب به ترور مسعود علیمحمدی، مجید شهریاری، داریوش رضایی‌نژاد، مصطفی‌ احمدی روشن و سوءقصد به فریدون عباسی پرداخته شده است که این افراد به آن «اعتراف» می‌کنند.

فردی به نام بهزاد عبدلی در جلوی دوربین می‌گوید: «اوایل سال ۸۸ ... معرفی شدم به کسی به اسم [...] و از من همکاری خواستند و اعلام کردند این گروهک از طریق آمریکا و اسرائیل شارژ مالی می‌شود.»

بهزاد عبدلی در بخش دیگری از این فیلم می‌گوید: «ازم خواستند که یک دوره توی [...] ببینم، دوره اطلاعات، وقتی من به [...] رفتم اونجا من را به یک آقا معرفی کردند، من به همراه این آقا به یک کمپ در حوالی غرب [...] اردوگاه متروکه بود، رفتیم اونجا واسه دوره آموزش، دوره آموزش نظامی دیدم، موتور سواری، آموزش تیراندازی، دفاع شخصی، این آموزش‌ها را انجام دادیم، آموزش اطلاعاتی هم به ما دادند، مثلا اگر اطلاعاتی چیزی خواستند جمع آوری کنیم، چه جوری عکس‌برداری کنیم.»

از فیلم پیداست که وی به کردستان عراق اشاره دارد اما روی تصویر صدای «بیپ» پخش می‌شود. در حین سخنان این شخص تصاویری از پایگاه‌های کردهای مسلح پخش می‌شود.

فرد دیگری که مریم زرگر معرفی می‌شود، می‌گوید: «من از طریق چت با فردی به نام پارسا آشنا شدم، در سال ۸۸ من را برای آموزش به اسرائیل اعزام کردند.»

شخص دیگری که از وی به نام آرش خردکیش و با نام‌های مستعار آرمان، فرشید و بهزاد یاد می‌شود، می‌گوید: «توی همین [...] یک پیست تمرین موتورسواری را شروع كن كه به یه جایی مهارتتو برسانیم كه بتونی به خودروی در حال حركت بمب بچسبانی، به من گفتند كه این دوره‌ای كه اینجاست اگر بخواهی با امكاناتی كه داریم تا این حد می‌توانیم آموزش بدهیم، و اگر بخواهی آماده باشی دو ماه هم توی اسرائیل دوره می‌بینی كه آموزشات تكمیل بشه، بعد كه برگشتی ایران یک عملیات برای ما انجام بدهی ترتیب خروجت را می‌دهیم.»

در این فیلم تنها تصویر مجید جمالی فشی که متهم به عضویت در این گروه است، پخش می‌شود؛ وی مدتی پیش اعدام شد.

ایران از همان ابتدا سرویس‌های امنیتی اسرائیل را مسئول ترور دانشمندان و محققان ایرانی اعلام کرد. سرویس‌های جاسوسی آمریکا و بریتانیا نیز از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی متهم به دست داشتن در این ترورها شده‌اند که در این فیلم نیز این اتهام تکرار می‌شود.
اسرائیل دست داشتن در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران را نه تکذیب کرده است و نه تایید.

در پایان این فیلم حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران دستگیری این افراد را تبریک می‌گوید.
XS
SM
MD
LG